معافیت مالیاتی گواهی شراکت برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۲۳
معافیت مالیاتی گواهی شراکت برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در بازار سرمایه

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس خبر مساعدت ریاست سازمان امور مالیاتی و همچنین ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، برای گواهی شراکت تأمین مالی جمعی طی ابلاغیه شماره ۲۵/۱۴۰۰/۲۱۰ مورخ یکم تیر ماه ۱۴۰۰ مشمول معافیت مالیاتی شد خبر داد.

مدیرعامل فرابورس ایران از معافیت مالیاتی گواهی شراکت تأمین مالی جمعی خبر داد و گفت: از این پس هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به نقل‌وانتقال گواهی شراکت تأمین مالی جمعی کند، هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نخواهد کرد. امیر هامونی این اقدام را گام مهمی در راستای پشتیبانی از تأمین مالی کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های نوپا و همچنین رفع موانع فعالین حوزه تأمین مالی جمعی دانست و افزود: درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در گواهی شراکت، برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر سرمایه­‌گذاران نیز معاف از مالیات خواهد بود و از این محل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. به گفته وی علاوه بر این، سود و کارمزد پرداختی حاصل از این گواهی‌ها، جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد و از این منظر نیز برای شرکت‌های کوچک متقاضی تأمین مالی، دارای مزیت است؛ چراکه شرکت‌های کوچک و طرح‌ها و پروژه‌هایی که نیاز به تأمین مالی دارند، می‌توانند تا سقف ۱۰ میلیارد تومان از طریق تأمین مالی جمعی اقدام به جذب سرمایه کنند.

هامونی با توضیح این نکته که بر اساس ماده ۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، تمامی درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار موضوع بند ۲۴ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار و درآمدهای حاصل از نقل‌وانتقال این اوراق یا درآمدهای حاصل از صدور و ابطال آنها از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، معاف است، افزود: با شناسایی گواهی شراکت به عنوان نوعی از ورقه بهادار موضوع بند ۲۴ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار، معافیت‌های مالیاتی شامل این گواهی نیز خواهد شد. او همچنین در خصوص زمان ابلاغ معافیت مالیاتی گواهی شراکت توضیح داد: با مساعدت ریاست سازمان امور مالیاتی و همچنین ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، گواهی شراکت تأمین مالی جمعی طی ابلاغیه شماره ۲۵/۱۴۰۰/۲۱۰ مورخ یکم تیرماه۱۴۰۰ مشمول معافیت مالیاتی شد. مدیرعامل فرابورس ایران ‌با اشاره به اینکه بازار تأمین مالی جمعی فرابورس ایران در بهمن‌ماه سال ۹۹ با شروع جمع‌آوری وجوه برای دو طرح آغاز به کار کرد، اظهار داشت: تاکنون دو طرح در سکوهای دارای مجوز تأمین مالی از فرابورس ایران موفق به تأمین مالی شده‌­اند و یک طرح دیگر نیز در حال جمع‌آوری وجوه است. هامونی ابراز امیدواری کرد که با این معافیت اعطا شده به متقاضیان تأمین مالی جمعی و سرمایه‌گذاران طرح‌های فوق، شاهد رشد روزافزون تأمین مالی جمعی، تقویت شرکت‌های کوچک و نوپا باشیم.

 

ارسال نظر