بازارسهام

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۷۱

لزوم طراحی و اجرای برنامه برای بورس در دولت جدید

رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان با بیان اینکه عملکرد مدیران بازار سرمایه در تدوین برنامه‌های جامع و اجرای برخی طرح‌های بنیادی بسیار مهم است گفت: دولت جدید، به‌رغم آنکه با یکسری مشکلات اقتصادی مواجه است اما امیدواریم برنامه‌های مدونی در جهت بهبود بازار تدوین و اجرا کند که شاهد بازگشت رونق به بازار و اعتماد مجدد مردم به سرمایه‌گذاری در بورس شویم. وی در ادامه توضیح داد: ورود نقدینگی به بازارهای غیرمولد اثرات مخرب مستقیمی بر مصرف، رفاه و معیشت جامعه دارد. این امر در اقتصاد کشور، تورم ایجاد کرده و اثرات منفی بر رفاه جامعه و مردم دارد. به همین دلیل سیاست‌گذاران با بهره‌گیری از ابزارهای قدرتمندی همچون مالیات و غیره باید سعی کنند سرمایه‌های مردم در جهت تولید و اشتغال سرمایه‌گذاری شود. نماینده مردم تاکستان با اشاره به این نکته که بورس می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری عامه مردم باشد اما نباید در این مسیر وارد وادی هیجان‌زدگی شد؛ تصریح کرد: امیدوارم با برنامه‌های در دست اجرا، شاهد رونق دوباره در بخش تولید کشور بوده و با جلوگیری از تورم بالا، شاهد گسترش اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی و ساماندهی بازار سرمایه در کشور باشیم. وی به اصلاح برخی قوانین در دولت جدید اشاره کرد و گفت: با توجه به اعمال تحریم‌ها طی سال‌های اخیر، شاهد نیاز شدید کشور به نقدینگی در بخش‌های مختلف تولید هستیم ازاین‌رو بهتر است در بازار سرمایه طرح‌های بنیادی به‌زودی شکل اجرایی به خود بگیرد. رحمانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اصلاحات قابل‌توجهی در مجلس شورای اسلامی به‌ویژه توسط کمیسیون برنامه‌وبودجه صورت گرفته که می‌تواند سیستم مالیاتی کشور را متحول کرده و منجر به برداشتن قدم‌هایی جدی در جهت اصلاح سیستم موثر و جلوگیری از فرار مالیاتی شود. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی در ایجاد تورم، نقدینگی‌های سرگردان مردم است، عنوان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی مدیران و دست‌اندرکاران بازار، جهت‌دهی به نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید، اشتغال و فعالیت‌های سازندگی کشور است چراکه ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازارهای دلالی و کسب سودهای کلان، عامل تورم بالا در اقتصاد کشور می‌شود. این مسوول در پایان تأکید کرد: در صورت عدم هدایت نقدینگی­ و سرمایه‌های سرگردان به بخش تولید و اشتغال بلاشک شاهد هجوم نقدینگی‌ها به بازارهای سفته باز خواهیم بود که حباب این بازارها نه‌تنها زیان و دود آن به چشم کشور و دولت می‌رود بلکه منجر به ضرروزیان عموم مردم و سرمایه‌گذاران خواهد شد ازاین‌رو لازم است تا برنامه‌های سازنده‌ای در این حوزه تدوین شود.

صعود بازار همچنان ادامه دارد

ایسنا| سعید جعفری، کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه برخی ابهامات برای بازار سرمایه در حال کمرنگ شدن هستند، اظهار کرد: قیمت سهم‌ها در چند ماه گذشته اصلاح قابل‌توجهی را تجربه کردند و تکلیف ریاست جمهوری نیز مشخص‌شده است. از سوی دیگر نرخ ارزی که بسیاری انتظار داشتند به‌واسطه لغو تحریم‌های برجامی افت خیلی شدیدی داشته باشد، کاهش چندانی نداشت و بالای ۲۴ هزار تومان تثبیت‌شده است. همچنین قیمت‌های جهانی طی شش ماه گذشته رشد زیادی را تجربه کردند. به‌طورکلی مجموعه این عوامل باعث شده است که فضا شفاف‌تر و با توجه به در پیش داشتن مجامع شرکت‌ها که سود خوبی هم تقسیم خواهند کرد، اقبال به خرید سهام بیشتر شود. وی افزود: حدوداً از یک ماه گذشته انتظار می‌رفت دوره افت بازار به پایان برسد و روند صعودی بسیار ملایمی آغاز شود که به نظر می‌رسد از حدود ۱۰ روز قبل، این اتفاق افتاده است. فکر می‌کنم این روند فارغ از نوسانات دو تا سه‌روز آینده بازار، ادامه داشته باشد و بازار تا اواخر مردادماه رشد ملایمی را تجربه کند. بعد از یک ماه آینده هم همچنان صعود را داشته باشیم. این تحلیلگر بازار سرمایه در مورد وضعیت بازار در بلندمدت نیز گفت: هنوز ابهاماتی برای بازار وجود دارد. ازیک‌طرف تکلیف برجام مشخص نیست و از طرف دیگر مشخص نیست تیم اقتصادی دولت جدید چه رویکردی نسبت به برخی سیاست‌هایی که روی شرکت‌های بازار سرمایه تأثیرگذار هستند داشته باشد. همچنین باید دید قیمت‌های جهانی در چند ماه آینده چگونه خواهند بود. این ابهامات پیش‌بینی بازار در بلندمدت را سخت می‌کند اما اگر قیمت‌های جهانی ریزشی را تجربه نکنند، بازار تا پایان سال سقوطی نخواهد داشت.

روند افزایشی ارزش شستا

محمد رضوانی فر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی شستا ضمن تأکید بر اینکه در راستای ارتقای شفافیت و افزایش سودآوری عرضه محصولات تولیدی گروه را بورس محور می‌کنیم، افزود: در این راستا در سال جاری محصولات جدیدی همچون سیمان، تیشو، MDF، نمک تصفیه، تایر، کاغذ و MEK را با پیگیری در بورس کالا پذیرش و عرضه کردیم. وی تصریح نمود: درحالی که رشد ارزش معاملات بورس کالا در بهار 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر بوده رشد معاملات گروه شستا در این مدت به 4.8 برابر رسیده است. رضوانی فر در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مقداری و نیز ارزش معاملات گروه شستا در بورس کالا گفت: حجم مقداری معاملات گروه شستا در بورس کالا با رشد 4.3 برابری از 234 هزار تن در بهار 1399 به یک‌میلیون تن در بهار 1400 افزایش‌یافته است. وی افزود: همچنین ارزش معاملات گروه شستا در بورس کالا با رشد 4.8 برابری از 840 میلیارد تومان در بهار 1399 به 4000 میلیارد تومان در بهار 1400 افزایش‌یافته است.

 

ارسال نظر