اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۳۷

پیگیر واریز ۱۵۰ میلیون دلار به‌حساب صندوق تثبیت هستیم

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به‌طور مرتب در حال پیگیری واریز مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار هستیم اما متأسفانه به دلایلی نمی‌توان زمان دقیقی را برای واریز این مبلغ مشخص کرد.

 محمدعلی دهقان دهنوی در مورد روند بررسی طرح ۷+۳ که قرار بود به عنوان یک بازوی حمایتی در بازار سرمایه به اجرا درآید، اظهار کرد: موضوع هفت موردی که در جلسه سران قوا تصویب شد، اکنون نیز در حال طی کردن مراحل اداری خود است.

وی افزود: به‌طور مرتب در حال پیگیری بحث واریز مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار هستیم تا بین صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی هماهنگی لازم ایجاد شود، چرا هرچه سریع‌تر مشخص شود که این مبلغ قرار است از کدام‌یک از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانک مرکزی به صندوق تثبیت واریز شود، اما متأسفانه به دلایلی نمی‌توان زمان دقیقی را برای واریز این مبلغ به‌حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه مشخص کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: اما به‌شخصه این اطمینان را به سهامداران می‌دهم که از جانب سازمان بورس به‌طور مداوم پیگیر واریز مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار به‌حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم.

دهقان دهنوی در مورد واریز مابقی سود سهام عدالت، تصریح کرد: در حال حاضر پیگیر واریز مابقی سود سهام عدالت هستیم و امیدواریم که تا پایان این هفته بتوانیم به جمع‌بندی برسیم.

دبیر شورای عالی بورس تصریح کرد: علت دیرکرد در واریز بخش دوم سود سهام عدالت به سبب آن است که از ۳۶ شرکت بورسی سرمایه پذیر چند شرکت سودی را فعلاً به‌حساب سپرده‌گذاری مرکزی به‌منظور تجمیع مبالغ واریز نکردند، ما به آنها تا پایان این هفته فرصت داده‌ایم تا همکاری لازم را انجام دهند، در غیر این صورت به‌طورقطع اسامی آنها را منتشر خواهیم کرد.

صعود بورس‌های جهانی

برخلاف بورس‌های اروپایی، شاخص‌های بورسی در امریکا و آسیا صعود کردند. سرانجام پس از چندین ماه بحث و جدال درباره اعتبارات مورد نیاز دولت امریکا برای پیشبرد پروژه عظیم زیرساختی دولت، جو بایدن اعلام کرد به توافق اولیه با رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه برای تصویب اعتبارات مورد نیاز رسیده است. قرار است طبق این لایحه، صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اصلی نظیر اتوبان‌ها، بنادر، جاده‌ها و تاسیسات حیاتی صورت گیرد تا اقتصاد امریکا با دستیابی به یک رشد نیرومند، به‌طور کامل از دوران کرونا خارج شود.

راب هاورث، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه یو اس بنک ولث گفت: دیدگاه کلی ما این است که در کوتاه‌مدت، وضعیت رشد اقتصادی و نرخ تورم شرایط را به نفع دارایی‌های پرریسک‌تر رقم خواهد زد. نرخ‌های بهره در بسیاری از کشورهای جهان هنوز هم در سطح بسیار پایینی قرار دارد و تا زمانی که شاهد بازگشت سطح تولیدات به زمان قبل از آغاز همه‌گیری نباشیم، بعید است که بانک‌های مرکزی به تغییر در نرخ‌های فعلی رضایت دهند.

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۹۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۱۹۶.۸۲ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۸ درصد صعود تا سطح ۴۲۶۶.۴۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۹ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۳۶۹.۷۱ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۱۴.۲۸ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۲۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۵۴.۸۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۰.۱۹ درصدی در سطح ۶۶۱۸.۵۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۲۸ درصد پایین رفت و به ۹۰۴۸.۷۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۶۶ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۶۶.۱۸ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۲۸۸.۲۲ واحد بسته شد.

در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۱.۶۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۲۳۹.۹۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۴۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۰۸.۰۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر