بورس در انتظار رویدادهای جدید

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۳۵
بورس در انتظار رویدادهای جدید

گروه بازار سرمایه|

تقریباً بیست روزی می‌شود که وضعیت بازار تغییر کرده، هفته گذشته شاهد رشد ۵.۷ درصدی بودیم و بیشترین رشد هفتگی در سال 1400 در بورس تهران رقم خورد تا بازهم شاهد افزایش امیدواری در بازار سهام باشیم و شاخص کل تقویت شود. باوجوداین رشد هنوز هم هراس در تالار شیشه‌ای ادامه‌دار و سهامداران بر این عقیده‌اند که ممکن است صف‌نشینی مجدد و ریزش عمیق سهام در بازار تکرار شود.

با توجه به اطلاعات موجود می‌توان گفت که رشد بازار ادامه‌دار است، ولی ترس از اتفاقات سال 1399 در بازار همچنان جریان دارد. برخی از سرمایه‌گذاران بورسی براین عقیده‌اند که رشد بازار تنها موقتی است و دولت بازهم قصد دارد، نقدینگی هنگفتی از بورس خارج کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت حال حاضر دیگر نیازی به برداشت پول ندارد و دولت آینده نیز مسیری جدید در پیش خواهد گرفت. به‌هرحال نگرانی سهامداران کاملاً طبیعی است و باید اعتمادسازی بیشتری در بازار سهام انجام شود.

به عقیده برخی از کارشناسان، بازار در مجدد در آستانه ابر تورم است. یعنی اتفاقاتی که در سال گذشته در بازار رخ و شاهد یک رشد عجیب و اصلاح غیرقابل‌پیش‌بینی 10 ماهه بودیم که طی این مدت تنها صفوف فروش در بازار قابل مشاهده بود. با این توضیحات ابر تورم مذکور دامنه نوسان است چراکه؛ در یک مدت مشخص به عنوان محدودیت وضعیت تالار شیشه‌ای را زیرورو کرد. این محدودیت با اضافه شدن هیجان معامله گران رد روزهای صعود و رشد بازار موجب تا صف‌های خرید بدون توجه به شرایط بنیادی و قیمت شرکت‌ها صورت گیرد و در دوره اصلاح و نزول همین صف‌ها و بازیان بالا تنها برای نقد شدن سهام شکل گرفت. به‌زعم برخی از تحلیلگران بازار سرمایه اگر در دوره حال حاضر فکری برای بازار انجام نشود بازهم تجربه گذشته زیان‌بار در بورس تکرار شود.

     سهم‌های شاخص‌ساز روی کار آمدند!

علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل رشد بازار سرمایه می‌گوید: برداشت بنده از مثبت شدن شاخص کل و هم‌وزن این است که برخی از اخبار مثبت منتشرشده بود، اما چندان روی آن مانور داده نمی‌شد و در حالی اکنون موردتوجه قرارگرفته که می‌توان به رشد قیمت‌های جهانی اشاره کرد، بنابراین این خبر توانسته اکثر نمادهای صادرات محور را مثبت کند. نکته دیگری که این هفته سبب خروج سهامداران و فعالان بازار سرمایه شد به اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بازمی‌گردد. طی هفته‌ای که گذشت رییس‌جمهور منتخب توانست ارتباط خوبی با بدنه بازار سرمایه برقرار کند، به‌گونه‌ای که این مساله سبب شد تا در شرایط فعلی کمی آرامش به بازار بازگردد.

وی توضیح می‌دهد: خوشبختانه گزارشی که تاکنون شرکت‌ها پس از مجامع خود ارایه داده‌اند، نسبتاً خوب بوده است به‌نوعی که تا حدودی توانسته اعتماد سهامداران را بازهم به بازار سرمایه بازگرداند. در حال حاضر بازار‌های رقیب نیز اعم از (سکه، طلا، ارز، مسکن و خودرو) تقریباً روند آرامی را در پیش‌گرفته‌اند، که چنین امری می‌تواند یک اهرم کمکی برای سهم‌های حاضر در بازار سرمایه باشد؛ زیرا بیشتر نماد‌های حاضر در کف قیمتی قرار دارند.از ابتدای سال تا هفته سوم خرداد شاهد بودیم که بیشتر نماد‌های کوچک موردتوجه سهامداران قرار گرفتند، اما در هفته‌ای که سپری شد بیشترین تراکنش بین نماد‌های بزرگ و شاخص ساز اعم از پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها، نماد‌های فلزی و معدنی بود، همچنین در چند روز گذشته بازار به نماد‌های خودرویی، برقی، بانکی و مخابراتی نیز روی خوش‌نشان داد. بازار همچنان از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، به سبب آنکه دولت همچنان برای جبران کسری خزانه منابع مالی را مصرف می‌کند، اما امیدواریم که با اخبار مثبتی که در آینده ممکن است مطرح شود، کمی اوضاع بهبود یابد.

     شرکت‌های DPS محور در صدر معاملات

رضا امامی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره وضعیت بازار می‌گوید: به نظر بنده عمده دلیلی که سبب شد تا شاخص کل و شاخص هم‌وزن به رشد و ثباتی برسند، گزارش‌های ۱۲ ماهه عملکرد شرکت‌ها به‌ویژه در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزات اساسی بود. مساله‌ای که سبب شد تا گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها به نسبت گزارش خوبی باشد، بحث افزایش نرخ ارز بود به سبب آنکه بیش از نیمی از صنایع حاضر در بازار سرمایه صادراتی محور هستند. برخی فکر می‌کردند که اگر اخبار مثبتی در خصوص برجام یا نتایج انتخابات منتشر شود، تغییری در نرخ دلار ایجاد خواهد شد، اما چنین امری رخ نداد و دلار در همان محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در نوسان بود که همین مساله یک اطمینان خاطر‌ی را به بازار داد، به‌گونه‌ای که شرکت‌های DPS محور همانند فلزات و پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۰ با سود‌های نسبتاً خوبی مواجه خواهند شد. حجم معاملات افزایش داشته، اما هنوز به میانگین حجم معاملات نسبت به سال گذشته نرسیده است، اکنون حقوقی‌ها باید نقدینگی وارد بازار کنند تا روند شاخص کمی بهبود یابد.

     هفته سبزپوش بورس تهران 

در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه پنج روز متوالی سبزپوشی را تجربه کرد. درمجموع شاخص کل بورس تهران ۶۶هزار واحد معادل با ۵.۷ درصد رشد کرد.همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد ۵۰درصدی روبرو شد. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با رشد ۱۴هزار واحدی آغاز کرد. در روزهای بعد نیز همچنان شاخص با رشد مواجه شد. سرانجام روز سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب با رشد ۱۸هزار و ۲۶هزار واحدی به سبزپوشی دل‌چسب خود پایان داد. 

شاخص کل بورس تهران درمجموع ۶۶هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک‌میلیون و ۱۴۷هزار واحد به یک‌میلیون و ۲۱۳هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با رشد ۱.۶درصدی روبرو شد. شاخص کل فرابورس نیز یک روز قرمز و چهار روز سبز را تجربه کرد و درمجموع ۳۲۲واحد، معادل ۱.۸درصد رشد کرد. نمادهای «ومدیر» با ۲۵.۵درصد، نماد «برکت» با ۲۴.۱درصد و نماد «بساما» با ۲۲.۹درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «فاهواز» با ۴۳.۴درصد، «سفاسی» با ۴۰.۸درصد و «کقزوی» با ۴۰درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند. ارزش معاملات هفته گذشته بازار سهام، روندی صعودی و امیدوارکننده را پشت سر گذاشت و در روز آخر نیز پس از ماه‌ها از ۶هزار میلیارد تومان عبور کرد. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود چهار هزار و ۵۶۲میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۵۰درصد افزایش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با ۶هزار و ۲۹۶میلیارد تومان متعلق به روز چهارشنبه، ۲تیر ماه و کمترین ارزش معاملات با سه هزار و ۶۶۵میلیارد تومان متعلق به روز شنبه بود. بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت به‌طوری که سه هزار و ۱۵۶میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات دو هزار و ۹۴۶میلیارد تومانی دوم شد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با دو هزار و ۵۲۹میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

در هفته مذکور تعداد گروه‌هایی که با دل خوش بازار را ترک کردند افزایش چشمگیری داشت. گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با ۱۰.۵درصد، گروه «مخابرات» با ۸.۱درصد و گروه «استخراج نفت و خدمات جانبی» با ۵.۹درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «محصولات چوبی» با منفی ۱۰.۲درصد، «قند و شکر» با منفی ۸.۶درصد و «منسوجات» با منفی ۴.۱درصد به ثبت رسیدند.

در هفته‌ای که گذشت بازار سهام کار خود را با خروج پول ناچیز ۲۵میلیاردی آغاز کرد. اما در روز یکشنبه خروج پول شدت گرفت و به ۵۴۰میلیارد تومان رسید. روز بعد از شدت آن کاسته شد و بالاخره در روز سه‌شنبه با ورود پول حقیقی‌ها مواجه شد. این ورود پل روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و به ۳۸۰میلیارد تومان رسید. درمجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود ۹۰میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «فلزات اساسی» با ۲۲۶میلیارد تومان و گروه «محصولات شیمیایی» با ۲۱۰میلیارد تومان و گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»با ۱۵۹میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۱۹۵میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با ۱۲۸میلیارد تومان و «بیمه و صندوق بازنشستگی» با ۶۲میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.  گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «فملی»، «نوری» و «تاپیکو» بود. به‌طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری ملی صنایع مس ایران ۱۸۶میلیارد تومان و پتروشیمی نوری ۱۵۴میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «شپنا»، «وملل» و «وپاسار» بود. به‌طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری پالایش نفت اصفهان ۲۰۷میلیارد تومان و اعتباری ملل ۱۰۳میلیارد تومان افزایش یافت.

 

ارسال نظر