بورس

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۹۷

رشد ۲۲ درصدی حجم معاملات بورس کالا

در خردادماه سال جاری، سه میلیون و ۵۹۳ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۴۴۲ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که نسبت به اردیبهشت‌ماه به ترتیب رشد ۲۲ و ۸ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، طی ماه گذشته میزبان معامله یک‌میلیون و ۸۱۶ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۵۱ هزار میلیارد ریال بود. در این تالار ۹۷۹ هزار و ۱۷۰ هزار تن انواع فولاد، ۵۵۰ هزار و ۲۸۰ تن سیمان، ۲۶ هزار و ۶۰ تن انواع مس، ۶۹۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۱۲۹ تن کنسانتره فلزات گران‌بها، ۳۱ هزار و ۲۴۵ تن آلومینیوم، ۱۶۵ هزار تن سنگ‌آهن، ۳ هزار و ۲۰۵ تن روی، ۴۰۰ تن کک، ۶۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۲۵۰ تن سرب و ۱۳ کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد. همچنین در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز طی خردادماه افزون بر یک‌میلیون و ۷۴۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۸۷ هزار میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد. در این تالار بالغ‌بر ۴۹۲ هزار و ۳۹۳ تن انواع قیر، ۳۱۹ هزار و ۵۵۰ تن انواع مواد پلیمری، ۱۵۹ هزار و ۴۸۰ تن مواد شیمیایی، ۱۹ هزار و ۸۳۴ تن روغن و ۵۴۰ هزار و ۴۰۰ تن وکیوم باتوم به فروش رسید. از دیگر کالاهای معامله‌شده در این تالار می‌توان به دادوستد ۴۲ هزار و ۶۳۰ تن گوگرد، ۴۵۰ تن آرگون، ۵۵۰ تن عایق رطوبتی و ۱۵۷ هزار تن لوب کات اشاره کرد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی مدت مذکور معامله ۶ هزار و ۳۱۶ تن انواع کالا را تجربه کرد. بررسی عملکرد بورس کالای ایران در سال ۹۹ بیانگر آن است که باوجود همه سختی‌های اقتصادی در این سال و سایه برخی چالش‌ها ازجمله قیمت‌گذاری دستوری در چند برهه زمانی اما اقدامات توسعه‌ای مهمی در این بازار رقم خورده است. در کنار فعالیت‌های موفقیت‌آمیز بورس کالا در سال ۹۹، مهم‌ترین چالش تهدیدکننده بورس کالا در سال جاری، موضوع مطرح‌شده از سوی وزارت صنعت درزمینه قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالا بود که با مخالفت‌های زیادی از سوی مسوولان همراه بود، درنهایت این موضوع با صحبت‌های مطرح‌شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و دارایی و مخالفت آنها با قیمت‌گذاری دستوری بار دیگر به باد فراموشی سپرده شد و به مرحله اجرا نرسید.

عضویت بورس تهران درهیات‌مدیره فدراسیون بورس‌های اروپا-آسیا

سی و دومین نشست مجمع عمومی فدراسیون بورس‌های اروپا - آسیایی به‌صورت مجازی انجام و بورس تهران برای دو سال دیگر به عضویت هیات‌مدیره فدراسیون برگزیده شد. سه‌شنبه (یکم تیر ۱۴۰۰) سی و دومین مجمع عمومی فدراسیون بورس‌های اروپا آسیایی (فیاس) به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده براثر شیوع ویروس کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد. در این نشست، صورت‌های مالی سال ۲۰۲۰ مورد تایید قرار گرفت و عملکرد یک‌ساله دبیرخانه و کمیته‌ها بررسی شد، همچنین برنامه پیش‌بینی‌شده سال ۲۰۲۱ مورد ارزیابی اعضا قرار گرفت. در پایان رای‌گیری برای یک دوره دوساله هیات‌مدیره انجام شد که اعضای هیات‌مدیره بورس‌های مصر، قزاقستان، آتن، سیدنی، امان، مسقط، تهران، ارمنستان، عراق به عنوان اعضای اصلی، سپرده‌گذاری مصر و بانک توسعه و بازسازی اروپا به عنوان اعضای وابسته برگزیده شدند که از میان اعضای اصلی، بورس مصر به عنوان رییس هیات‌مدیره و بورس قزاقستان به عنوان نایب‌رییس هیات‌مدیره فیاس و همچنین از میان اعضای هیات‌مدیره، بورس آتن و بورس سیدنی به ترتیب به عنوان رییس و نایب‌رییس کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپا-آسیایی انتخاب شدند. همچنین فرابورس ایران، بورس‌های قبرس، تاشکند و فلسطین به همراه سپرده‌گذاری ارمنستان به عنوان اعضای کمیته حسابرسی فیاس برای دو سال برگزیده شدند. بورس تهران در سال ۹۸ و در نشست سالانه و کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیایی (فیاس)، بار دیگر به عضویت هیات‌مدیره این فدراسیون درآمد.

بیش از 2 میلیون نفر سهامدار لطیف شدند

فرابورس ایران در دومین روز تابستان از سومین عرضه اولیه خود در سال 1400 میزبانی کرد که در جریان آن نزدیک به 2 میلیون و 750 هزار نفر، سهامدار شرکت محصولات کاغذی لطیف شدند. در این عرضه اولیه، 2 میلیون و 764 هزار و 115 کد معاملاتی مشارکت کردند که در این میان به هر یک از 2 میلیون و 749 هزار و 908 کد که در سقف دامنه قیمتی اقدام به ثبت سفارش کردند، تعداد 10 سهم «لطیف» اختصاص یافت. دامنه قیمتی در عرضه اولیه سهام محصولات کاغذی لطیف از 30 هزار ریال تا 32 هزار و 500 ریال تعیین‌شده بود که هر سهم «لطیف» در جریان عرضه اولیه، 32 هزار و 500 ریال قیمت خورد. 26 میلیون سهم از سهام شرکت محصولات کاغذی لطیف امروز دوم تیرماه به عموم خریداران عرضه شد و 4 میلیون سهم دیگر این شرکت نیز شنبه پنجم تیرماه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه خواهد شد بدین‌ترتیب درمجموع تعداد کل سهام قابل‌عرضه این شرکت 30 میلیون سهم معادل 15 درصد از سهام لطیف است. در این عرضه اولیه، شرکت کارگزاری صباتامین علاوه بر اینکه مدیریت عرضه را بر عهده گرفت، خرید 25 درصد از سهام قابل‌عرضه را متعهد شد و شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین نیز متعهد خرید 25 درصد دیگر از سهام لطیف بود. شایان‌ذکر است ناشر سهام محصولات کاغذی لطیف باهدف حمایت از سهم این شرکت، اقدام به انتشار اوراق تبعی کرده که تضمین بازدهی سالانه حداقل ۲۰ درصدی را برای خریداران این عرضه اولیه به دنبال خواهد داشت.

 

ارسال نظر