ورود هیجانی حقیقی‌ها به بورس

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۹۵
ورود هیجانی حقیقی‌ها به بورس

بازار بورس درآخرین روزکاری هفته یعنی چهارشنبه، دوم تیرماه ۲۶ هزار و ۱۰۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحد رسید. برپایه معاملات این روز بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۷۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه‌هزار و ۶۸۶ واحد افزایش به ۳۷۶ هزار و ۸۷۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۳۶۴ واحد رشد به ۲۴۱ هزار و ۷۰۸ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۴ هزار و ۹۰ واحد رشد و شاخص بازار دوم ۳۵ هزار و ۷۱۶ واحد افزایش داشتند. براساس آخرین معاملات روزچهارشنبه حقیقی‌ها حدود ۳۷۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۳درصد یعنی پنج هزار و ۲۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۶درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «شرکت‌های چند‌رشته‌ای صنعتی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «فولاد»، «فملی» و «وصندوق» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وتجارت»، «وملل» و «خساپا» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۷۸۸ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۴۰۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۹۵۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با یک‌هزار و ۳۶۵ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک‌هزار و ۲۲۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک‌هزار و ۲۰۹ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۹۷۳ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» با ۹۳۸ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۸۳۹ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۸۲۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» با ۱۴۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان عدالت با نماد «وسکرمان» با ۷۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با نماد «وساخت» با ۶۷ واحد، آهنگری تراکتورسازی ایران با نماد «خاهن» با ۵۷ واحد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر» با ۵۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو با نماد «شفا» با ۵۲ واحد، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان با نماد «غشصفا» با ۵۲ واحد، صنایع سیمان دشتستان با نماد «سدشت» با ۵۱ واحد و کارت اعتباری ایران کیش با نماد «رکیش» با ۵۰ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، طی آخرین روزکاری هفته شرکت سایپا با نماد «خساپا»، شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر»، ایران خودرو با نماد «خودرو»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۹۸۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

     فرابورس افزایشی شد

روز چهارشنبه شاخص فرابورس نیز حدود ۱۸۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۶۱۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال دادوستد شد. دراین روز شرکت سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون» و بیمه پاساگارد با نماد «بپاس» تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، داروسازی کاسپین تامین با نماد «کاسپین»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، رایان هم افزا با نماد «رافزا»، شیر پاستوریزه پگاه فارس با نماد «غفارس»، مواد اولیه دارویی البرز بالک با نماد «دبالک»، شیر پگاه آذربایجان شرقی با نماد «غپآذر»، تولید و صادرات ریشمک با نماد «ریشمک»، ریل پرداز سیر با نماد «حریل»، شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین با نماد «وآوا»، صنایع بهداشتی ساینا با نماد «ساینا»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، نیروگاه زاگرس کوثر با نماد «بزاگرس» و تولید برق ماهتاب کهنوج با نماد «بکهنوج» با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. آخرین قیمت ۱۹۴نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۱۸۱نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۸۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۷۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۶۸۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۰۰میلیارد تومان بود.

 

ارسال نظر