بورس از انتخابات استقبال می‌کند؟

۱۴۰۰/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۹۱
بورس از انتخابات استقبال می‌کند؟

گروه بازار سرمایه|

بازار سرمایه هفته‌ای پر نوسان را پشت سرگذشت و پس از گذر دو هفته متوالی صعود، این‌بار فضای سیاسی انتخاباتی و مذاکرات وین باعث شد که بازار افت ۰.۳ درصدی به خود ببیند. این افت در حالی رخ داد که برخی از کارشناسان بازار سرمایه براین عقیده‌اند که تکلیف بورس پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و با نگاه کاندیداها به بازار مشخص می‌شود و حداقل باید چندهفته‌ای منتظر ماند. به‌زعم بسیاری از تحلیلگران، حقوقی‌های بزرگ و به قولی بازارسازهای عمده در دو هفته ابتدایی پس از انتخابات ترجیح می‌دهند که حضور کم شوری داشته باشند و معاملات بزرگ انجام ندهند. در مقابل برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند که بورس بازان کهنه‌ با پیش‌بینی نرخ دلار و مذاکرات وین از صعود بورس اطمینان حاصل کرده‌ و در حال خرید سهام‌اند.رضا محمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: روند بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، نزولی و بسیار ملایم بود و بازار سرمایه در حال درجا زدن بود یعنی یک روز مثبت و یک روز منفی بود. در حال حاضر عرضه در بازار سرمایه بسیار کاهش و تقاضا افزایش‌یافته است، اما بازهم ابهاماتی که از آینده وجود دارد ازجمله، توافقی که هنوز صورت نگرفته و صحبت‌های آن هنوز هست و انتخاب رییس‌جمهور و سایر مباحث سبب عدم تثبیت روند بازار سرمایه شده است. در روز چهارشنبه عرضه بسیار افزایش یافت و احتمالاً در هفته آینده نیز ابتدای روز معاملات عرضه زیاد باشد، اما از اواسط بازار شنبه، بازار بهتری را خواهیم داشت. طی روز‌های آینده ابهامات بازار سرمایه کاهش خواهد یافت و یکی از ابهامات بورسی، رییس‌جمهور آینده است که فردا مشخص می‌شود. البته ریاست‌جمهوری در مردادماه پست دریافت می‌کند، اما شعار‌ها و صحبت‌هایی که در خصوص بازار سرمایه گفته‌شده، خوش‌بینی را به بازار سرمایه بازمی‌گرداند.وی ادامه می‌دهد: بحث برجام و سایر اتفاقات سیاسی نیز که تأثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد از دیگر ابهامات بازار سرمایه است. طی هفته‌های گذشته سهام برخی از شرکت‌ها که با منفی بسته‌شده بودند، با منفی 30 -20 درصد بازگشایی شدند و در صف فروش نیز رفتند. با بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه، قاعدتاً سهام بیشتری طی هفته آینده بازگشایی می‌شوند. از طرفی، به فصل مجامع هم رسیدیم و با تشکیل مجامع، سهام با دامنه نامحدود بازگشایی می‌شوند و به‌هرحال امید است که هفته جاری هفته بهتری باشد و ازنظر تکنیکال نیز شیب نزولی بازار سرمایه بسیار کاهش‌یافته است. با نزدیک شدن به شهریورماه پول‌های پارک شده موجود در بازار سرمایه وارد بورس می‌شوند. همچنین حقوقی‌هایی که در این مدت کاری انجام ندادند نیز اقدام به خرید سهام می‌کنند. در حال حاضر اکثر سهام در ناحیه حمایتی و کف قیمتی هستند و لیدر‌های بازار سرمایه و بسیاری از سهام نیز بعد از مجمع با منفی‌ بازگشایی می‌شوند که این سبب روان شدن معامله می‌شود.  محمدی درنهایت می‌گوید: همچنین انتشار گزارش‌های ماهانه و تحلیل‌هایی که در سودهای شرکت‌های مختلف ازجمله، شرکت پالایشگاهی صورت گرفته نیز نشان‌دهنده وضعیت خوب بازار سرمایه است. هفته گذشته مجدد شاهد کاهش نرخ بین‌بانکی بودیم، امید است که این روند ادامه‌دار باشد و کاهش نرخ بین‌بانکی هم پول را به سمت بازار روان کند.

      رشد قیمتی سهام

حامد علی‌محمد، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: موضع‌گیری‌های بین‌المللی دولت جدید مهم‌ترین متغیر تأثیرگذار بر بازار سرمایه محسوب می‌شود. مباحث مربوط به برجام و نحوه تعامل کشور با دنیا تعیین‌کننده مسیر بازار سرمایه است. آنچه موضوع انتخابات را برای بازار مهم جلوه می‌دهد، موضوعات سیاسی است و انتخاب فردی خاص به عنوان رییس دولت نمی‌تواند تأثیر چندانی بر عملکرد آتی بازار بگذارد. رویکرد دولت جدید نسبت به برجام، بازار ارز و نوسانات قیمت دلار را با تغییرات جدی مواجه می‌کند. افزایش قیمت دلار یکی از محتمل‌ترین اتفاقات اقتصادی بعد از انتخابات است. بر همین اساس با افزایش نرخ ارز، بازار‌های دیگر ازجمله بورس نیز دستخوش تغییرات جدیدی خواهند شد. در یک سال اخیر نیز بازار سهام تحت تأثیر قیمت دلار با نوسانات بی‌شماری همراه بوده است. افزایش نرخ دلار همراه با به وجود آمدن تورم انتظاری زمینه‌ساز رشد قیمت سهام به‌خصوص سهام شرکت‌هایی که با بیشترین افت قیمت دست‌به‌گریبان هستند می‌شود. صنایعی که از اواخر سال 1398 با رشد قیمت دلار رونق یافتند بازهم با روند صعودی قیمت ارز، فاز جدیدی از رونق و افزایش قیمت را تجربه می‌کنند. درحالی که دولت روحانی وعده دلار ۱۵ هزارتومانی را داد، شواهد گویای چیز دیگری است. به نظر نمی‌رسد با استقرار دولت جدید نیز قیمت دلار به محدوده‌های حمایتی وعده داده‌شده برسد. با این اوصاف بعد از انتخابات و با محقق شدن این شرایط، بازار برخی سهم‌ها می‌تواند تا ۵۰ درصد رشد داشته باشد.

     تنها روز سبز تالار شیشه‌ای

طی هفته اخیر بازار سرمایه تنها یک روز سبز را تجربه کرد. درمجموع شاخص کل بورس تهران چهار هزار واحد معادل با ۰.۳ درصد افت کرد. همچنین بازار سهام شاهد چهار روز سرخ بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با افت هفت هزار واحدی آغاز کرد. در روز بعد نیز همچنان شاخص با افت مواجه شد. سرانجام روز دوشنبه اولین سبزپوشی شاخص با رشد ۹ هزار واحدی اتفاق افتاد. اما رشد آن ادامه پیدا نکرد و پرونده شاخص در این هفته با افت دو هزار واحدی در روز چهارشنبه بسته شد.شاخص کل بورس تهران درمجموع چهار هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک‌میلیون و ۱۵۱ هزار واحد به یک‌میلیون و ۱۴۷ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با افت ۲.۶ درصدی روبرو شد. شاخص کل فرابورس نیز چهار روز قرمز و یک روز سبز را تجربه کرد و درمجموع ۱۸۹ واحد معادل یک درصد افت کرد.نمادهای «خعمرا» با ۳۳.۲ درصد، نماد «باران» با ۲۹.۸ درصد و نماد «ولکار» با ۲۵ درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «لکما» با ۵۶ درصد، «سصفها» با ۴۲.۷ درصد و «واحصا» با ۳۳.۷ درصد سهامداران خود را نقره‌داغ کردند.متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود سه هزار و ۵۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۲۰ درصد کاهش‌یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با سه هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان متعلق به‌روز سه‌شنبه، ۲۵ خردادماه و کمترین ارزش معاملات با دو هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان متعلق به‌روز یکشنبه بود.بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت به‌طوری‌که دو هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه «فلزات اساسی» با معاملات دو هزار و ۷۲ میلیارد تومانی دوم شد و «فرآورده‌های نفتی» با هزار و ۳۹۵ میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.در این هفته تنها سه گروه بادل خوش بازار را ترک کردند. گروه «فرآورده‌های نفتی» با ۲.۱ درصد، گروه «سایر واسطه‌گری‌های مالی» با ۱.۸ درصد و گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با یک درصد رشد پربازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم‌بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی» با منفی ۳۰.۶ درصد، «محصولات کاغذی» با منفی ۱۵.۴ درصد و «استخراج زغال‌سنگ» با منفی ۱۲.۹ درصد به ثبت رسیدند.در هفته‌ای که گذشت در هیچ روزی بازار با ورود پول روبرو نشد. همچنین در سه روز ابتدایی بازار برشدت خروج پول نیز افزوده شد. اما این روند در روز چهارشنبه با کاهش شدت خروج پول متوقف شد. درمجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با ۲۸ میلیارد تومان و گروه «قند و شکر» با چهار میلیارد تومان و گروه «سایر واسطه‌گری‌های مالی» با سه میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «فلزات اساسی» با ۳۸۶ میلیارد تومان و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۳۵۵ میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با ۱۳۴ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

 

ارسال نظر