بورس

۱۴۰۰/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۵۳

روند نزولی در تالار شیشه‌ای

شاخص کل در بازار بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، ۲۶ خردادماه حدود دو هزار و ۴۶۰ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحد رسید. برپایه معاملات در این روز بیش از ۶ میلیارد و ۲۱۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۵ هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با دو هزار و ۷۸۶ واحد کاهش به ۳۷۰ هزار و ۵۸۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۷۹۱ واحد افت به ۲۳۸ هزار و ۳۳۱ واحد رسید. شاخص بازار اول ۸۰۲ واحد و شاخص بازار دوم هشت هزار و ۳۹۴ واحد کاهش داشتند.حقوقی‌ها دراین روز حدود ۲۳۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۴۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۵درصد یعنی ۷۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هشت درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فولاد»، «وملل» و «شپنا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شصدفح»، «کپشیر» و «خاهن» معطوف بود.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۷۲۱ واحد، معدنی و صنعتی  گل گهر با نماد «کگل» با ۶۹۲ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۳۴۴ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۲۹۹ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۲۶۰ واحد، پتروشیمی خارک با نماد «شخارک» با ۲۱۷ واحد و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» با ۲۱۴ واحد و پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۱۲۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۸۱۱ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۷۵۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با ۵۰۸ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۲۴۴ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۲۴۱ واحد، قند اصفهان با نماد «قصفها» با ۲۰۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با نماد «وسخوز» با ۱۹۶ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۱۶۸ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۱۵۰ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۱۴۹ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۱۱۶ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۱۱۵ واحد و بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۱۰۸ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، روز چهارشنبه شرکت صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، لیزینگ کارآفرین با نماد «ولکار»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر»، ایران خودرو با نماد «خودرو»، صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر» و سایپا با نماد «خساپا» نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۲۱۹ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین ضعیت شاخص فرابورس

در آخرین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۶۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۲۹۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۲۲۷ هزار برگه سهم به ارزش ۹۳ هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال دادوستد شد. روز چهارشنبه شرکت بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، توکاریل با نماد «توریل»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان»، پالاش نفت لاوان با نماد «شاوان»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد»، کشتیرانی دریای خزر با نماد «حخزر»، صنعتی بهپاک با نماد «بهپاک»، کشت و صنعت دشت خرم دره با نماد «زدشت»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، ذوب روی اصفهان با نماد «فروی» و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه با نماد «ثباغ» تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. در مقابل شرکت صنعتی مینو با نماد «غصینو»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، قند شیروان قوچان بجنورد با نماد «قشیر»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، بیمه دی با نماد «ودی» و تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند» و مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۵درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۴۲۳هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۶۳۵هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۵۳هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر