بورس

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۹۰

پنجمین عرضه اولیه در بورس

تعداد یک میلیارد و 350 میلیون سهم شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری معادل 15درصد سهام این شرکت، چهار‌‌شنبه 26 خرداد به عنوان پنجمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی «ومدیر» در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود. این میزان سهام در محدوده قیمتی 2800 تا 2990 ریال برای هر سهم و با سهمیه 1000سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.همچنین مدیر این عرضه شرکت کارگزاری صبا جهاد، متعهد عرضه صندوق بازنشستگی کشوری و متعهد خرید نیز شرکت تامین سرمایه سپهر به میزان 50درصد از کل سهام قابل عرضه می‌باشند. گفتنی است تعداد یک میلیارد و 350 میلیون سهم شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری در حالی چهار‌شنبه این هفته عرضه اولیه می‌شود که از این تعداد، 900میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد 450میلیون سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد.این گزارش می‌افزاید: بر اساس قانون، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز کاری بعد از عرضه اولیه با قیمت ثابت کشف شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌پذیرد. گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری اسفند در سال 93 تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید. در حال حاضر 82.78 درصد مالکیت سهام این شرکت به صندوق بازنشستگی کشوری، 17.17 درصد به سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، 0.025 درصد به هر کدام از شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا جهاد و عمران و ساخت تراز پی ریز تعلق دارد.

موافقت با تامین مالی جمعی در فرابورس

شرکت «مدبران تجارت ایفا» وابسته به بنیاد ایفا که در حوزه تامین سرمایه و حمایت از کسب‌وکارهای اجتماعی نوآور فعال است و در صنعت کشاورزی و غذا و سایر کسب‌وکارهای تکمیل‌کننده زنجیره ارزش در این صنایع، فعالیت خواهد کرد، موفق به اخذ موافقت اصولی از کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی شد.  طبق اعلام مدیریت نهادهای مالی فرابورس، این شرکت توانست پس از تکمیل، بررسی و تأیید مستندات از جمله مدل کسب‌وکار، اطلاعات ثبتی و سوابق اجرایی شرکت، سهامداران، و سایر اسناد مربوطه از سی و یکمین جلسه کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی موافقت اصولی کسب کند. به منظور دریافت مجوز فعالیت و شروع فعالیت تامین مالی جمعی لازم است شرکت مدبران تجارت ایفا حداکثر ظرف شش ماه پس از دریافت موافقت اصولی، مراحل اخذ مجوز فعالیت و راه‌اندازی سکو را طی کند و تا پیش از طی کردن مراحل اخذ مجوز فعالیت، شرکت مدبران تجارت ایفا مجاز به انتشار طرح در سکو نیست. گفتنی است در ساختار اجرایی این شرکت که در حوزه کارآفرینی و حمایت از کسب‌وکارهای اجتماعی فعال است، از زنان بهره گرفته می‌شود. بنا به اعلام مدیریت نهادهای مالی فرابورس ایران 6 شرکت دیگر نیز در حال تکمیل سکو و طی کردن مراحل اخذ مجوز فعالیت هستند.

جلوگیری از قاچاق کالا و خروج ارز با بورس کالا

کالاخبر|‌الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که عرضه کالاهای اساسی و محصولات صنایع مادر در بستر بورس کالا و از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا، مزیت‌های فراوانی برای اقتصاد کشور به همراه داشته است. باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تمام کالاهای اساسی به‌خصوص محصولاتی که به عنوان ماده اولیه سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند در بازار شفاف بورس عرضه شوند. به گفته وی، اولویت اصلی باید عرضه این دست از محصولات در بورس کالا باشد و درصورتی‌که مازاد بر نیاز بود، برنامه‌ریزی برای صادرات انجام شود. وی اضافه کرد: برای مثال، عرضه بورسی محصولات زنجیره فولاد، تأثیر بسیار مثبتی در تعادل این بازار و کشف قیمت واقعی آن دارد. بر همین اساس با ورود سنگ‌آهن به بورس کالا، شاهد تکمیل زنجیره فولاد در بورس هستیم که باعث یکسان‌سازی بازار این زنجیره خواهد شد. اما زمانی که کالاها در بورس عرضه شوند، به دلیل شفافیت حاکم بر این بازار، از بروز رانت جلوگیری می‌شود و تولیدکنندگان نیز می‌توانند با قیمت واقعی محصول خود را به فروش برسانند. این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از محصولات در اقتصاد ایران از یارانه‌های مختلف مانند انرژی و .. بهره‌مندند، باید این محصولات در سازوکار شفافی عرضه و معامله شوند تا علاوه بر عیان شدن همه آمارهای معاملاتی برای سیاست‌گذار، امکان اخذ تصمیم‌ها براساس واقعیت‌های بازار فراهم شود. از طرفی اختلاف قیمت‌های داخلی با بازارهای همسایه در کنار نوسانات نرخ ارز، باعث می‌شود تا خروج این کالاها از کشور صرفه اقتصادی پیدا کند و شاهد رشد قاچاق کالا باشیم به این ترتیب قیمت‌گذاری دستوری و غیرمنطقی نباید در اقتصاد حاکم باشد و زمانی که مواد اولیه تولید در بورس کالا براساس سازوکار عرضه و تقاضا معامله شود، باعث جلوگیری از قاچاق کالا و خروج ارز از کشور شده و با توزیع میان صنایع پایین‌دستی، ارزش‌افزوده و اشتغال بیشتری برای اقتصاد ایران فراهم می‌شود. دهقانی همچنین تأکید کرد: هم‌اکنون، طبق سازوکارهای تعریف‌شده، کالاهای اساسی باید به دست تولیدکنندگان پایین‌دستی برسد. 

 

ارسال نظر