بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۸۹

بورس، افت قیمت دلار را پیشخور کرده

ایرنا| عباس آرگون، نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای روند صعودی بازار اشاره کرد و افزود: امیدواریم در دوران دولت جدید به سمت استفاده از این فرصت‌ها پیش برویم، به هیچ عنوان نباید به صورت موقت ساز و کار لازم برای معاملات بورس فراهم شود و بعد، این بازار به حال خود رها شود. به نظر می‌رسد با ایجاد موافقت در مذاکرات وین با کاهش شدیدی در قیمت دلار روبرو نشویم، مگر آنکه به دنبال سرکوب قیمت دلار باشیم که به هیچ عنوان این موضوع به صلاح اقتصاد کشور نخواهد بود.

آرگون با بیان اینکه اکنون انتظارها نسبت به افزایش و کاهش قیمت‌ها بیش از حد واقع است، اظهار داشت: شاید با ایجاد دسترسی کشور به منابع ارزی شاهد افت مقطعی قیمت دلار باشیم و در سهام شرکت‌های صادرات‌محور افتی در قیمت و معاملات آنها اتفاق بیفتد، اما از طرف دیگر به دلیل برداشته شدن محدودیت‌ها بسیاری از هزینه‌هایی که شرکت‌ها بابت تحریم‌های اعمال شده پرداخت می‌کردند منتفی می‌شود که همین موضوع را می‌توان به عنوان منفعت و نقطه مثبت مذکرات وین عنوان کرد. اکنون با وجود تحریم‌ها امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد و به دلیل این محدودیت‌ها نمی‌توان کالاها را در بازارهای رقابتی به فروش رساند، بلکه کالاها باید فقط به افرادی خاص فروخته شوند و همچنین در کنار این محدودیت‌ها به راحتی امکان تامین مواد اولیه و خرید آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها حدود ٢٠ درصد از بهای تمام شده کالاها را افزایش داده است، گفت: در کنار آن نیز سود صادرات هم با کاهش همراه شده است؛ بنابراین درست است که با از بین رفتن تحریم‌ها برای مدتی موقت شاهد کاهش قیمت دلار باشیم اما با برداشته شدن محدودیت‌ها، عملیات اجرایی شرکت‌ها با فراغ بال بیشتری انجام می‌شود و همچنین شرکت‌ها با کاهش بهای تمام شده همراه خواهند شد. به نظر نمی‌رسد که با اعلام اخبار نتایج مثبت در مذاکرات وین قیمت دلار به محدوده‌های قیمتی ۱۵ هزار تومان برسد. به گفته نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، قیمت دلار در آن در زمان نهایت به نرخ ٢٠ هزار تومان خواهد رسید که در چند وقت اخیر نرخ دلار به این محدوده‌ها رسیده بود و بازار این موضوع را پیشخور کرده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: خرید اعتباری، کاهش رفع محدودیت‌های نقل و انتقال پول، افزایش قدرت چانه‌زنی برای خرید و فروش از جمله مسائلی هستند که به عنوان مزیت برداشته شدن تحریم‌ها تلقی می‌شوند. این اتفاق در کنار واریز یک درصد نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌تواند روزهای خوشی را برای بازار سرمایه رقم بزند و شاهد بازگشت آرامش به معاملات این بازار باشیم. در صورتی که با این اتفاق‌ها اعتماد دوباره سهامداران به بازار سهام بازگردد، می‌توان از طریق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته معاملاتی معقول را در این بازار مشاهده کرد. وی با تاکید بر اینکه آینده معاملات بورس وابسته به رویکرد دولت آینده است، گفت: بازار سرمایه به عنوان فرصتی برای کشور است و باید استفاده حداکثری از این فرصت‌ها برای تامین مالی، رشد اقتصادی و افزایش صادرات کرد، بازار سرمایه با این میزان سهامدار می‌تواند از آینده درخشانی برخوردار باشد. اگر قرار باشد به بورس نگاه ابزاری شود و بعد از مدتی بازار به حال خود رها شود به‌طور حتم معاملات این بازار به روند اصلاحی خود ادامه می‌دهد و ظرفیت‌های حاکم در این بازار بلا استفاده خواهد ماند. ایجاد هر گونه محدودیت در معاملات بازارهای موازی مانند اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه زمینه بهبود روند معاملات بورس را فراهم می‌کند و باعث ورود سرمایه‌های جدید به این بازار خواهد شد. باید قبل از ورود سرمایه‌گذاران به بازار سهام زیرساخت‌های لازم برای معاملات بورس فراهم شود در غیراین صورت شاهد معاملاتی همچون معاملات سال گذشته و ایجاد حباب در بازار خواهیم بود.

کدال، به روز شد سایت کدال یکی از مهم‌ترین نیازهای 

بورس بازان محسوب می‌شود برخی از اطلاعیه‌های کدال طی روزهای اخیر بدین شرح است: شرکت صنایع شیمیایی سینا با نماد «شسینا» اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ خود را منتشر کرد. طبق این گزارش درآمدهای عملیاتی ۵۸درصد و سود ناخالص ۹۰درصد افزایش و سود خالص هر سهم ۵۹درصد نسبت به دوره مشابه کاهش یافته است.شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز با نماد«والبر» اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ خود را منتشر کرد. طبق این گزارش درآمدهای عملیاتی ۵۵درصد، سود خالص ۹۰درصد و سود خالص هر سهم ۹۰درصد نسبت به دوره مشابه افزایش یافته است.شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین با نماد «سیتا» اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ خود را منتشر کرد. طبق این گزارش درآمدهای عملیاتی ۶۱درصد، سود خالص ۶۲درصد و سود خالص هر سهم ۶۲درصد نسبت به دوره مشابه افزایش یافته است.هیات‌مدیره شرکت تامین سرمایه امید با نماد«امید» به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۱۰درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی داد.

 

ارسال نظر