بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۲۰

صف انتظار واریز منابع  به صندوق تثبیت بازار سرمایه

ایرنا| محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به باقی‌مانده منابع مالی که قرار بود بانک مرکزی تا ۱۱ خردادماه واریزی آن را به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام دهد، اشاره کرد و افزود: اکنون به جد در حال پیگیری‌های لازم برای واریز باقی‌مانده منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم و به‌احتمال‌زیاد در چند روز آینده این اقدام انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر رییس بانک مرکزی ممکن است در تأخیر این واریزی نقش داشته باشد یا خیر، گفت: تغییر رییس بانک مرکزی هیچ ارتباطی به تأخیر یا عدم واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه ندارد، زیرا از زمان «عبدالناصر همتی» رییس سابق بانک مرکزی دستورات لازم به این بانک ابلاغ‌شده بود.

دهقان دهنوی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه بسیاری از فعالان بازار معتقدند با توجه به خروجی نقدینگی که در زمان ریزش بازار انجام‌شده، معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار چندان رقم قابل‌توجهی نیست که بتواند بر بازگشت رشد به معاملات تأثیرگذار باشد، آیا ممکن است تصمیمات لازم برای واریزی بیشتر اتخاذ شود یا خیر، گفت: در این مرحله معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود، در مصوبه اصلی رقم بیشتری برای واریزی در نظر گرفته‌شده است که در صورت نیاز اقدام‌ها و پیگیری‌های لازم برای واریز انجام خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به اظهارنظر برخی از فعالان بازار که معتقد بودند واریز ریالی ۵۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه نتوانست نقش چندان موثری در بهبود وضعیت بازار داشته باشد، خاطرنشان کرد: صحبت‌های مطرح‌شده در مورد عدم تأثیرپذیری بازار از این واریزی درست نبود، زیرا به‌محض واریز نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، وضعیت بازار سهام نسبت به گذشته با تغییرات زیادی همراه شد و روند بهتری را به خود گرفت.

وی بابیان اینکه بازار در چند روز گذشته برای چند روز متوالی مثبت شد، گفت: عوامل متعددی درروند صعودی بازار تأثیرگذار هستند و نمی‌توان روند بازار را به‌صورت روزانه در نظر گرفت و روند صعودی و نزولی شاخص بورس را فقط وابسته به یک یا چند عامل دانست.

دهقان‌دهنوی با اشاره به اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه از یک اساسنامه و روش معاملاتی برخوردار است، افزود: زمانی که بازار وارد فاز منفی شود صندوق‌ها اقدام به عمل می‌کنند و فعالیت‌های لازم را برای خرید انجام می‌دهند، در مقابل زمانی هم که بازار وارد فاز مثبت می‌شود پول خود را نقد می‌کنند تا در شرایط منفی بازار دوباره اقدام به خرید کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: کار اصلی صندوق تثبیت بازار سرمایه، تسهیل‌کننده روند بازار است و قرار نیست که این پول وارد صندوق تثبیت شود و بخواهد با آن اتفاقات دیگری انجام شود.

وی بابیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه در راستای وظایف خود با سرمایه‌هایی که در اختیار دارد به تثبیت شرایط بازار کمک می‌کند، گفت: تثبیت شرایط بازار وابسته به سایر عوامل اقتصادی است که در صورت کمک سایر پارامترها می‌توان شاهد روزهای خیلی بهتری در بازار باشیم.

دهقان‌دهنوی به تأثیر مالیات بر عایدی سرمایه‌بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: اکنون مالیات بر عایدی سرمایه فقط در حد طرح است، برای بازارهای موازی که غیرمولد هستند تصمیم اخذ مالیات گرفته شده و با توجه به اینکه مالیات از بازار سرمایه گرفته نمی‌شود بنابراین این طرح برای معاملات بورس طرحی بسیار مثبت است و به نفع معاملات این بازار خواهد بود.

صنعت سنگ‌آهن؛ فرصت‌ها  و چالش‌ها

سلمان نصیرزاده، تحلیلگر بازار سرمایه با تأکید بر اینکه از ویژگی‌های مهم شرکت‌های سنگ‌آهنی سودآوری آنهاست، گفت: صنعت سنگ‌آهن از گروه‌های پر پتانسیل بازار است و عملکرد این شرکت‌ها همیشه در مسیر توسعه قرار داشته، بر همین اساس با حذف نرخ‌گذاری دستوری و کنترل‌های دولتی قطعاً روند توسعه این صنعت تسریع می‌شود. وی با اشاره به اینکه مجموعه شرکت‌های سنگ‌آهنی حاضر در بازار سرمایه حدود ۵ تا ۶ درصد ارزش بازار را در اختیاردارند، بیان کرد: بر همین اساس صنعت استخراج سنگ‌آهن را می‌توان از صنایع مهم بازار دانست، از سویی دیگر این گروه خوراک محصولات فولادی را تهیه و مواد اولیه یک صنعت بالاتر و بزرگ‌تر را فراهم و درنتیجه به‌راحتی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد مارکت بازار سرمایه را با خود همراه می‌کند. نصیرزاده با تأکید بر جایگاه مهم صنعت سنگ‌آهن در میان صنایع بازار سرمایه ادامه داد: سنگ‌آهن محصولی است که کمک می‌کند فولاد تولید شود و با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، مقررشده تا موعد ذکرشده ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود، این موضوع نیازمند حجم بالایی سنگ‌آهن است. وی با تأکید بر اینکه موضوع فوق نشان می‌دهد صنعت سنگ‌آهن مشکل بازار و تقاضا ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل سرمایه‌گذاری در سهام سنگ‌آهنی بادید بلندمدت قطعاً سودآور است اما در این مسیر یک سری دست‌اندازها وجود دارد که مهم‌ترین آنها مداخلات دولتی است.  به گفته این کارشناس بازار سرمایه ازلحاظ ذخایر زمین‌شناسی بیش از ۵ میلیارد تن سنگ‌آهن در اختیارداریم و ذخایر قطعی بالای ۳میلیارد است اما یکی از نگرانی‌های مهم زنجیره فولاد بحث کمبود سنگ‌آهن است که یک پارادوکس معنادار ایجاد کرده است.

 

ارسال نظر