به بورس باید امیدوار بود؟

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۷۰
به  بورس  باید  امیدوار  بود؟

تعادل|رقیه ندایی|

طی این روزها و هفته‌ها بورس، نوسان زیادی را پشت سر می‌گذارد و برخی از روزها شاخص کل بازار سبزپوش و در روزهای دیگر سرخ‌پوش می‌شود. تداوم افت قیمت سهام و صف‌های ادامه‌دار فروش در بازار سهام باعث شده که رکود در بازار ادامه‌دار باشد و محرک‌های مثل نرخ دلار، وضعیت بازارهای جهانی و همچنین وعده‌های انتخاباتی نتواند وضعیت بورس را پایدار نگاه دارد. بنابراین این انتظار می‌رود که بازار یک‌روند نوسانی یا حتی خنثی را تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشد.

محرک‌های این روزهای بازار سهام نمی‌توانند به‌طور کامل بر بازار تأثیرگذار باشند و تنها در برخی از روزها به‌صورت نوسانی بر بازار تأثیر می‌گذارند اما دلیل تأثیرناپذیری تا حدی مشخص است و سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی در انتظار انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات وین هستند پس این انتخابات و مشخص شدن مذاکرات وین تا حدودی، وضعیت بازار مشخص می‌شود و آن زمان می‌توان برای بورس و زمان بازگشت این بازار به‌طورقطع پیش‌بینی کرد.

در حال حاضر بازار بلاتکلیف است چراکه نمی‌داند طی ماه‌های آینده چه وضعیتی خواهد داشت و سیاست‌گذار چه نوع برخوردی با بورس خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید رییس دولت سیزدهم کدام‌یک از کاندیدهای ریاست‌جمهوری است و برنامه وی برای بورس چیست.

به‌جز تعیین و تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات وین، نرخ‌های جهانی بر روی نوسانی کردن بورس تأثیر داشته چراکه طی هفته‌های اخیر نرخ جهانی محصولات و کالاها روند افزایشی و صعودی به خود گرفته و بازار سهام ناچار است این افزایش قیمت تأثیر بگیرد اما وضعیت نوسانی بورس و عدم اعتماد به بازار اجازه این موضوع را نمی‌دهد.

    افزایش امیدواری‌ها به صعود

علی حیدری، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص وضعیت هفته اخیر بازارسرمایه می‌گوید: افزایش ارزش و حجم معاملات طی چند روز اخیر در کنار جمع‌آوری تعداد بیشتری از صف‌های فروش نمادهایی که مدت‌ها بود قفل صف فروش بودند این امیدواری را افزایش داده که بر تعداد نمادهایی که صف خرید را تجربه می‌کنند افزوده شود. این امیدواری اکنون بین اهالی بازار ایجادشده که شاید روند پرشتاب یا ریزش بازار متوقف‌شده است. وی توضیح می‌دهد: این موضوع را وقتی در کنار سایر مولفه‌های تأثیرگذار روی بازار قرار می‌دهیم امیدواری بیشتر می‌شود. ازجمله این عوامل گزارش‌های عملکرد فروردین و اردیبهشت‌ماه شرکت‌ها است که طی روزهای گذشته به بازار مخابره شد و از عملکرد مناسب آنها در حوزه فروش حکایت داشت. همچنین نزدیک شدن فصل مجامع، تقسیم شدن سود شرکت‌ها و همچنین شفافیت و برطرف شدن برخی از ابهامات بازار ازجمله انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و کمرنگ شدن پیش‌بینی‌هایی درباره کاهش نرخ ارز همگی می‌تواند به نفع بازار سهام وارد میدان شوند. کم شدن این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها با اخبار مثبت دیگری ازجمله افزایش نرخ‌هایی که بر برخی از محصولات داده می‌شود همراه شده است. حیدری می‌گوید: از سوی دیگر پذیرش محصولات در بورس کالا و آزادسازی برخی از محصولات مثل خودرو و نزدیک شدن قیمت‌های کارخانه به بازار ازجمله محرک‌های جذاب شدن مجدد بازار برای سرمایه‌گذاران است. مسائل این‌چنینی در کنار ریزش‌هایی که بازار تجربه کرده و قیمت سهام را در محدوده‌های جذاب و حمایتی قرار داده این امید را افزایش داده که بتوان خوش‌بین‌تر بود که ریزش بازار خاتمه پیداکرده است. در همین حال سرمایه‌گذاران نیز باید در انتخاب سهم‌ها دقت داشته باشند چون جمع‌آوری هر صف فروشی به معنای جذابیت آن سهم نیست و با مقایسه کردن سهام شرکت‌های مختلف در انتخاب سهم‌ها و تشکیل پرتفوی خود دقت مضاعف داشته باشند. این کارشناس بازار سهام درنهایت توضیح می‌دهد: درصورتی‌که ارزش معاملات خرد بازار بتواند در محدوده‌های بالای ۵ هزار میلیارد تومان تثبیت شود بازار، بازار متعادلی خواهد شد و به‌مرور به جذابیت‌های بازار و گرایش نقدینگی به بازار هم کمک می‌کند. اگر خبر منفی به بازار مخابره نشود نباید ریزش پرشتاب بازار را در روزهای آینده انتظار داشت زیرا بازار بیشتر از اینکه مستعد ریزش باشد مستعد تعادل و روند افزایشی ملایم است.

    روند صعودی شاخص بازار سهام

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته یعنی چهارشنبه، ۱۲ خردادماه هشت هزار و ۱۹۰ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۴۸ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۸۵۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۸ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶۶۰ واحد افزایش به ۳۸۲ هزار و ۳۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۴۲۶ واحد رشد به ۲۴۶ هزار و ۳۸۴ واحد رسید. شاخص بازار اول ۶ هزار و ۸۶۰ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳ هزار و ۵۹۱ واحد افزایش داشتند.

حقوقی‌ها در این روز حدود ۹۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۱ درصد یعنی ۷۳۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان سه درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازار سهام در سه گروه «بیمه و صندوق بازنشستگی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «محصولات غذایی و آشامیدنی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «بنو»، «وپاسار» و «بپاس» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شپنا»، «غکورش» و «شپنا» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۳۹۲ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۷۷۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۷۱۷ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۵۲۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۴۶۸ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۳۹۲ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۳۵۰ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۳۴۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۳۱۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۲۳۶ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۲۱۲ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۲۱۰ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۹۷ واحد و فولاد سپید فراب کویر با نماد «کویر» با ۱۶۴ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۱۵۰ واحد، موتورسازان تراکتورسازی ایران با نماد «خموتور» با ۱۴۷ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۱۲۱ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۱۱۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با نماد «وسخوز» با ۸۳ واحد، سیمان بهبهان با نماد «سبهان» با ۷۰ واحد، سرمایه‌گذاری شاهد با نماد «ثشاهد» با ۵۸ واحد، تأمین سرمایه امید با نماد «امید» با ۵۷ واحد، آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۵۱ واحد و شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» با ۴۳ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در این روز شرکت صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال»، سایپا با نماد «خساپا»، ایران خودرو با نماد «خودرو» و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» نمادهای پر تراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۷۴ میلیون و ۶۶۰ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

    افزایش شاخص فرابورس

در آخرین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۵ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۶۹۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۴۹۴ هزار برگه سهم به ارزش ۲۱ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

روز چهارشنبه نماد پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد «بجهرم»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان» و بیمه دی با نماد «ودی» تأثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل ویتانا با نماد «غویتا»، تجارت الکترونیک پارسیان کیش با نماد «تاپکیش»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، توکاریل با نماد «توریل»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» و نیروگاه زاگرس کوثر با نماد «بزاگرس» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

در آخرین روز کاری هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۴ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۷۰ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها ۲۷۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها ۳۵۰ میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۲۳ نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۲۴۹ نماد با کاهش بیش از یک‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

 

ارسال نظر