افزایش ابهامات بورسی

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۹۰
افزایش ابهامات بورسی

گروه بازار سرمایه|

معاملات بازار سرمایه بازهم روی خوش به سهامداران نشان نداد و طی روز گذشته پس از گذشت چند روز روند صعودی شاهد نزول 9/0 شاخص بازار سهام بودیم. تالار شیشه‌ای چهار روز متوالی به‌طور ویژه‌ای سبزپوش شد و شاهد روند بسیار معقول دادوستدها در بازار بودیم اما در پنجمین روز، روند گذشته خود را به سهامداران نشان داد و شاهد سرخ‌پوشی شاخص کل بودیم. بسیاری از کارشناسان بازار براین عقیده‌اند که عوامل بنیادی همانند نرخ‌های جهانی، افزایش نرخ ارز، عوامل سیاسی چون انتخابات ریاست‌جمهوری و درنهایت مذاکرات و تحریم‌ها باعث شده که وضعیت بازار تغییر کند و شاهد صعودی کوتاه‌مدت و نزول گاها بلندمدت در بازار باشیم. بااین‌حال تحلیلگران بازار براین عقیده‌اند گرچه اصلاح قیمت سهام بخش عمده‌ای از شرکت‌ها خیلی وقت پیش تمام‌شده است اما بازار تا رسیدن به تعادل و رشد فاصله دارد و همچنان باید منتظر ماند. عوامل مختلفی بر روی بورس و معاملات آن تأثیر می‌گذارند اما این روزها احوالات انتخابات ریاست‌جمهوری و سخنان کاندیداهای ریاست‌جمهوری تأثیر به ویژه‌ای بر روی بازار سهام داشته است. برخی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند که رییس اسبق سازمان بورس یعنی عبدالناصر همتی تأثیر بسزایی در ریزش بورس داشته و عامل اصلی نابودی سرمایه‌های مردم است. این کارشناسان بازار سرمایه این خصوص اظهار می‌کنند: به عقیده ما موضوع بازار سرمایه و ابر نوسان سال 99 یکی از پرهزینه‌ترین اتفاقات سیاسی اقتصادی ایران را رقم‌زده است و بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین مقصران این موضوع است. به عقیده ما علت اصلی افت‌وخیز سنگین بازار سهام در سال قبل به اذعان بسیاری از کارشناسان به نوسان قابل‌توجه نرخ سود بین‌بانکی باز‌می‌گردد. نکته قابل‌توجه در این حوزه اینکه اخیراً بانک مرکزی اقدام به انتشار نرخ سود بین‌بانکی نموده است، این نرخ در ماه‌های اخیر از حدود 20 درصد به محدوده 19.5 درصد کاهش‌یافته است. همچنین عدم واریز منابع صندوق توسعه ملی در زمان مقرر، عدم اجازه استفاده از تسهیلات برای صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، فشار به بانک‌ها برای خرید اوراق دولت، دست‌کاری درفروش قیمت ارز پتروشیمی‌ها، بالا بردن نرخ مبادلات بین‌بانکی از 8 درصد به نزدیک 20 درصد و... صرفاً چند نمونه است. حتی مسوولان بورسی درخصوص این ریزش‌ها نیز اظهارنظر می‌کنند و شاهین چراغی عضو پیشین شورای عالی بورس در خصوص عملکرد رییس‌کل بانک مرکزی در بازار سرمایه جالب‌توجه است، تشکیل تیم هماهنگ اقتصادی مهم‌ترین خواسته فعالان بازار سرمایه است، مدیر فعلی دولت، برای چند رأی، خود دولت را مقصر وضعیت آشفتگی امروز می‌داند، هدف تحریک رییس‌جمهور، بر عزل است، اما ایشان با استعفا موافق است، چه کسی مصوبات شورای بورس را به تعمد انجام نداد، بازی با سهامداران بی‌نوا تمام شد. نرخ ارز و مذاکرات برجام نیز یکی دیگر عوامل تأثیرگذار بر روی بازار سهام است چراکه بسیاری از سهام موجود در بازار کامودیتی محور هستند و رابطه مستقیم با نرخ ارز دارند و بدین‌ترتیب افزایش یا کاهش نرخ ارز می‌تواند در بلندمدت تأثیر فراوانی بر بازار سهام بگذارد. نکته مهم اینجاست که با نوسانات نرخ ارز، هنوز بازار به یک نرخ ثابت نرسیده است. به گمان بسیاری از تحلیلگران بورسی افزایش نرخ ارز می‌تواند امیدها در ثبات نرخ را افزایش دهد.

به‌طورکلی در حال حاضر بازار در وضعیت امیدواری و ناامیدی به سر می‌برد و ممکن یک اتفاق بسیار مثبت برای بازار تلقی شود و خبری دیگر بسیار منفی. باید منتظر ماند که رییس دولت آینده چه نوع رویکردی برای بازار سهام خواهد داشت و آینده بازار چگونه خواهد شد.

  چرا مسیر بورس تغییر کرد؟

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا به رشد اخیر شاخص بورس در بازار اشاره‌کرده و می‌گوید: تا چند روز گذشته معاملات بازار سهام تحت تأثیر ابهامات موجود درزمینه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری قرارگرفته بود اما بعد از اعلام خبر تایید صلاحیت کاندیداهای نامزد شده تا حدودی تکلیف انتخابات مشخص شد و بخشی از ریسک تهدیدکننده معاملات این بازار کاهش یافت. کاندیداهای ریاست‌جمهوری در سخنان خود موضع مثبتی را نسبت به بورس نشان دادند که این موضوع باعث شد تا ابهامی را که سهامداران نسبت به بورس و ورود سرمایه‌های خود به این بازار داشتند، کاهش پیدا کند. سیاست‌های حمایتی صورت گرفته درزمینه واریز نقدینگی به بورس به مرحله اجرا رسید و با توجه به بهبود وضعیت معاملات بازار به نظر می‌رسد درصدی از آن را وارد بازار کرده‌اند.

  جذابیت قیمت سهام برای سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل افزایش تقاضا در معاملات چند روز اخیر بازار سهام تأکید کرده و اضافه می‌کند: از طرف دیگر قیمت بسیاری از سهام در بازار بعد از چند ماه افت شدیدی که تجربه کرد بسیار ارزان شد، درنهایت کاهش شدید قیمت سهام سبب ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری دوباره در این بازار شد. به نظر می‌رسد شاهد روندی معقول در معاملات این بازار باشیم؛ همیشه در خردادماه که فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها است با روندی مثبت در بازار همراه هستیم. روند معاملات بورس در خردادماه سال جاری که در چند روز نخست منفی بود جزو استثناها بود و بازار نباید چنین روندی را در پیش می‌گرفت. با توجه به رفع ریسک و ابهام‌های موجود به نظر می‌رسد که باید روند نزولی بازار به پایان رسیده باشد و زمان بازگشت بازار به مدار صعودی فرارسیده باشد، اما بازهم با توجه به وجود هیجان در معاملات نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از روند بازار ارایه داد.

  اقبال به سرمایه‌گذاری در بورس در مقایسه با دیگر بازارها

صفاری اقبال سرمایه‌گذاری در بازار سهام را با دیگر بازارها مقایسه کرده و می‌گوید: به‌طور حتم اقبال مردم تا پایان سال به سمت سرمایه‌گذاری در بورس است و سهامداران در این بازار می‌توانند به بازدهی بیش از دیگر بازارها دست پیدا کنند. تصویب مصوبه‌ای مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس همه بازارهای رقیب با بازار سرمایه را مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن نشانه گرفته است که این اتفاق می‌تواند زمینه ورود سرمایه بیشتری را به این بازار فراهم کند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این موضوع باعث افزایش جذابیت بازار سرمایه و ورود دوباره سهامداران و سرمایه‌های در اختیار آنها به این بازار می‌شود.

  ریزش شدید رمز ارزها و ضرر و زیان سهامداران

وی بابیان اینکه تا چند وقت گذشته بازار رمز ارزها جزو اصلی‌ترین رقیب بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری بود اما هفته گذشته با ریزش بیش از ۳۰ درصدی همراه شده اظهار می‌کند: بازیگران و فعالان بازار می‌دانند که بازار رمز ارزها بازار پر ریسکی هستند که ممکن است سرمایه‌گذاری آنها در این بازار با ضرر و زیان‌های شدیدی مواجه شود. نمی‌توان راه سهام از یکدیگر را تفکیک و اعلام کرد که اقبال بازار به سمت کدام سهام کوچک یا بزرگ است بلکه هر سهمی که از سود نقدی بالایی برخوردار باشد می‌تواند در انتظار رشدی سنگین و ورود نقدینگی به این بازار باشد.

  بورس با کاهش قیمت دلار منفی نمی‌شود

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مذاکرات وین تا چه میزان تأثیرگذار بر معاملات بورس است، اضافه می‌کند: به‌طور حتم این موضوع بر بازار تأثیرگذار است اما به نظر می‌رسد طرف مذاکره‌کننده در انتظار روشن شدن وضعیت انتخابات است. اکنون نرخ دلار نیمایی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ بنابراین موفقیت در برجام نمی‌تواند تغییری در نرخ دلار و افت بیشتر قیمت سهام در بازار داشته باشد.

 

 

ارسال نظر