بورس

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۰۳

پیشنهاد تاسیس کارگزاری‌ها منوط به سهامی عام شدن

بورس‌پرس| محمدرضا دهقان قائم‌مقام دبیرکل کانون کارگزاران بورس در خصوص دلیل محدودیت معاملات سه‌روزه گفت: این حکم توسط دستگاه اجرایی کمیته انضباطی برای پرونده‌های تخلفات چند کارگزاری صادرشده و کانون کارگزاران و حتی سازمان بورس در جریان نیست. وی درباره آخرین وضعیت سهامی عام شدن شرکت‌های کارگزاری توضیح داد: کانون کارگزاران بورس طی دو سه سال گذشته نامه‌ای تحت عنوان سهامی عام شدن کارگزاری‌ها زد که عمدتاً به نفع سرمایه‌گذاران خرد، بازار و صنعت کارگزاری است و جلسات متعددی هم در این خصوص در سازمان بورس برگزار شد اما به‌جایی نرسید. این مقام مسوول ادامه داد: با مطرح‌شدن صدور مجوز جدید برای این شرکت‌ها، موضوع دوباره بررسی و با به‌روزرسانی دلایل، نامه‌ای به سازمان ارسال شد که منوط به دستورالعمل مجوز کارگزاری‌ها شد. اما همچنان مجوز سهامی عام شدن کارگزاری‌ها بررسی نشده اما دریکی از مواد پیش‌نویس دستورالعمل صدور مجوزها، اجازه داده‌شده این شرکت‌ها درخواست را برای سهامی عام شدن مطرح کنند. دهقان بابیان اینکه شرط کانون کارگزاران مبنی بر این است که صدور مجوز جدید تا سیس کارگزاری منوط به سهامی عام شدن آنها باشد، تصریح کرد: درواقع برای صدور مجوز جدید کارگزاری توسط سازمان بورس باید اول این شرکت‌ها به سهامی عام تبدیل شوند. این شرط کلیه قشر سرمایه‌گذاران را در برمی‌گیرد و همه می‌توانند سهامدار شده و از مزایا بهره‌مند شوند تا منحصر به افراد خاص نباشد و شرکت‌های کوچک تشکیل نشوند. وی اضافه کرد: در پیش‌نویس فعلی، شرکت کارگزاری باید سهامی خاص باشد اما بعداً می‌توان برای سهامی عام شدن اقدام کرد. ورود شرکت‌های سهامی عام به این صنعت ضمن اینکه نشان‌دهنده قدرتمندی بیشتر آنها است حکایت از افزایش دامنه خدمات، تحت نظارت بودن و عدم رقابت مخرب دارد. علت اعطای مجوز تاسیس کارگزاری جدید این است که ادعای انحصار در این صنعت وجود دارد اما به نسبت بقیه نهادهای مالی همانند مشاور سرمایه‌گذاری، 

سبد گردان و ... 108 کارگزاری وجود دارد که تعداد کمی نیست. به‌هرحال اگر انحصار هم وجود داشته باشد با شرط ورود سهامی عام بودن، شائبه‌های موجود برطرف می‌شود. قائم‌مقام دبیرکل کانون کارگزاران بورس گفت: در وهله دوم با این اقدام صورت‌های مالی کارگزاری‌ها به همراه موارد تقسیم کارمزدها، درصد میزان کارمزد دریافتی، چگونگی ارایه خدمات به مشتریان و کسب بازدهی برای سهامداران قابل‌مشاهده شده و به ارتقای شفافیت اطلاعات و نظارت عموم بر عملکرد کمک می‌کند و درنهایت مسوولیت نهاد ناظر هم تسهیل می‌شود. دهقان ادامه داد: انتظار می‌رود با نامه اظهارنظر کانون در خصوص اعطای مجوز تاسیس کارگزاری‌ها، یکی از اصلی‌ترین پیشنهادات مبنی بر سهام عام شدن این شرکت‌ها محقق شود. به این واسطه جذب سرمایه‌های جدید، ایجاد زیرساخت‌های مطلوب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، پوشش جغرافیایی جدی با حضور در شهرستان‌ها و مهم‌تر از همه کاهش ریسک صنعت هم رقم می‌خورد و بستر عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها شکل می‌گیرد. به گفته وی، شرکت‌های کارگزاری بزرگ طبق مصوبه جدید بانک مرکزی 5 برابر حقوق صاحبان سهام می‌توانند اعتبار دریافت کنند و به‌تبع آن اعتبار زیادی به بازار تزریق کنند. ضمن اینکه کفایت سرمایه آنها نیز افزایش و ورشکستگی کاهش پیدا می‌کند.

احراز هویت جدید ۱۷۲ هزار سهامدار در سجام

تازه‌ترین آمارهای منتشرشده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۷۲ هزار و ۲۵۱ احراز هویت در سامانه سجام صورت گرفته است. بر اساس اطلاعات گزارش ماهانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص اردیبهشت‌ماه امسال، تعداد ۱۳۸ هزار و ۸۸ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز در این ماه به ۱۷۲ هزار و ۲۵۱ مورد رسیده است. بر اساس آمار منتشرشده، در فروردین ماه امسال تعداد ثبت‌نام در سامانه «سجام» ۳۱۹ هزار و ۴۹۱ و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز ۳۵۳ هزار و ۳۰ مورد بوده است. همچنین بر اساس این گزارش تعداد نفرات ثبت نام شده در سامانه «سجام» در دومین ماه بهار به تفکیک هر استان حاکی از آن است که ۵ استان «تهران با ۲۸ هزار و ۸۵۵ مورد، خراسان رضوی با ۱۱ هزار و ۳۸ مورد، اصفهان با ۱۰ هزار و ۸۳۵ مورد، آذربایجان شرقی با ۷ هزار و ۴۰۵ مورد و خوزستان با ۷ هزار و ۲۱۹ مورد» در صدر بیشترین ثبت نام شده‌ها در کل کشور قرار دارند. از سویی دیگر بر اساس آمارهای منتشر شده، ۵ استان «ایلام با ۶۵۸ مورد، کهکیلویه و بویراحمد با ۸۷۰ مورد، زنجان با یک هزار و ۲۵۲ مورد، سمنان با یک هزار و ۲۵۲ مورد و خراسان جنوبی با یک هزار و ۳۴۷ مورد» در انتهای لیست کمترین ثبت نام شده‌ها در بین سایر استان‌ها قرار دارند. سامانه سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان»، برای الکترونیک کردن و خودکار کردن فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان است و عملیاتی شدن این سامانه باعث افزایش دقت، سرعت و بهره وری در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و ارایه خدمات عمومی و مهم‌تر از همه، یکپارچگی سامانه‌های اطلاعاتی شده است.

 

ارسال نظر