بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۰۲

ارتقای نقش بورس در اقتصاد ملی و تأمین مالی 

محمدعلی شیرازی عضو هیات‌مدیره بورس تهران بابیان «بازار سرمایه به عنوان بازار منابع بلندمدت می‌تواند در صورت سیاست‌گذاری صحیح نقش تأمین مالی بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی را بر عهده گیرد» گفت: تأمین مالی در ایران به‌طور سنتی بر عهده نظام بانکی بوده است. منابع بانک‌ها عموماً، منابعی با سررسید کوتاه‌مدت است و از سوی دیگر شرکت‌ها و صنایع برای تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری خود نیازمند منابع بلندمدت هستند. همین تفاوت در سررسید منابع موردنیاز، قدرت وام‌دهی شبکه بانکی را کاهش داده و منابع بانک‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد. وی بازار سرمایه را در تأمین مالی شرکت‌ها توانمند دانست و اظهار داشت: بازار سرمایه به عنوان بازار منابع بلندمدت می‌تواند در صورت سیاست‌گذاری صحیح، نقش تأمین مالی بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی را بر عهده بگیرد.

شیرازی جایگاه بورس تهران در اقتصاد ملی و تأمین مالی از طریق بورس را بااهمیت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر بازار بورس باهدف مزبور فاصله دارد، اما در سال‌های اخیر با توجه به ایجاد ملزومات موردنیاز جهت افزایش نقش بورس در اقتصاد ملی و تأمین مالی بنگاه‌ها همچون ایجاد نهادهای تخصصی مانند موسسات رتبه‌بندی اعتباری، طراحی ابزار تأمین مالی همچون اوراق صکوک و اصلاح برخی قوانین و مقررات جایگاه آن ارتقاء داشته است و انتظار می‌رود در آینده بورس به جایگاه واقعی و شایسته خود در فضای اقتصادی کشور دست یابد.

درباره کتاب «یک ساتوشی»

کتاب «یک ساتوشی: راهنمای ورود به دنیای بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال برای مبتدی‌ها» نوشته محمد آذرنیوار و نیما ملک پور توسط انتشارات راه پرداخت در ۳۱۳ صفحه منتشرشده است. کتاب حاضر تلاشی برای راهنمایی افرادی است که تنها در حد شنیدن واژه بیت کوین یا به دنبال کردن قیمت ارزهای دیجیتال با این فناوری آشنا هستند و به دنبال شناخت جنبه‌های بیشتر و روش‌های سرمایه‌گذاری در آنها می‌گردند. از کوچک‌ترین واحد پولی بیت کوین به‌پاس خدمات سازنده آن تحت عنوان ساتوشی یاد می‌شود. «یک ساتوشی» جزئی از صد میلیون واحد کوچک دیگر است که در کنار یکدیگر یک واحد بیت کوین را تشکیل می‌دهند و انقلاب پولی که بیش از یک دهه قبل شروع‌شده، هم‌اکنون به جایگاهی رسیده که رسانه‌ها، رویدادها و حوادث آن را از نزدیک دنبال می‌کنند و چشم‌های بسیار به آینده آن دوخته شده است. یک ساتوشی نمادی برای سهیم شدن در این انقلاب است، مشارکتی که با کوچک‌ترین واحد پولی آغازگر این انقلاب انجام می‌شود. یک ساتوشی می‌تواند دارایی ارزشمندی در آینده باشد.

هدایت نقدینگی به بورس با مالیات بر عایدی سرمایه

ایرنا| جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس این طرح دارندگان مسکن یا باید از این خانه‌ها استفاده کرده یا آن را اجاره دهند. در این ساختار، مسکن دیگر یک کالای سرمایه‌ای نیست بلکه یک کالای مصرفی خواهد بود و اگر کسی به عنوان سرمایه‌گذاری ملکی را خریداری می‌کند باید آن را به‌طور حتم از طریق اجاره واگذار کرده و کسب درآمد کند، بدین‌ترتیب انگیزه خرید و نگهداری و فروش ملک باقیمت بالاتر مسکن کاهش می‌یابد، درنتیجه ملک دیگر کالای سرمایه‌ای نخواهد بود و به قالب اصلی خود یعنی کالای مصرفی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: نباید اجازه داد نقدینگی‌ها در بازارهای غیرمولد به‌کار گرفته شود و خودروی اضافی، طلا، جواهرات، زمین یا سایر دارایی‌های دیگر با هدف سرمایه‌گذاری خریداری شوند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی از این طریق سعی دارند قدرت خرید خود را حفظ کنند اما بر اساس اصول علم اقتصاد اگر کسی قصد دارد قدرت خرید خود را افزایش دهد باید سرمایه خود را به سمت بازار سرمایه برده و منابع خود را در این بازار مورداستفاده قرار دهد.

وی تاکید کرد: بنابراین با هدف رسیدن به این چارچوب، همانطور که ما باید مقررات و قوانینی را برای تقویت بازار سرمایه تصویب و تدوین کنیم، هم‌زمان باید هزینه سرمایه‌گذاری بازارهای موازی بازار سرمایه مانند خودرو و مسکن که نقدینگی‌ها را به سمت خودشان می‌کشند و بازار سرمایه را با مشکل نقدینگی مواجه می‌کنند، افزایش دهیم.

قادری افزود: سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد باید به شکل‌های مختلف پرهزینه شود تا افراد منابع خود را در بازارهای مولد همچون بورس و در مسیر رشد و توسعه چرخ تولید و اقتصاد کشور به‌کار بگیرند. اگر کسی قصد خرید خودرو دارد، این خودرو باید در حد نیازش باشد و اگر بیشتر از آن است و فقط قصد سرمایه‌گذاری دارد، باید با محدودیت‌هایی که تعیین می‌شود و پرهزینه کردن این نوع سرمایه‌گذاری، وی را به سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد ترغیب و هدایت کرد. وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بازارهایی نظیر خودرو و مسکن، قدرت نقدینگی افراد را در جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه محدود می‌کند، افزود: این مصوبه کمک می‌کند افراد منابعشان را به سمت بورس سوق دهند بدین‌ترتیب هم به اقتصاد کشور کمک شده و هم بورس با محدودیت منابع و نقدینگی مواجه نمی‌شود. قادری با تأکید بر اینکه به نتایج حاصل از اجرای این مصوبه می‌توان بسیار خوش‌بین بود، گفت: این ابزارها و قوانین در کشورهای دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و منطق آن هم روشن است.

 

ارسال نظر