آینده بازار سهام روشن است؟

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۰۰
آینده بازار سهام روشن است؟

گروه بازار سرمایه|

روند نزولی و اصلاحی بازار سهام طی 9 ماه گذشته ادامه داشته اکنون با سپری شدن چند روز معقول در بازار این پرسش ایجادشده که روند ریزشی بازار سرمایه تا کجا ادامه دارد؟ بخشی از تحلیلگران بورسی می‌گویند میزان خروج سرمایه حقیقی از بازار نسبت به نقطه اوج سال ۹۹، نزدیک به‌جایی قرارگرفته است که می‌توان انتظار داشت فاز رکودی به پایان برسد. بااین‌حال برخی تحلیلگران همچنان بر این باورند که بازار سهام به اصلاح بیشتری نیاز دارد. چند روزی می‌شود که تالار شیشه‌ای روند سبزپوشی به خود گرفته است اما؛ نمودارها و داده‌های اصلی بازار نشان می‌دهد که بازار سرمایه همچنان بر روی روند نزولی است. بسیاری از کارشناسان و فعالین بازار بر این نظرند که این بازار تحت تأثیر فضای اقتصادی- سیاسی کشور بوده و این عوامل متاثر از انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات هسته‌ای در وین هستند. به عقیده این گروه بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی در انتظار دولت سیزدهم هستند تا تکلیف سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند چراکه؛ دولت آتی می‌تواند بر روی اقتصاد، روابط بین‌المللی و به‌طورکلی تمامی مولفه‌های اقتصادی اثرگذار باشد و شاید یکی از دلایل نوسان این روزهای بازار همین انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.

بااین‌وجود می‌توان به‌طور قاطع گفت که پس ازمشخص شدن رییس دولت آینده، شاهد تغییر و تحولات اساسی خواهیم بود زیرا؛ هر دولتی رویکردهای خاص خود را دارد و ممکن است دولت آتی نگاه تخصصی‌تری به بازار سرمایه داشته باشد که اگر این موضوع رخ دهد شاهد یک تغییر و تحول کلی در اقتصاد کشور خواهیم بود. از سویی دیگر مذاکرات هسته‌ای در وین اگر به‌طور کامل رخ دهد شاهد کاهش تحریم‌ها، کاهش نرخ دلار و همچنین تأثیر مثبت در اقتصاد ایران خواهیم بود. به‌جز حواشی حول محور بازار سرمایه، بورس این روزها به ارزندگی رسیده و حتی گروهی از سهام موجود به کمتر از ارزش ذاتی خود رسیده‌اند یعنی برای سرمایه‌گذاری ارزشمند هستند. نوسان ذات تمامی بازارهای مالی است و بورس با توجه به دخالت و دست‌کاری مسوولان چندین ماه نزولی شد اما؛ با توجه به تغییر دولت طی ماه‌های آینده و همچنین تغییر رویکرد اقتصاد و مالی انتظار می‌رود که شاهد یک وضعیت مطلوب در بازارهای مالی خصوصاً بورس باشیم. به‌هرحال باید صبر کرد و دید کدام‌یک از افراد تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان به عنوان رییس دولت سیزدهم انتخاب می‌شود و چه نوع رویکردی به اقتصاد، بورس و مذاکرات خواهد داشت.

  اصلاحی به قیمت جذابیت

به عقیده برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، بورس در جذاب‌ترین حالت ممکن قرار دارد و نزول 3700 هزار میلیارد تومانی این بازار از میانه‌های مردادماه سال گذشته تاکنون توانسته قیمت سهام بسیاری از شرکت‌هارا به پایین‌ترین نقطه خود (کمتر از ارزش ذاتی سهام؛ یعنی این دسته از سهم‌ها بیش از این نمی‌توانند کاهش قیمت داشته باشند) برساند و این عامل جذابیت بازار سهام را بیش‌ازپیش کرده است. یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در صفحه مجازی خود در پاسخ به پرسشی با عنوان آیا اکنون زمان فرصتی برای سرمایه‌گذاری در بورس هست، نوشته است: شاید در برخی نمادها به‌ویژه سهام شرکت‌هایی که سود تقسیمی مناسبی دارند، زمان مناسبی برای خرید باشد چراکه سهام این شرکت‌ها عمدتاً به لحاظ تحلیلی و با در نظر گرفتن درآمد فروش و قیمت‌های جهانی ارزنده هستند. طی یک‌ماه اخیر هم خریدارانی در این نمادها فعال‌شده‌اند و شاهد فشار فروش سنگین در سهام برخی شرکت‌ها نبوده‌ایم. این اتفاق نویدبخش نزدیک شدن به تعادل در بازار سرمایه است. ولی هنوز سهام شرکت‌های کوچک بازار، با تعادل فاصله‌دارند و بعضاً بازگشایی‌هایی با افت ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه می‌شوند. نقدینگی سال 1399 هیچ‌وقت به این زودی به بورس برنمی‌گردد زیرا آن فضای فکری و اعتماد عمومی دیگر وجود ندارد اما مردم هم به بورس ارزان و ارزنده بی‌تفاوت نخواهند بود؛ بنابراین صعود دوباره بازار را باید در سهام شرکت‌های کوچک و متوسط جست‌وجو کرد.

  سردرگمی در بازار سرمایه

رضا امامی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: بازار سرمایه ایران در حال حاضر دچار یک نوع سردرگمی خاص و نوعی بلاتکلیفی مشخص است درزمینه تصمیم‌گیری برای نرخ ارز با توجه به مولفه‌ها و پیش‌فرض‌های بنیادی شده، همچنین در کنار آن معاملات بورس با نوعی بلاتکلیفی ناشی از عدم تزریق مناسب نقدینگی به بازار مواجه شده است. از سویی دیگر ماهیت کلی بازار نیز دچار بلاتکلیفی در تعیین نرخ ارز شده و از سویی دیگر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور مشخص نیست و هنوز هم اطلاعات درستی درباره برجام وجود ندارد تنها برخی از تحلیلگران، تحلیل‌هایی در خصوص برجام به بازار ارایه می‌دهند که به‌صورت قطع نیست و می‌توان گفت اغلب حدس و گمان است. بنابراین این چند عامل باعث شده که یک وضعیت فرسایشی در بازار سهام داشته باشیم. وی توضیح می‌دهد: تغییرات در سیاست بانک مرکزی و حاکمیت باعث شد تا تلاش‌های زیادی برای مهار تورم و نقدینگی بی‌اندازه صورت گیرد و ما تا حدودی زیادی شاهد افزایش انضباط پولی برای کنترل تورم بودیم که این موضوع باعث شد تا روند بازار طبق پیش‌بینی‌های معقول صورت گرفته پیش نرود و رونق بازار تا پیش از بازار با مشکلات فراوانی روبرو شود. با توجه به افراد تایید صلاحیت شده در انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار می‌رود که بورس رونق بگیرد اما؛ باید دید که دولت آتی به‌صورت بلندمدت از بازار حمایت می‌کند یا روندی کوتاه‌مدت پیش می‌گیرد؟ به هر صورت بررسی کارنامه افراد تایید صلاحیت شده نشان می‌دهد باید در انتظار خبرهای خوبی در کشور باشیم. البته روند بلندمدت می‌تواند کمک شایانی به بورس و اقتصاد کشور کند. به‌طورکلی ما معتقد هستیم که روند بازار در دولت بعدی مثبت باشد، اما این موضوع بستگی به سیاست‌های به کار گرفته‌شده در دولت آینده هم دارد. امامی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری نیز اظهار می‌کند: باید قیمت‌گذاری دستوری از بازار برداشته شود و یکی از مهم‌ترین مشکلات نیز همین دخالت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری است و باید اجازه تصمیم به مسوولان بورسی داده شود چراکه؛ تصمیم‌گیری از درون بورس برای بورس می‌تواند در بلندمدت تأثیر بسزایی در شکوفایی این بازار سهام داشته باشد. این تحلیلگر بازار سهام می‌گوید: تقریباً در وضعیت حال حاضر بازار سه مولفه تأثیر بسزایی در وضعیت بورس دارند و می‌توانند روند صعودی در بورس را افزایش دهند. یکی از این مولفه‌ها برگزاری مجامع پیش روی است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ در مجامع، به‌طور حتم سود معقولی رابین سهامداران تقسیم خواهند کرد. امامی درنهایت توضیح می‌دهد:در برخی از شرکت‌ها قیمت‌ها افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند، باقیمت‌های فعلی در بازارهای جهانی می‌توان گفت که بسیاری از سهام روند مثبت خوبی خواهند داشت. افرادی که در پرتفوی سهامداری خود دارای سهام بزرگ و بنیادی هستند می‌توانند سود معقولی را تا انتهای سال به دست آورند و بنابراین سرمایه‌گذار هوشمند اقدام به شناسایی سهام بنیادی می‌کند و به سمت سرمایه‌گذاری دوباره در این بازار می‌رود.

 

ارسال نظر