بورس

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۴۴

دلیل محدودیت سه‌روزه معاملات چند کارگزاری

مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص پیامک ارسال‌شده مبنی بر محدودسازی برخی کارگزاری‌ها در بازه زمانی سه روز، توضیحاتی را منتشر کرد. با توجه به سوءتفاهم ایجادشده در مورد علت محدود کردن برخی کارگزاری‌ها از معاملات اوراق بهادار؛ به استحضار اهالی بازار سرمایه می‌رساند که منشأ محدودیت‌های اعمال‌شده بر معاملات کارگزاری ارسال‌کننده پیامک، پرونده‌های تخلفاتی و اجرای آرای محکومیت‌های انضباطی صادر علیه نهاد مالی مذکور در مرجع رسیدگی به تخلفات بازار سرمایه است، و ارتباطی به شرایط بازار ندارد. مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در روشنگری چرایی محدودسازی برخی کارگزاری‌ها در بازه زمانی سه روز، دو نکته را به استحضار می‌رساند: 

الف) منشأ ارسال پیامک به کارگزاری‌های یادشده، دستگاه اجرای احکام انضباطی و مرجع رسیدگی به پرونده‌های تخلفاتی بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با تصمیم نهاد ناظر و شرایط بازار نداشته و ندارد.

ب) شایسته است اشخاص حقیقی، حقوقی و کارگزاری‌ها در صورت احراز تخلفات در پیشگاه قانون تمکین کرده و از طرح مباحث انحرافی، حاشیه‌سازی و تشویش اذهان عمومی بپرهیزند.

ریزش بورس  به علت شفاف‌سازی

رادیو گفت‌وگو| میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره سخن رییس‌جمهور که دولت بورس را به اوج رساند، گفت: شاید منظور رییس‌جمهور این بوده که بازار سرمایه جایگاه متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده است. میثم فدایی در رابطه با چرایی ریزش شاخص بورس در روز گذشته‌های گفت: تا روز دوشنبه روز گذشته ۳ خرداد که بازارهای جهانی مجدداً فعال شوند، شاهد جوی منفی در بازار خواهیم بود. شفاف‌سازی شرکت‌های پالایشگاهی دلیل دیگر ریزش بورس بودند. وی با اشاره به اینکه ابهامات شرکت‌های پالایشگاهی همواره در رابطه با نرخ خوراک از بدو ورود به بورس مشاهده‌شده است، گفت: یکی از شرکت‌های پالایشگاهی یکی از نرخ‌ها را بسیار پایین اعلام کرده بود و به‌تبع ریزش این سهم، سایر سهم‌ها نیز بازار را منفی کردند. فدایی معتقد است افزایش نرخ شرکت‌های خودرویی در روز گذشته نمایان نشد و ادامه داد: به دلیل ریسک سیستماتیک بازار، این خبر در قیمت‌ها نشان داده نشد. وی افزود: مدیر مالی آن پالایشگاه اعلام کرده است که صورت مالی تهیه‌شده قابل‌اتکا نیست. فدایی همچنین در خصوص افزایش نرخ شرکت خودرو که در پی برنامه‌ریزی‌های فصلی صورت گرفته است، گفت: روز گذشته ۹ درصد افزایش نرخ شرکت‌های خودرویی را شاهد بودیم که در سهم‌ها نشان داده نشد. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نسبت به منفی بودن حساب این شرکت‌ها در روز گذشته ابراز تأسف کرد و افزود: علت این مساله ریسک سیستمی بازار است. فدایی همچنین در پی درخواست مجری برنامه به تحلیل سخن رییس‌جمهور که گفته بود دولت بورس را به اوج رساند، اظهارنظر کرد و گفت: احتمال می‌دهم که شاید منظور رییس‌جمهور این بوده که بازار سرمایه جایگاه متفاوتی نسبت به گذشته پیداکرده است. وی بابیان اینکه در زمان انتخابات روحانی، هیچ صحبتی درباره بورس وجود نداشت اما امروزه، بازار سرمایه نقشی ویژه را در اقتصاد کشور پیداکرده است، گفت: از این منظر سخن رییس‌جمهور را قبول دارم.

صحن مجلس در انتظار عرضه خودرو در بورس

روح‌الله ایزد خواه، رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد آخرین وضعیت طرح عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس تصویب‌شده است و در صف بررسی در صحن مجلس است. امیدوار هستیم که طی هفته آینده این طرح در صحن بررسی شود، اگر طی این زمان در صحن مطرح نشود احتمالاً هفته بعدازآن این اتفاق می‌افتد. به‌هرحال ما نیز در این مورد منتظر هستیم و تعیین زمان بررسی آن در صحن در اختیار ما نیست. وی در مورد باقی بندهای طرح ساماندهی صنعت خودرو گفت: بخش‌های مربوط به تولید در طرح ساماندهی صنعت خودرو هنوز بررسی نشده است و باید بعدازاین روی آن کارکنیم. فعلاً تمرکز کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حوزه خودرو روی تنظیم بازار و قیمت‌گذاری است و این مساله در اولویت کمیسیون قرار گرفته بود. بعد از بررسی عرضه خودرو در بورس کالا در صحن، ان‌شاءالله به موضوعاتی مانند فناوری، قراردادهای خارجی و... می‌پردازیم. رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دپوی خودرو توسط خریداران و فعالیت‌های سوداگرانه در این حوزه تصریح کرد: بیش از نیمی از میزان خودرویی که خریداری می‌شود، باهدف سوداگری است، یعنی این خریداران برای مصرف خریداری نمی‌کنند بلکه در خانه‌ها، پارکینگ‌ها یا دیگر اماکن آنها را دپو می‌کنند تا در زمان دیگر باقیمت بالاتری آنها را به فروش برسانند. ایزد خواه در ادامه خاطرنشان کرد: ما معتقد هستم که شیوه قیمت‌گذاری که کمیسیون صنایع مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو پیشنهاد داده است، جلوی بروز چنین اتفاقاتی را می‌گیرد و می‌تواند این دست از مسائل را تا حد زیادی کنترل کند. این مقام مسوول پیش‌تر در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا گفته بود: قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام‌شده بر اساس هزینه‌های همان سال تعیین می‌شود و قیمت نهایی در مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، اولویت تقاضا هم توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که بر اساس افراد و خانواده‌های فاقد خودرو است.

 

ارسال نظر