بازارسهام

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۱۷

درباره کتاب «سرمایه‌گذاری شیرجه به عمق»

همیشه برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس، این پرسش ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول می‌کند که چقدر پول برای این کار باید کنار گذاشت؟ با توجه به طیف گسترده اشخاص ازنظر وضعیت مالی، هرگز نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش ارائه کرد. کتاب «سرمایه‌گذاری شیرجه به عمق» نوشته صالح عزیز جهان توسط انتشارات دانش‌پژوهان جهان در ۸۸ صفحه منتشرشده است. این کتاب شامل مجموعه مقالات کاربردی و مفیدی است که به هر سرمایه‌گذاری که بخواهد به‌طورحرفه‌ای مبادرت به امر سرمایه‌گذاری نمایدیاری می‌رساند. هر یک از مطالب این کتاب، پیش‌ازاین در وب‌سایت آموزشی افزونش منتشرشده است و در این کتاب به شکل یکپارچه و با رعایت تقدم و تاخر، تجمیع شده است. ازجمله سرفصل‌های کتاب شامل: شروع کنید، بهترین سرمایه‌گذاری،این‌قدر افسوس نخورید، رد سکوت معامله کنید، درباره رانت، چه زمانی سهم را بفروشم و ... است.

انتصاب ریاست جدید اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه

طی حکمی مهدی زمانی سبزی به‌عنوان رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه منصوب شد. زمینه‌سازی جهت تشویق و حمایت از افشاگران حرفه‌ای، مبارزه مؤثر با تخلفات و اقدامات غیرقانونی در بازار سرمایه از طریق گزارش‌های مردمی دریافتی و نیز شناسایی توسط سیستم‌های نظارتی، همچنین مشارکت در پیگیری تخلفات و اقدامات غیرقانونی از جنبه حقوقی در بازار سرمایه و  شناسایی و گزارش خلأهای قانونی و نظارتی از اهم اهداف اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه است. زمانی سبزی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری مدیریت مالی است و پیش از این رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی و کارشناس مسئول مدیریت نظارت بر بورس‌ها بوده است. از شرح وظایف اداره دیدبان سلامت بازار سرمایه می‌توان به اخذ گزارش ناهنجاری از گزارشگران حرفه‌ای و بررسی آن در سه حوزه نهادهای مالی، ناشران اوراق بهادار و بازار سهام اشاره کرد.

شمارش معکوس برای خروج سیمان از نظام قیمت‌گذاری

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه از پذیرش محصول سیمان شرکت‌های سیمان خزر، سیمان خاش، صنایع سیمان غرب و سیمان قائن در بازار اصلی این بورس خبر داد که سرعت گرفتن پذیرش محصول شرکت‌های سیمانی نشان می‌دهدبه‌زودی شاهد عرضه متمرکز سیمان در بورس کالا خواهیم بود. ورود سیمان به بورس کالا به معنای کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست تا ازاین‌پس شرکت‌ها بتوانند بدون دخالت‌های غیرمنطقی درروند قیمت و البته درروند شفاف و کاملاً قابل رصد و نظارت شده به فروش محصولاتشان بپردازند و برای تولید آینده و صادرات برنامه‌ریزی کنند. بر اساس اطلاعیه منتشرشده، پذیرش سیمان شرکت‌های سیمان خزر، سیمان خاش و صنایع سیمان غرب پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و نود و یکمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ اول خردادماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.همچنین پذیرش سیمان شرکت سیمان قائن پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و نودمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرارگرفته است. گفتنی است این پذیرش‌ها پس از پذیرش شرکت سیمان فارس که در تاریخ  ۲۲ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان نخستین پذیرش سال ۱۴۰۰ انجام شد. به عقیده تولیدکنندگان سیمان، راهکار حل گرانی سیمان و شفاف شدن تولید و عرضه سیمان در بازار، عرضه آن در بورس کالاست و وقتی سیمان وارد بورس کالا می‌شود از قیمت‌گذاری خارج‌شده و سازوکار شفافی را پیدا خواهد کرد. مهدی زمانی سبزی رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس هفته گذشته اعلام کرد که طبق مکاتبات انجام‌شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقام عالی وزارت نسبت به خروج سیمان از نظام قیمت‌گذاری دستوری و رفع سهمیه‌بندی نظر مساعد دارد، از این رو با پذیرش مجدد شرکت‌های سیمانی در بورس کالا شاهد تقویت بازار، انجام رقابت، کشف صحیح قیمت سیمان جهت شفافیت هرچه بیشتر، حفظ حقوق سهامداران و همچنین حذف رانت خواهیم بود.

بازار گردانی یک شرکت جدید در فرابورس

شرکت فرابورس ایران از آغاز بازار گردانی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین با نماد معاملاتی«وبرق» به روش مبتنی بر حراج از روز دوشنبه یعنی 3 خردادماه خبر داد.همچنین بازار گردانی شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان با نماد معاملاتی«فتوسا» به روش مبتنی بر حراج از روز گذشته یکشنبه2 خرداددر فرابورس انجام شد. شایان‌ذکر است در حالی از 10 مهرماه پارسال تمامی شرکت‌های بورسی و تا 15 مهر شرکت‌های حاضر در فرابورس ملزم به معرفی بازارگردان شدند که به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورس، همه ناشران پذیرفته شده در بورس موظفند برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.بر این اساس در صورت اجرا نکردن این ابلاغیه، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوزهای صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیات مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

 

ارسال نظر