اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۱۶

عرضه سهام شهروند و همشهری در بورس

پیروز حناچی، شهردار تهران با بیان اینکه سهام شرکت شهروند آماده عرضه در بورس است، اظهار داشت: این کار، شفافیت این فروشگاه را بیشتر خواهد کرد و در آینده سهام روزنامه همشهری نیز در بورس عرضه خواهد شد.وی تصریح کرد: عرضه سهام شرکت شهروند در جهت اصلاح ساختار این فروشگاه صورت خواهد گرفت و تلاش داریم دیگر شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران از جمله روزنامه همشهری در بورس عرضه شود. گفتنی است که فروشگاه شهروند، در حال حاضر ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت دارد.

احتمال واریز ۳۵۰۰میلیارد تومان از صندوق توسعه به بورس 

محمد ابراهیم آقابابایی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بانک مرکزی باید ۲۰۰ میلیون دلار بفروشد و معادل ریالی آن را به حساب صندوق تثبیت واریز کند. انتظار داریم بانک مرکزی در دو هفته آینده ۳۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به صندوق واریز کند.

آقابابایی درباره میزان تعهد صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت اظهار داشت: طبق مصوبه، صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۴ مکلف است سالانه یک درصد از منابع ورودی خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کند.

وی ادامه داد: در شهریور سال گذشته این رقم به ۵۱۰ میلیون دلار رسید و مسوولان صندوق توسعه ملی اعلام کردند که معادل ریالی این رقم باید به صندوق تثبیت واریز شود که که با نرخ دلار نیمایی محاسبه می‌شود

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه تاکید کرد: طبیعتا در طول این چند ماه از شهریور سال گذشته تا به امروز ممکن است این رقم بالاتر رفته باشد.آقابابایی افزود: اگر ملاک را همان ۵۱۰ میلیون دلار قرار بدهیم، از آن رقم یک هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال ۹۹ به صندوق تثبیت وارد شده و همچنین ۱۰۳۴ میلیارد تومان بیست و ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ واریز شد.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اعلام شده از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تا سه هفته دیگر به بانک مرکزی فرصت داده می‌شود تا ۲۰۰ میلیون دلار بفروشد و معادل ریالی آن را به حساب صندوق تثبیت واریز کند. بنابراین مطابق با اعلام معاون بانک مرکزیانتظار داریم در دو هفته آینده ۳۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به صندوق واریز شود.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه این ارقامی که واریز می‌شود در ابعاد امروز بازار سرمایه بسیار ناچیز است و نمی‌توان انتظار داشت آثار ان را در صعود شاخص دید، گفت: در آذر ماه سال گذشته هزار میلیارد تومان واریز شده که در چهار ماه این هزار میلیارد تومان را ۸ بار خرید و فروش کردیم و به ۸ برابر رسانده‌ایم اما و این ارقام نسبت به وسعت بازار بسیار ناچیز است.

آقابابایی در پاسخ به این سوال که این ارقام صرف خرید چه گروه‌هایی در بازار شد، اظهار داشت: متناسب با ارزش بازار گروه‌ها خرید را انجام می‌دهیم و گروهی که ارزش بازار آن بیشتر باشد ما هم پول بیشتری به آن اختصاص دادیم و می‌دهیم.

درگیری سیاستمداران ناآگاه  با بازارسرمایه

سنا| مجتبی شهبازی، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به فضای کنونی بازارسرمایه اظهار کرد: عقلانی‌ترین افراد فعال در بازار در این مواقع، کسانی هستند که سهام شرکت‌هایی که به ارزندگی آنها اعتقاد دارند را می‌خرندیا از فروش آنها به دلیل ورود بازار به یک دوره هیجانی خودداری می‌کنند. در واقع، آنها ارزش واقعی این شرکت‌ها را می‌دانند و قادر به شناسایی یک معامله خوب (با قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی) هستند.

وی تصریح کرد: همه افراد فعال در بورس علاقه‌مندند یک گوی بلورین داشته باشند که به آنها بگوید چه زمانی وارد و چه زمانی از بازار خارج شوند، اما چنین گوی جادویی وجود ندارد؛ بنابراین بهترین کاری که یک خریدار سهام می‌تواند انجام دهد نترسیدن از کف و سقف قیمت‌ها و تمرکز بر فرمول شخصی سرمایه‌گذار است؛ براین اساس، تلاش برای پیشگویی زمان ورود و خروج از بازار عین نابخردی است.

این کارشناس بازارسرمایه، درگیری سیاستمداران با نوسانات طبیعی بازار و به دنبال مقصر گشتن را اولین و بزرگ‌ترین گام اشتباه در این حوزه دانست و افزود: بازار سرمایه در تمام دنیا دچار نوسان می‌شود و در این موضوع در تمام بازارهای مالی بین‌المللی اتفاقی طبیعی است، ولی باید گفت تاکنون هرگز شاهد مداخله جدی سیاستمداران در این حوزه نبوده‌ایم.

شهبازی تاکید کرد: به نظر من، شعارهای مرتبط با بازار سرمایه قطعا در انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره پر رنگ خواهد بود. دلیل آن هم درگیری نسبت بالایی از مردم با بازار سرمایه طی دو سال اخیر است. به کاندیداهای ریاست‌جمهوری توصیه می‌شود از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در مورد بازار سرمایه دوری کنند، زیرا اعتماد بازار سرمایه هم‌اکنون خدشه‌دار شده است و بر همین اساس به نظر من، بهتر است کاندیداها با ارایه دقیق برنامه‌های اقتصادی خود موجب شفافیت اذهان عمومی نسبت به برنامه‌های اقتصادی‌شان شوند.

 

ارسال نظر