رویداد

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۶۰

معاملات قراردادهای اختیار معامله مخابرات آغاز شد

مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس تهران اعلام کرد: دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش بر روی سهام شرکت مخابرات ایران با نماد معاملاتی «اخابر» در سررسید مهرماه 1400، از روز گذشته شنبه در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. معاملات مربوط به این قراردادها تنها به صورت برخط بوده و صرفا از طریق کارگزارانی که مجوز معاملات برخط در این بازار را دارا باشند، قابل انجام است. همچنین با توجه به راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان و امکان محاسبات وجوه تضمین براساس « وابط و جهت ضمین قرارداد اختیار معامله دربورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیارمعامله، به شرط کفایت وجوه تضمین، برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکانپذیر می‌باشد. شایان ذکر است اوراق اختیار فروش تبعی در واقع همان طرح بیمه سهام است که توسط شرکتها به فروش می‌رسند، که براساس آن فروشنده که همان شرکت منتشر‌کننده می‌باشد متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که اصطلاحاً به آن قیمت اعمال می‌گویند در تاریخ معین یا همان «تاریخ اعمال» از سهامدار خریداری کند. شرکت‌های منتشر‌کننده اوراق تبعی قبل از فروش این اوراق ملزم به انتشار اطلاعیه عرضه جهت اعلام عمومی ویژگی‌های آن می‌باشند. ضمن اینکه توصیه می‌شود سهامداران قبل از اقدام به خرید اوراق تبعی هر نماد، اطلاعیه عرضه آن اوراق را مطالعه کنند.

اما و اگرهای ارایه تسهیلات  به کارگزاری‌ها

باشگاه خبرنگاران| مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در تشریج جزییات ارایه تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری پس از ۱۷ سال، اظهار کرد: کارگزاری‌ها در کشور ما در بحث مکانیزم اعتبار‌گیری و اعتبار دهی دچار مشکلات حداکثری هستند، به گونه‌ای که تا قبل از رفع این محدودیت‌ها دست آنها در اعتبار دهی به مشتریان و سرمایه‌گذاری بسته بود. او اضافه کرد: اما رفع محدودیت‌ها در خصوص تسهیلات بانک‌ها به کارگزاری‌ها سبب شده تا حدودی دیدگاه مثبت‌تری بین سهامداران نسبت به کارگزاری‌ها به وجود بیاید و امیدوار هستیم که ادامه‌دار باشد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تسهیلاتی که کارگزار‌ی‌ها از بانک‌ها دریافت می‌کردند را به صورت اعتبار در اختیار سهامداران خود قرار می‌دادند. از جمله مشکلاتی که از گذشته وجود داشته و اکنون هم پایان نیافته است می‌توان به عدم امکان وام دهی کارگزاران از منابع مالی خود و بهره‌گیری از منابع مالی بانک‌ها برای امر مذکور اشاره کرد. سوری توضیح داد: تا قبل از لغو محدودیت، کارگزاری‌ها در ارایه تسهیلات بیشتر نقش واسطه را داشتند، اما ناگفته نماند که مدل حساب داری بدین نحو بوده هنگامی که بانک‌ها تمام مبالغ را به حساب کارگزاری‌ها واریز می‌کردند آن را به عنوان هزینه واریز شده به حساب می‌آوردند. او اضافه کرد: اما وقتی کارگزاری‌ها از مشتری بهره اعتبار می‌گرفتند، آن را به عنوان در آمد مالی به حساب می‌آوردند و مورد حسابرسی قرار می‌دادند؛ همین امر سبب می‌شد تا شامل قانون ۹ درصد ارزش افزوده شود و قاعدتا بهای تمام شده پول را برای مشتری افزایش دهد. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: متاسفانه همچنان این مشکل وجود دارد و اگر می‌خواهند تغییر مثبتی در این زمینه به وجود آید، بهتر است که دو امر صورت گیرد؛ نخست بحث مالیات از بین رود به سبب آنکه کارگزار عملا وام‌دهنده است و دوم آنکه کارگزار مجاز باشد از منابع خودش وام دهد. این فعال بازارسرمایه بیان کرد: ما منابع زیادی در دسترس داریم پس مشکل اصلی منابع نیست بلکه بحث اعتماد است که اکنون صاحبان سهم، چندان رغبتی برای ورود منابعشان در این بازار ندارند به سبب آنکه وقتی سهامدار بازار را تحلیل می‌کند، می‌بیند که اگر امروز سهمی را با یک قیمت معین خریداری کند، فردا کاهش خواهد داشت. سوری بیان کرد: در کل بحث ارایه تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری پس از ۱۷ سال اتفاق مثبتی برای بالغ‌تر شدن بازار سرمایه است اما در کوتاه‌مدت به سبب عدم آرامش، نمی‌توان گفت تاثیر چندانی بر بازار سرمایه خواهد داشت. در حال حاضر مکانیزیم کارگزاری‌ها بدین نحو است که منابع را به صورت اعتبار در اختیار مشتری می‌گذارد. این اعتبار هرچه سقفش بیشتر باشد، مانور و اعتبار‌پذیری مشتری افزایش می‌یابد؛ اما اینکه بخواهیم اظهار کنیم که نحو سرمایه‌گذاری مشتری پس از دریافت تسهیلات به چه نحوی است، بستگی به خود سرمایه‌گذار دارد.

انعقاد ۱۲۱هزار قرارداد آتی در بورس کالا

طی هفته اخیر در بورس کالا ۸۹ هزار و ۵۷۳ قرارداد آتی زعفران نگین به ارزشی بیش از ۱۲۲۱ میلیارد و ۴۷۸ میلیون ریال در سه سررسید تیر، شهریور و آبان ۱۴۰۰ منعقد شد.

در دو سررسید شهریور و آبان ماه نیز تعداد ۴۳۹۹ قرارداد آتی زعفران پوشال در حالی منعقد گردید که ارزش ۴۴.۸ میلیارد ریالی را در پی داشت. ۱۴۳ قرارداد آتی پسته برای تحویل در دو سررسید خرداد و مرداد ماه امسال منعقد شد و ارزش بیش از ۲۳ میلیارد و ۱۰۸ میلیون ریالی برای آن رقم خورد. ثبت انعقاد ۳۵۸ قرارداد آتی زیره سبز برای تحویل در خرداد ماه سال جاری با ارزش تقریبی ۲۲ میلیارد ریالی نتیجه معاملات آخرین هفته معاملاتی دارایی مذکور در اردیبهشت ماه بود. معامله گران در این هفته با انعقاد ۲۶ هزار و ۴۶۳ قرارداد آتی نقره در سررسیدهای خرداد و مرداد ماه ارزشی نزدیک به ۵۲۰ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال را رقم زدند. 

 

ارسال نظر