سرخ‌پوشی ادامه دار شاخص‌کل

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۵۷
سرخ‌پوشی ادامه دار شاخص‌کل

تعادل|رقیه ندایی|

بازار سرمایه پس از یک هفته نسبتاً نا امیدوارکننده وارد یک هفته منفی شد و اولین روز کاری خود را با سرخ‌پوشی یکپارچه آغاز کرد. با توجه به عوامل و مشکلات پیش‌آمده در بازار می‌توان گفت شاخص کل کماکان در کانال حمایتی 1.1 میلیون واحدی به کار خود ادامه می‌دهد و زورآزمایی طرف عرضه و تقاضا هنوز منجر به برتری هیچ‌یک از طرفین نشده است.

بررسی وضعیت بازار سرمایه نشان می‌دهد که، بازار و سهامداران نسبت به فازهای حمایتی واکنش مثبت نشان نمی‌دهد و تنها روند معاملاتی خویش یعنی فروش سهام را در پیش‌گرفته‌اند، بدین‌ترتیب انتظار نمی‌رود که وضعیت بازار تغییر کند و شاخص روند افزایشی به خود بگیرد.

با بازبینی گذشته بازار سرمایه به اطلاعات جدیدی دست پیدا می‌کنیم، دقیقاً روز 19 مرداد سال 1399 بود که روند ریزشی بازار آغاز شد و پس‌ازآن ظرف سه ماه یعنی تا میانه‌های آبان ماه همان سال حدود 40 درصد افت کرد و این افت را می‌توان سریع‌ترین و پردامنه‌ترین افت بازار دانست و این افت و اصلاح کماکان در بورس ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه‌بر این نظر بودند که اگر دامنه نوسان به‌طور کامل از روی بورس برداشته می‌شد اکنون شاهد یک‌روند معقول بودیم و اصلاح سه‌ماهه تنها چند روز تمام می‌شد و پس‌ازآن تالار شیشه‌ای به‌آرامی به ماهیت اصلی خود بازمی‌گشت و روند صعودی و سوددهی در بازار آغاز می‌شد.

از آبان ماه سال گذشته شاخص کل وارد کانال 1.2 واحدی شد و پس از عده‌ای از کارشناسان بر این عقیده بودند که دوره اصلاح قیمتی به پایان رسیده و آغاز سال 1400 می‌تواند یک تحول برای بورس باشد اما؛ اینگونه نشد و بورس تهران در اولین روزهای کاری خود در سال 1400 سرخ‌پوش بود و در حال حاضر در کانال حمایتی 1.1 میلیون واحد قرار دارد و امیدها نسبت به بورس ناامید شده است. از زمان مذکور تا امروز شرایط بنیادی بازار تغییریافته و می‌توان گفت بهبودیافته است اما؛ افزایش نرخ‌ها جهانی تأثیر بر روی بورس نداشته و سیگنال‌های منفی در بازار ادامه دارد.

هرچند روز یک‌بار شاهد یک مصوبه جدید در بازار سرمایه هستیم اما؛ هیچ‌یک از مصوبات تاکنون نتوانسته دردی از بورس دوا کند و روند نزولی بازار سهام هرروز بیش از روز گذشته شدت می‌گیرد، ولی با توجه به داده‌های موجود می‌توان تا حدودی به بازار امیدوار بود چراکه؛ شاخص بورس این روزها در کانال 1.1 به پایین‌ترین نقطه حمایت‌ها رسیده و اگر وضعیت این‌چنین پیش رود و واکنش خاصی موجب نشود تا شاخص کل از نقطه حمایتی فاصله بگیرد می‌توان چشم‌به‌راه روزهای روشن در بازار بود، همچنین به ظن بسیاری از فعالین بازار سرمایه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و کاهش ابهامات مذاکرات وین، میزان امیدواری در بورس افزایش می‌یابد و باید انتظار داشت که تا پایان سال 1400 بورس تهران بازدهی و سودآوری در حدود 30 الی 40 درصد داشته باشد.

یکی از کارشناسان بازارسرمایه در پیش بینی روند معاملات هفته جاری می‌گوید: شاخص بورس به سطوح حمایت رسیده است؛ بنابراین انتظار می‌رود تا در هفته جاری به لحاظ تکنیکالی شاهد بازگشت نسبی تقاضا در بدنه بازار باشیم هر چند این تقاضا را نباید به عنوان ایجاد روندی جدید در بازار در نظر گرفت. بازار از این به بعد تحلیل محور شده و راه سهام از یکدیگر جدا می‌شود، سرمایه‌گذاران نباید در انتظار رشد کلی بازار باشند، بلکه بهتر است رشد شرکت‌ها و صنایع را با توجه به قدرت رقابت‌پذیری داخلی و عوامل تحلیلی را در نظر بگیرند و اینگونه انتظارات خود را با موقعیت جدید بازار هماهنگ کنند.

از سویی دیگر عده‌ای از کارشناسان بازار براین نظرند که؛ افزایش صورت مالی‌های منتشرشده در سایت کدال که روز چهارشنبه رخ‌داده خروج نقدینگی را قوت بخشیده است. در صورت مالی‌های منتشرشده در سایت کدال که بخش عمده‌ای از سهامداران از آن مطلع نبودند و تنها افراد بارانت اطلاعاتی خاص از این موضوع خبر داشتند، مربوط به سود‌ها و عملکرد سه‌ماهه چهارم شرکت‌ها بود که فاکتور جدیدی در آنها لحاظ شده بود که در گزارش‌های سه‌ماهه سوم و دوم وجود نداشت. براساس این فاکتورهای منتشرشده در سایت کدال، قسمتی از سود شرکت‌ها به دلیل تسعیر نرخ ارز خورده شده و این موضوع می‌تواند طی سه ماه نخست سال جاری نیز رخ دهد و به همین دلیل افرادی که با توجه به رانت اطلاعاتی از این موضوع اطلاع داشتند روز چهارشنبه و اولین روز هفته جاری را با فروش آغاز کردند و به قولی بازار را منفی کردند.

  افت شاخص کل بیش از دیروز

شاخص کل در بازار بورس اولین روز خردادماه یعنی شنبه، یکم خردادماه ۲۷ هزار و ۵۹۱ واحد افت داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۲۷ هزار واحد رسید. برپایه معاملات این روز، بیش از پنج میلیارد و ۹۷۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۶۶۸ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۸۹۷ واحد کاهش به ۳۹۲ هزار و ۸۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۱۷۰ واحد افت به ۲۵۳ هزار و ۸۰۳ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۶۹۷ واحد و شاخص بازار دوم ۴۷ هزار و ۱۸۲ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌ها در این روز حدود ۹۷۵ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۵۸ درصد یعنی هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۴۷ درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازار سهام در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «خودرو و ساخت قطعات» و «فلزات اساسی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «منسوجات» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

علاوه بر این در بین همه نمادها بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۵۰ واحد، توسعه و عمران امید با نماد «ثامید» با ۲۲ واحد، بیمه ما با نماد «ما» با ۱۸ واحد، تامین سرمایه نوین با نماد «تنوین» با ۱۸ واحد، توسعه شهری توس گسترش با نماد «وتوس» با ۶ واحد، تامین سرمایه امین با نماد «امین» با ۱۶ واحد، بانک پاسارگاد با نماد «وپاسار» با ۱۶ واحد، لابراتور‌سازی دکتر عبیدی با نماد «دعبید» با ۱۲ واحد و ایران مرینوس با نماد «نمرینو» با ۱۱ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با سه هزار و ۴۸ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با دو هزار و ۷۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۷۴۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۶۳۲ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۳۰۳ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۳۸ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۹۱۱ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۸۸۷ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۸۳۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۸۰۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۷۴۵ واحد و ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۶۸۵ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در اولین روز خردادماه گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، سایپا با نماد «خساپا»، توسعه و عمران امید با نماد «ثامید» و فرآوری معدنی کانی پارس با نماد «اپال» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۲۸ میلیون و ۸۰۴ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۳۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

روز شنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۲۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۶۶۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۹۳۲ میلیون و ۴۸۶ هزار برگه سهم به ارزش ۳۷ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال دادوستد شد. در اولین روز کاری هفته بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس» و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر» تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، ‌پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، قاسم ایران با نماد «قاسم»، تولید برق ماهتاب کهنوج با نماد «بکهنوج»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، زغال‌سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

طی روز مذکور افزایش سهام حقیقی‌ها در ۶ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۶ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها ۱۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها ۹۴۰ میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۳ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۴۵۴ نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

 

ارسال نظر