بازارسهام به کدام سو می‌رود؟

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۳۴
بازارسهام به کدام سو می‌رود؟

گروه بازارسرمایه|

روند معاملات بازارسرمایه نشان می‌دهد که مصوبات هم نتوانسته دوای درد بورس باشد و نزول‌ها همچنان ادامه دارد. طی هفته اخیر تزریق نقدینگی به بازار صورت گرفت و پس از آن مصوبه‌ای جدید در بازار اجرایی شد اما تمامی این موارد نتوانست وضعیت را تغییر دهد و همچنان صف‌های فروش چندین برابر صف‌های خرید بازار است.

همان‌گونه که گفته‌شده طی هفته اخیر عملکردهای زیادی برای بازگشت بازار انجام پذیرفت. انتشار اوراق ۲۴ هزار میلیارد تومانی بدهی که به‌منظور خرید سهام از سوی هلدینگ‌های بزرگ در روزهای پایانی فروردین‌ماه قطعی شده بود و انتظار می‌رفت تأثیر محسوس آن حداقل تا ابتدای اردیبهشت و این روزها دیده می‌شود که در عمل بازتابی بر معاملات سهام نداشت. درواقع این تصمیم آن‌چنان در مقابل فشار فروش و وضعیت نابسامان تقاضا در بازار سرمایه قرار گرفت که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سهام در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه نیز مانند روزهای پایانی فروردین نتوانستند تأثیری مثبت از وجود این اوراق را در معاملات سهام مشاهده کنند. این امر درنهایت آن‌چنان بی‌تأثیر شد که حتی در خبر‌ها نیز دیگرکسی به آن نپرداخت و مشخص نشد که سرنوشت تمامی آن ۲۴ هزار میلیارد تومان چه شده است.

تزریق 50 میلیارد دلار از صندوق توسعه نیز نتوانست کارساز باشد. درواقع از زمانی که خبر واریز منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام‌شده نه تقاضای موثری بر سهام داشتیم و نه حتی امید آن می‌رود که در صورت اثرگذار بودن باقی این مبلغ حمایت مطلوبی از تالار شیشه‌ای داشته باشیم. درنتیجه حتی باوجود تسلیم این منابع به بازار سرمایه نیز نمی‌توان انتظار داشت که به این زودی‌ها صف‌های فروش در تمامی نمادها به‌خصوص نماد‌های کوچک یکپارچه جمع‌ شوند. طبق گفته که مدیرعامل صندوق تثبیت بازار ۱۰۳۴ میلیارد تومان منابع حاصله از این صندوق قرار شده به‌طور تدریجی به بازار سهام قابل‌عرضه باشد. اما با بررسی آنچه تا امروز شاهد آن بودیم بنابر احتمال بسیار قوی، تمامی این مبلغ صرف نقد شوندگی سهام بزرگ شود و سهام خرد نیز طبق گذشته خود پیش روند. به‌طورکلی و با بررسی وضعیت بازار طی 8 الی 9 ماهه اخیر می‌توان دریافت که دیگر مصوبات چاره مشکلات بازار سرمایه نیستند و مشکلات باید به اصولی حل شود. زمانی که اعتماد در بازار وجود ندارد و همه به دنبال فروش سهام خود هستند تزریق نقدینگی تنها صف‌های فروش را تقویت می‎کند، در وهله نخست باید مشکلات بازار بررسی و بازبینی شود و پس آن مصوبات تصویب شود. بسیاری از فعالین بازار سهام براین نظرند که تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و سرسامان یافتن اقتصاد و نظام کشور وضعیت بورس اینگونه است و حتی مصوبات نمی‌توانند از پس این حجم از فروش و بی‌اعتمادی برآیند. سازمان بورس و مسوولان بورسی کشور باید نخست، مشکل یابی کنند و پس آن با توجه به وضعیت کشور و امثال این موارد به حل‌وفصل مشکلات پیش‌آمده بپردازند. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه ‌براین نظرند که دیگر نمی‌توان روند معاملات را پیش‌بینی کرد اما؛ به‌طورقطع باید گفت که بورس تا پایان سال 30 الی 40 درصد بازدهی می‌دهد و ممکن در برخی از ماه و روزها روند نزولی عمیقی را تجربه کند. یکی از مواردی باعث تردید در وضعیت بورس می‌شود انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو و مذاکرات است که هرکدام با توجه به سیاست‌های پیش رو می‌توانند تأثیر بسیار عمده‌ای بر روی بازار بگذارند.

    بازبینی وضعیت بازار

در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه شاهد یک روز سبز و چهار روز سرخ بود. در روز ابتدایی هفته، هم‌زمان با برگشت دامنه نوسان به حالت متقارن، شاخص کل پنج هزار واحد رشد کرد اما؛ در روزهای بعد شاهد افت‌های پیاپی بود و در آخرین روز نیز با افت ۱۸ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل بورس تهران درمجموع ۲۹ هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک‌میلیون و ۱۸۳ هزار واحد به یک‌میلیون و ۱۵۴ هزار واحد سقوط کرد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با افت پنج‌درصدی روبرو شد. اما شاخص کل فرابورس در تمام‌روزها سبزپوش شد و درمجموع ۳۰۴ واحد معادل ۱.۷ درصد رشد کرد.

    مالکیت‌ها تغییر کرد

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت همچنان به نفع حقوقی بود و هیچ روزی شاهد ورود پول افراد حقیقی نشد. درمجموع خالص فروش حقیقی‌ها حدود هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با ۲۸ میلیارد تومان و گروه‌های «خدمات فنی و مهندسی» با ۶ میلیارد تومان و «لاستیک و پلاستیک» با یک میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۳۶۰ میلیارد تومان و «محصولات شیمیایی» با ۳۰۳ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

همچنین بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «برکت»، «وپاسار» و «فملی» بود. به‌طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری گروه دارویی برکت ۱۵۳ میلیارد تومان و بانک پاسارگاد ۱۰۶ میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «میدکو»، «فجر» و «کگل» بود. به‌طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه ۵۱ میلیارد تومان و سهامی فولاد امیرکبیر کاشان ۳۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

بیشترین معاملات بازارسهام طی هفته‌ای که گذشت به گروه «فلزات اساسی» تعلق داشت به‌طوری‌که هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه «خودرو و ساخت قطعات» با معاملات هزار و ۸۲۲ میلیارد تومانی دوم شد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با هزار و ۴۹۹ میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. در این هفته هیچ گروهی بادل خوش بازار را ترک نکرد و همه گروه‌ها با افت قیمت مواجه شدند. کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «محصولات چوبی» با منفی ۱۹ درصد، «منسوجات» با منفی ۹.۷ درصد و «مخابرات» با منفی ۹.۲ درصد به ثبت رسیدند.

نمادهای «غگیلا» با ۴۱.۶ درصد، نماد «واحیا» با ۱۱.۹ درصد و نماد «فگستر» با ۲۷.۶ درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «وبرق» با.۶۹ درصد، «کفرا» با ۴۸.۷ درصد و «کاذر» با ۴۸.۴ درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود دو هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود دو درصد افزایش‌یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با سه هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان متعلق به‌روز یک‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه و کمترین ارزش معاملات با دو هزار و ۱۴۲ میلیارد تومان متعلق به چهارشنبه بود.

 

ارسال نظر