بازارسهام

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۱۹

عزم سازمان بورس  برای حل مشکلات صنایع

سنا| محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برگزاری میز صنعت در روز گذشته گفت: بازارسرمایه دارای صنایع مختلفی است که هر یک از این صنایع در راستای تامین مواد اولیه، تولید و یافروش محصولات خود همواره با چالش‌های متعددی رو‌به‌رو هستند. بنابراین برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی صنایع فعال در بازارسرمایه، «میز صنعت» در سازمان بورس راه‌اندازی شد.محسن انصاری اضافه کرد: روز گذشته نخستین میز صنعت سازمان بورس با حضور مدیران شرکت‌های پالایشگاهی در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد. موضوع گزارشگری شفاف و همچنین پروژه‌های صنعت پالایشی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. در این نشست دغدغه‌های شرکت‌های پالایشی مطرح شد و قطعا سازمان بورس با هدف پشتیبانی از تولید و صیانت از حقوق سهامداران از هیچ اقدامی برای رفع مشکلات صنعت پالایشگاهی دریغ نمی‌کند.وی با بیان اینکه عزم سازمان بورس برای حل مشکلات صنایع جدی است، تصریح کرد: برگزاری این جلسات ادامه دارد و محدود به یک یا چند صنعت نیست و میز همه صنایع تشکیل می‌شود تا از این طریق ضمن طرح و بررسی مسائل و چالش‌های همه صنایع بورسی با همکاری سازمان بورس راهکارهای عملیاتی برای بهبود فرآیندها تدوین شود.

بورس بازار ایده‌آل  سرمایه‌گذاران

محمد علی کمالی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند قیمت کامودیتی‌ها بیان داشت: با توجه به تمهیدات کشورها در دوره کرونا و سیاست ازدیاد منابع برای مقابله با پیامدهای کرونا، قیمت کامودیتی‌ها رشد خوبی داشته است.وی ادامه داد: انتظار این است که رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا و افزایش تولید و سیاست‌های بانک‌های مرکزی در راستای کنترل تورم موجب کاهش روند قیمت‌های کامودیتی شود. به نظر می‌رسد اگر این امر محقق شود کاهش قیمت‌ها برای شرکت‌های تولیدی کالای پایه در بلندمدت اتفاق می‌افتد.کمالی با اشاره به اوراق تبعی و مزیت‌های آن در بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد تا امروز بالغ بر۱۸۰۰ میلیارد تومان اوراق تبعی در بازار سرمایه منتشر شده است. اما با توجه به حجم بالای صف‌های فروش، بازار سرمایه نیازمند همکاری بیشتر ناشران برای انتشار اوراق تبعی است.مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه کاردان در ادامه گفت: با این مقدار اوراق تبعی منتشر شده تعداد اندکی از نمادها را می‌توان به حالت تعادل بازگرداند و نیازمند تسهیل در شرایط تعادلی بازار هستیم.این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روش‌های جذاب منابع برای بازار سرمایه اذعان داشت: چنانچه بازار شرایط تعادلی خود را حفظ کند و از فروش‌ها کاسته شود، جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد و می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت خود جذب کند.وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران باید نسبت بازده به ریسک را بررسی کنند و در خصوص ارزنده بودن یا نبودن قیمت سهام تصمیم‌گیری کنند. باید فرهنگ‌سازی‌های مختلفی در این میان صورت بگیرد و آشنایی با بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته تا سرمایه‌گذاران این بازار بتوانند با علم وارد بازار شوند. کمالی با اشاره به اینکه هر بازاری خاصیت و جذابیت منحصر به فردی دارد، تصریح کرد: بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران بلندمدت، بازاری ایده‌آل است. اما برای سرمایه‌گذارانی که توانایی تحمل ریسک را در کوتاه‌مدت ندارند ورود مستقیم به این بازار جذاب نیست و باید از ابزارهای بلندمدت این بازار بهره ببرند. باید تمامی ریسک‌های موجود در بازارها بررسی شود و سپس نسبت به ورود به آنها تصمیم‌گیری کرد.

ابلاغ بخشنامه اعطای تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری

بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

 در بخشنامه‌ای ابلاغی آمده است: با استناد به مفاد بند دوم مصوبات جلسه مورخ 7 اردیبهشت سال جاری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موضوع لزوم بازنگری در ضوابط ناظر بر اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری، مصوبه جلسه مورخ 25 اردیبهشت سال 1400 هیات عامل بانک مرکزی در این رابطه ابلاغ می‌شود:  ضمن اعلام کان‌لم‌یکن شدن مفاد بخشنامه‌های شماره م ب‌‌‌/1101 مورخ 25‌‌‌/7‌‌‌/1383، شماره م ب‌‌‌/4890 مورخ 30‌‌‌/11‌‌‌/1386 و شماره 296303‌‌/97 مورخ 24‌‌/8‌‌/1397 و همچنین مصوبه بیست و دومین جلسه مورخ 21‌/7‌/1392 کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی ابلاغی طی بخشنامه 260140‌‌/92 مورخ 4‌‌/9‌‌/1392 مقرر شد: 

1‌- اعطای تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط بلامانع بوده و حداکثر مجموع تسهیلات اعطایی به هر شرکت کارگزاری در سطح کل شبکه بانکی، حداکثر معادل پنج برابر حقوق صاحبان سهام شرکت کارگزاری بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت مزبور می‌باشد.

2‌- اعطای تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط بلامانع است.

 

ارسال نظر