بازارسهام

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۷۹

حرکت بازار با اهرم کامودیتی‌ها

سنا| محمد ثریانژاد، کارشناس بازارسرمایه گفت: هم‌اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار سرمایه را شرکت های کامودیتی محور تشکیل می‌دهند و تولیدات آنها بر اساس قیمت‌های جهانی فلزات و به شکل عمومی کامودیتی‌ها تعیین می‌شود. از طرفی با توجه به شرایط حاکم در دنیا و روند رو به بهبود بیماری کرونا در کشورهای پیشرفته و ادامه آن در دیگر کشورها انتظار می‌رود که تولید و از آن مهم‌تر تقاضا در دنیا اوج بگیرد .

وی توضیح داد: به هر حال قیمت‌های جهانی نفت و محصولات پتروشیمی و همچنین فلزات اساسی با توجه به رشد تقاضا رو به افزایش است؛ به نظر می‌رسد که شرکت‌های کامودیتی محور، کلیت بازار سرمایه ما را هم تحت تاثیر قرار داده است و موجبات افزایش پتانسیل سودآوری شرکت‌ها را در کوتاه‌مدت و بلندمدت فراهم آورده و کمک خواهد کرد که بازار سهام از چشم‌انداز مناسبی برای رشد برخوردار باشد .

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات افزود: از طرف دیگر عملکرد شرکت‌های 

کامودیتی محور هم ظرف سال گذشته بسیار مناسب بوده و گزارش‌های ماهانه آنها در کدال منتشر شده است.

با توجه به نزدیکی ماه‌های خرداد و تیر و نزدیک شدن به فصل مجامع، گزارش سالانه آنها هم در کدال منتشر می‌شود که خود این گزارش‌ها نشان خواهد داد وضعیت عمومی شرکت‌ها به چه صورت بوده است .

به گفته ثریانژاد، از آنجا که شرکت‌های کامودیتی محور غالبا تقسیم سودهای بسیار مناسب و بالای ۶۰-۵۰ درصد در بازار دارند، می‌توانند محرک بسیار خوبی برای بازار سرمایه و همچنین برای کسانی باشند که حتی کوتاه‌مدت به بازار سرمایه فکر می‌کنند .

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ادامه مذاکرات هسته‌ای و احتمال بازگشت امریکا به برجام و همچنین فضای مثبتی که تا امروز شاهد آن بوده‌ایم، می‌توان امیدوار بود که بقیه گروه‌ها از جمله بانکی‌ها هم با توجه به گشایش‌ها و سهولت نقل و انتقالات ارزی تحت تاثیر قرار بگیرند .

به گفته ثریانژاد، از دیگر گروه‌هایی که می‌توان انتظار داشت روند مثبتی را طی کنند، گروه خودرویی است.

این گروه در صورت تامین به موقع مواد اولیه و قطعات و سهولت در نقل و انتقالات ارزی چشم‌انداز و عملکرد مثبتی را به نام خود ثبت خواهند کرد.

روز خوب معدنی‌ها در بورس کالا

بررسی روند معاملات نشان می‌دهد کنسانتره سنگ آهن شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به حجم ۲۵ هزار تن با تقاضای ۲۵ هزار تنی مواجه و مورد معامله قرار گرفت. هر کیلوگرم از این محموله که به بهای ۲۳ هزار و ۸۶۰ ریال عرضه شده بود با همان نرخ پایه به فروش رسید.

۳۰ هزارتن کنسانتره شرکت مهندسی فکور صنعت تهران نیز که با تقاضای ۳۰ هزار تنی همراه شد و با قیمت پایه ۲۴ هزار ریال معامله شد. در ادامه ۵۰ هزار تن گندله شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان نیز مورد معامله قرار گرفت و هر کیلوگرم از این محموله ۳۵ هزار و ۲۰۰ ریال فروخته شد. روز گذشته از میان ۳۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن شرکت تولیدی بازرگانی نیک امیدواران مکران تنها یک هزار تن از آن با نرخ پایه آن یعنی ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال معامله شد.

نخستین پذیرش سیمانی سال ۱۴۰۰ در بورس کالا

براساس این اطلاعیه، پذیرش سیمان شرکت سیمان فارس پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و شصت و نهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از پذیرش محصول سیمان شرکت سیمان فارس در بازار اصلی این بورس خبر داد. گفتنی است، این نخستین پذیرش سیمانی‌ها در بورس کالا طی سال جاری است که رقم می‌خورد.

تولیدکنندگان سیمان معتقدند راهکار حل گرانی قیمت سیمان و همینطور شفاف شدن تولید و عرضه سیمان در بازار، عرضه این محصول در بورس کالاست. آنها می‌گویند وقتی سیمان وارد بورس کالا می‌شود از قیمت‌گذاری خارج شده و سازوکار شفافی را پیدا خواهد کرد. همچنین انجمن صنفی کارفرمایان سیمان بارها موافقت خود با عرضه سیمان در بورس کالارا اعلام کرده است.

شیخان دبیر این انجمن می‌گوید: انجمن سیمان سال‌هاست که به دنبال عرضه سیمان در بورس کالا و کشف قیمت عادلانه است و در زمینه نرخ و نحوه ورود و عرضه سیمان به بورس کالا در حال رایزنی نهایی با وزارت صمت است.

وی گفته بود: بسیاری از شرکت‌ها در تلاشند تا مراحل پذیرش خود را انجام داده و کد بورسی را برای ورود به بورس کالا دریافت کنند.براساس این گزارش، سال گذشته ۸ شرکت سیمانی موفق به پذیرش محصول خود در بورس کالای ایران شدند.

 

ارسال نظر