بازارسهام

۱۴۰۰/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۱۷

دیدار دو غول معدنی کشور  در بورس کالا

پس از تصویب پذیرش و عرضه‌های موفق سنگ آهن دانه‌بندی و کنسانتره شرکت چادرملو در بورس کالا طی هفته‌های اخیر، روز گذشته کنسانتره و گندله سنگ آهن شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد تا محصولات دوغول معدنی کشور هر دو بر تابلوی بورس کالا معامله شوند. براساس اطلاعیه بورس کالا، پذیرش کنسانتره و گندله سنگ آهن گل گهر پس از بررسی مدارک و مستندات در جلسه کمیته عرضه در تاریخ۲۲ اردیبهشت ماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت. بر مبنای امیدنامه پذیرش محصولات این شرکت، نحوه تعیین قیمت پایه این محصولات، براساس قیمت‌های جهانی است و این شرکت ۲۰ درصد از تولید سالانه معادل ۲.۴ میلیون تنی گندله و ۴ درصد از تولید سالانه معادل ۶۴۰ هزار تنی کنسانتره خود را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.گفتنی است شرکت معدنی و صنعتی گل گهر قادر به تولید ۱۶ میلیون تن کنسانتره و ۱۲ میلیون تن گندله در سال است و پیش بینی می‌شود همچون عرضه کنسانتره و سنگ آهن دانه‌بندی چادرملو که با استقبال خوب معامله گران همراه شد، این عرضه‌ها نیز مورد استقبال قرار بگیرند.

تصویب دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری

سنا| محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نام‌گذاری سال ١٤٠٠ به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، به منظور توسعه و تقویت جایگاه نهادهای مالی در بازار سرمایه و ارایه خدمات بهتر به سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، با توجه به تقاضای فعالین بازار سرمایه در خصوص تاسیس شرکت کارگزاری، هیات‌مدیره سازمان صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری را در دستور کار خود قرار داد. وی ادامه داد: طبق نظر هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری تدوین و نسخه اولیه دستورالعمل مذکور در جلسه مورخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق به تصویب رسید.مقرر شد نسخه اولیه دستورالعمل در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه به آدرس cmr.seo.ir قرار گیرد تا فعالین بازار سرمایه بتوانند حداکثر تا تاریخ ٣١ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از درگاه مذکور نظرات خود را درخصوص این دستورالعمل به سازمان ارسال کنند. مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: پس از بررسی نظرات فعالین بازار سرمایه، نسخه نهایی دستورالعمل در هفته ابتدایی خرداد ماه در هیات‌مدیره سازمان مطرح و به تصویب نهایی خواهد رسید. متقاضیان دریافت مجوز تاسیس شرکت کارگزاری می‌توانند از هفته دوم خرداد ماه بر اساس فراخوان سازمان درخواست‌های خود را طبق شرایط مندرج در دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری به دبیرخانه سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

نوسان بورس‌های جهانی

در نخستین هفته از ماه می‌شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در امریکا با کاهش ۳۴ هزارنفری به ۴۷۳ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می‌رود روند متقاضیان صعودی باشد و به ۴۹۰ هزار نفر برسد. بیشترین کاهش در شمار متقاضیان در ایالت‌های نیویورک، میشیگان، ورمونت و فلوریدا به ثبت رسیده است. از طرف دیگر اما در جورجیا، واشنگتن و ایلینوی روند صعودی حفظ شده است.  جف کاربونه، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه کرنرستون ولث گفت: هر چند که وزیر خزانه داری امریکا گفته است که برنامه پیشنهادی دولت برای اجرایی شدن یک بسه محرک بزرگ دیگر تاثیر شدیدی روی نرخ تورم ندارد اما انتظارات فعالان بازار به طرز آشکاری نسبت به شش ماه قبل عوض شده است. وضعیت رشد اقتصادی در حال حاضر بهتر از چیزی است که فعالان را بترساند اما اگر شاهد کاهش سودآوری شرکت‌ها یا کاهش رشد باشیم، واکنش بورس شدید خواهد بود.  در بورس امریکا و وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۵۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۱۰۰.۴۷ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۱.۴۶ درصد جهش تا سطح ۴۱۲۲.۴۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکایعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۹۱ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۱۵۰.۰۲ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۵۹ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۶۳.۳۳ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۳۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۹۹.۶۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۱۴ درصدی در سطح ۶۲۸۸.۳۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۴۶ درصد پایین رفت و به ۸۹۶۶.۲۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۲.۴۹ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۴۴۸.۰۹ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۷۸ درصد پایین رفت و در سطح ۲۷ هزار و ۸۱۷.۶۸ واحد بسته شد. در چین شاخص«شانگهای کامپوزیت» ریزش ۱.۰۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۹۲.۹۵ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۸۸ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۹۸۲.۷۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر