بازارسهام

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۵۴

تغییر دامنه نوسان تاثیری  در روند بلندمدت بازار ندارد

ایلنا| سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس درباره تغییر دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵درصد گفت: خواست تمام فعالان بازار سرمایه این است که بتوان دوباره نقدشوندگی را به بازار برگرداند. همزمان با تغییر محدوده دامنه نوسان باید سیاست‌های دیگری در جهت نقدشوندگی برخی از سهام که بازار قفل شده‌اند به اجرا برسد.وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار سرمایه نقدناشوندگی برخی از سهام است که با اجرای این سیاست‌ها به دنبال رفع این مشکل هستیم. نقدناشوندگی برخی از سهام فشاری را بر روی سهامی که نقدشونده هستند، اضافه کرده‌ است.معتقدم بازار باید در انتظار اخبار خوب اقتصادی باشد تا روند رو به بهبود خود را آغاز کند.اسلامی در پاسخ به این سوال که تغییر دامنه چطور به بهبود فضای بازار سرمایه کمک می‌کند، گفت: موضوع مهم این است که همزمان با تغییر دامنه باید سیاست‌های دیگری هم به اجرا برسد. اما مجموعه این سیاست‌ها به اصلاح قیمت سهام نقدناشونده می‌تواند کمک کند.وی افزود: تاکید می‌کنم تغییر دامنه به تنهایی قفل بازار سهامی که قفل شده‌اند را باز نخواهد کرد. اما کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که تصحیح قیمتی درباره برخی از سهامی که نتوانستند در ماه‌های گذشته اصلاح قیمت مناسبی داشته باشند، صورت بگیرد.عضو شورای عالی بورس درباره اخبار خوب اقتصادی که بر بازار می‌تواند اثرگذار باشد، اظهار داشت: به‌طور کلی ریزساختارهای بازار اساسا روندهای کوتاه‌مدت بازار را تعیین می‌کنند، اما بازار سرمایه در بلندمدت نیاز به حمایت‌های سیاست‌گذارانه دارد. تغییر دامنه نوسان از ریزساختارهای بازار هستند و روی روندهای کوتاه‌مدت اثر می‌گذارند.اسلامی گفت: موضوع این است که این ریزساختارهای بازار نه در ایران بلکه در تمام دنیا تاثیری در روند بلند‌مدت بازار ندارند و تاثیر آنها فقط در ریسک درج شده است. بنابراین دامنه نوسان ۲درصد باشد یا ۵درصد تاثیر چندانی بر ارزش ذاتی یک شرکت ندارد. وی ادامه داد: شرایط بازار امروز ما به گونه‌ای است که تاثیر هیجانات در آن بسیار زیاد است و بازار در حال حاضر منتظر چندین خبر خارج از بازار است که ارکان بازار هم در آن نقشی ندارند که مساله مذاکرات وین و انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله این اخبار هستند.

سهم‌تان را ارزان نفروشید، بازار به مدار طبیعی خود برمی‌گردد

سنا| ابراهیم عنایت، کارشناس بازار سرمایه انتشار اوراق در بازار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازارسرمایه یعنی ورود نقدینگی جدید به این بازار، که این اتفاق می‌تواند قفل بازار را باز کند و راهگشا باشد. وی افزود: انتشار اوراق و تزریق نقدینگی در بازار سهام یکی از راهکارهایی است که باید زودتر انجام می‌شد، هرچند اکنون هم دیر نشده و با شروع و ادامه این کار، مطمئنا روند بازار سهام تغییر خواهد کرد، زیرا این تصمیم در جهت متعادل‌سازی بازار انجام می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر انتشار اوراق به‌طور مکرر از سوی شرکت‌ها انجام شود، یک طرح حمایتی، هم برای بازار و هم برای خود شرکت‌ها است، اما اگر این کار موقتی باشد فقط یک مسکن مقطعی است و نیاز نقدینگی بازار را تامین می‌کند. وجه حاصله از تزریق نقدینگی اگر برای تامین منابع یا زیر ساخت شرکت‌ها استفاده شود قطعا نتیجه بهتری نصیب بازار می‌شود. این مدیربورسی تاکید کرد: مشکل اساسی کشور رشد اقتصادی است؛ اگر هلدینگ‌های بزرگ طرح حمایتی ادامه‌دار برای توسعه بازار سرمایه داشته باشند، قطعا دولت هم باید پشتیبانی از بورس را آغاز کند تا حداقل تحول اقتصادی از یک بازار شروع شود. وی با اشاره به حضور سهام داران تازه وارد در سال ۹۸ و ۹۹ به بازار سرمایه گفت: ورود بدون شناخت به این بازار موجب شد تا شاهد رشد بی‌رویه قیمت سهام شرکت‌ها باشیم؛ هجوم بی‌سابقه مردم به بازار باعث شد تا تعداد کدهای سهامداری در کنار سهام عدالت از ۸ میلیون به بیش از ۵۰ میلیون برسد. مشکل چنین رشدی، این بود که نتوانستیم نیاز آنها را پاسخ دهیم، البته مردم مقصر نیستند و نباید سرزنش شوند، زیرا با وجود تورم در اقتصاد آنها ناچار به حفظ سرمایه خود هستند تا قدرت خریدشان را حفظ کنند. این مدیر بورسی گفت: شرایطی که بورس امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند تاوان رفتارهای هیجانی در سال گذشته است که حل کردن آن به سادگی امکان پذیر نیست، به عقیده بنده تنها راه‌حل این است که سهامداران فقط با دید بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند و سهامشان را ارزان نفروشند و به سرمایه و پس اندازشان ضرر نزنند. اگر سهمشان خوب و بنیادی است آن را حفظ کنند و مطمئن باشند که ضرر نمی‌کنند چون بازار به زودی در مدار طبیعی خود قرار می‌گیرد.

حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت در اوراق بهادار تامین مالی اسلامی

مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تامین مالی اسلامی را به کلیه مدیران صندوق‌ها ابلاغ کرد.بر این اساس، سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تامین مالی اسلامی که با هدف تامین نقدینگی جهت خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس منتشر شده باشد در ردیف نصاب سرمایه‌گذاری در سهام و حق تقدم سهام قرار می‌گیرد.

ارسال نظر