عرضه اولیه‌ای جدید در سرخ‌پوشی بورس

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۱۱
عرضه اولیه‌ای جدید در سرخ‌پوشی بورس

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران از عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت صنایع روی ایرانیان با نماد فگستر در فرابورس به عنوان اولین عرضه اولیه سال جدید در بازار سرمایه خبر داد. این عرضه اولیه چهارشنبه هفته جاری ۲۲ اردیبهشت‌ به روش ثبت سفارش انجام می‌شود و ناشر این سهام با هدف حمایت از این سهم، اوراق اختیار فروش تبعی با نرخ حدود ۲۰ درصد منتشر می‌کند. طبق این اطلاعیه ۶۵ میلیون سهم شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در فرابورس ایران به کدهای حقیقی و حقوقی واگذار خواهد شد. دامنه قیمتی هر سهم بین ۵۶۲ تا ۶۱۸ تومان خواهد بود. هر کد حقیقی و حقوقی هم مجاز به خرید حداکثر ۱۳۰ سهم خواهد بود. اما اخبار سایر شرکت‌ها 

هم چنان با تاکید بر برگزاری مجامع سالانه آنها دنبال می‌شود.  مساله اینجاست که عرضه اولیه در روزهای سرخ بازار نمی‌تواند وضعیت مطلوبی را برای بورس پدیدار سازد و احتمالا استقبال بسیار کمی از عرضه اولیه شود چراکه؛ میزان اعتماد در بازار کاهش یافته و خروج نقدینگی در این بازار قوت گرفته و کمتر کسی پیدا می‌شود که در این روزهای سرخ بازار نقدینگی وارد کند و ورود نقدینگی اغلب توسط بورس بازان قدیمی و حقوقی‌ها انجام می‌شود و تازه واردان خریدهای عمده‌ای انجام نمی‌دهند. یک سوال نیز اینجا مطرح می‌شود که این شرکت چگونه و با چه هدفی می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود؟ آیا پشت پرده‌ای وجود دارد؟

    رشد پنج هزارواحدی شاخص کل

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه پنج ‌هزار و ۶۸۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد رسید. برپایه معاملات امروز بیش از ۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۵ هزار و یک میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۹۴۶ واحد کاهش به ۴۱۸ هزار و ۸۷۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۲۶۴ واحد افت به ۲۷۲ هزار و ۲۰۲ واحد رسید. شاخص بازار اول پنج هزار و ۴۴۴ واحد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۵۸ واحد افزایش داشتند.

حقوقی‌ها در این روز حدود ۷۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۱۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۴درصد یعنی هزار و ۷۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازارسهام در سه گروه «خودرو و ساخت قطعات»، «فرآورده‌های نفتی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «ملی صنایع مس ایران» با دو هزار و ۴۹۹ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با دو هزار و ۲۹۸ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با یک هزار و ۴۱۹ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۷۸۹ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر» با ۶۸۳ واحد، «فولاد خوزستان» با ۴۴۹ واحد، «بانک پاسارگاد» با ۲۷۸ واحد، «گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان» با ۲۴۹ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۲۰۸ واحد، «پتروشیمی نوری» با ۱۹۷ واحد و «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۱۶۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل «گروه مپنا» با ۴۲۹ واحد، «ایران خودرو» با ۲۷۱ واحد، «کاشی الوند» با ۲۶۱ واحد، «سایپا» با ۲۱۰ واحد، «مخابرات ایران» با ۲۰۹ واحد، «شرکت ارتباطات سیار ایران» با ۱۷۲ واحد، «سرمایه‌گذاری توکا فولاد» با ۱۵۹ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۱۴۹ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۱۱۳ واحد و «گروه دارویی برکت» با ۱۱۰ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش نماد «ایران خودرو»، «پالایش نفت اصفهان»، «ملی صنایع مس ایران»، «سایپا»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «فولاد مبارکه اصفهان» و «فرآوری معدنی پال کانی پارس» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۲۴۷ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۲۶۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۷۹۲ میلیون و ۹۳۷ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲۴ هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روز تنها نماد «پلیمر آریا ساسول»، «سهامی ذوب‌آهن اصفهان»، «پتروشیمی تندگویان»، «تولید نیروی برق دماوند»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «پتروشیمی زاگرس»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «توسعه مولد نیروگاهی جهرم»، «گروه توسعه مالی مهر آیندگان» و «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه» تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. در مقابل «سنگ آهن گهرزمین»، «دارویی ره آورد»، «آسیا سیر ارس»، «توسعه و عمران استان کرمان»، «شرکت آهن و فولاد ارفع»، «پتروشیمی مارون»، «نفت ایرانول»، «صنایع ماشین‌های اداری ایران»، «تولیدات پتروشیمی قائد بصیر»، «مدیریت انرژی امید تابان هور»، «پالایش نفت شیراز» و «بهمن دیزل» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۳درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۶۴۵هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۵۲هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۸۷هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر