فرش قرمز بورس برای سرمایه‌گذاران

۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۲۴۴
فرش قرمز بورس برای سرمایه‌گذاران

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته یعنی شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه چهارهزار و ۷۶۴ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد رسید.برپایه معاملات روز شنبه بیش از سه میلیارد و ۲۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۸۳۶ واحد کاهش به ۴۲۲ هزار و ۱۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۴۴ واحد افت به ۲۷۴ هزار و ۳۸۷ واحد رسیدند.شاخص بازار اول یک هزار و ۹۶۱ واحد و شاخص بازار دوم ۱۴ هزار و ۸۹۱ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌هادراین روز حدود ۴۳۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هزار و ۶۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی۴۳درصد یعنی۶۹۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان۲۷درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فرآورده‌های نفتی» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌ «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.سه نماد «شستا»، «وسپهر» و «وتجارت» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وپاسار»، «ساراب» و «جم‌پیلن» معطوف بود.روز شنبه افزایش سهام حقیقی‌ها در هشت نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۷نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۵۰میلیارد تومان بود.آخرین قیمت۲۵نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۴۶۵نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۷۴۹ واحد، «بانک پاسارگاد» با ۹۹۸ واحد، «لابراتور داروسازی دکتر عبیدی» با ۱۴۰ واحد، «پلی پروبیلن جم» با ۱۱۵ واحد، «بانک صادرات ایران» با ۷۰ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۵۵ واحد، «پتروشیمی جم» با ۵۳ واحد، «سیمان داراب» با ۴۰ واحد، «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۲۲ واحد، «بانک خاورمیانه» با ۱۵ واحد و «آلومینیوم ایران» با ۱۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل شرکت «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۹۹۳ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۷۱۷ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۳۹۸ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۳۹۳ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۳۸۰ واحد، «ایران خودرو» با ۳۵۴ واحد، «توسعه معادن و فلزات» با ۲۹۳ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر» با ۲۸۷ واحد، «پتروشیمی نوری» با ۲۴۹ واحد، «سایپا» با ۲۳۴ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با ۲۰۸ واحد و «گروه مپنا» با ۱۷۹ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، در روز مذکور نماد «ملی صنایع مس ایران»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «بانک پاسارگاد»، «بانک تجارت»، «فرآوری معدنی اپال کانی پارس»، «فولاد مبارکه اصفهان» و «پالایش نفت اصفهان» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.گروه فلزات اساسی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۹۶ میلیون و ۵۴۰ هزار برگه سهم به ارزش دو هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

در اولین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از۵۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۳۶۵ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار ۴۹۵ میلیون و ۵۳۶ هزار برگه سهم به ارزش ۵۵ هزار و ۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

در این روزتنها نماد «تولید نیروی برق دماوند» تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشت و در مقابل «سنگ آهن گهرزمین»، «پلیمر آریا ساسول»، «سهامی ذوب‌آهن اصفهان»، «پتروشیمی تندگویان»، «شرکت آهن و فولاد ارفع»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «صنایع ماشین‌های اداری ایران»، «پتروشیمی مارون»، «توسعه و عمران استان کرمان»، «توسعه مولد نیروگاهی جهرم» و «فولاد هرمزگان جنوب» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    کاهش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با چهارشنبه ۱۵اردیبهشت ماه، ۰.۳درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۷۳۷هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۲۲۶هزار تومان رسیده است. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۴۲هزار تومان رسیده است.

     درج یک شرکت جدید در فرابورس

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اعلام کرد: باتوجه به تایید آخرین اقدامات انجام شده در خصوص شروط هیات پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا، به استحضار می‌رساند با توجه به اخذ پذیرش از بازار اول فرابورس، نام شرکت در فهرست شرکت‌های سهامی عام ثبت‌شده نزد این سازمان به عنوان ناشر اوراق بهادار درج شد. 

به استحضار می‌رساند با توجه به اخذ پذیرش از بازار اول فرابورس، نام شرکت در فهرست شرکت‌های سهامی عام ثبت‌شده نزد این سازمان به عنوان ناشر اوراق بهادار درج گردید. شایان ذکر است شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا (سهامی عام) قبلا در تاریخ۹۳/۷/۱۵ عنوان نهاد مالی - شرکت سرمایه‌گذاری به ثبت رسیده بود.  شایان ذکر است طبق بند ب ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور که اشاره دارد معاملات اوراق بهادار ثبت‌شده در سازمان، فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هریک از آنها حسب مورد امکان‌پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است، می‌بایست معاملات اوراق بهادار این شرکت در بازار بورس اوراق بهادار صورت گیرد.همچنین براساس بند «ت» همان قانون که اعلام می‌دارد سوابق معاملات اوراق بهادار و معامله‌کنندگان آنها باید به گونه‌ای ثبت و نگهداری شود که قابلیت بازسازی معادلات را داشته باشد و با عنایت به اینکه یکی از شرایط پذیرش بعد از ثبت شرکت نزد سازمان سپرده نمودن سهام شرکت نزد شرکت سپرده‌گذاری مشتری اوراق بهادار و تسویه وجود می‌باشد، بنابراین شرکت می‌بایستی نسبت به دریافت امضای دیجیتال و سپرده نمودن سهام خود نزد شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اقدام نماید.

     ناشر جدید بورسی‌ها

مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس خبر داد: با توجه به مبلغ حقوق صاحبان سهام و تعداد سهامداران، آن شرکت بر اساس الزام ماده ۳۶ احکام دایمی توسعه ج.ا. ایران مشمول ثبت نزد سازمان بوده و نام شرکت صنایع مس افق کرمان در فهرست شرکت‌‌های سهامی عام ثبت شده نزد این سازمان به عنوان ناشر اوراق بهادار درج شد.


 

ارسال نظر