بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۹۵

گشایش نمادهای معاملاتی تحویل روزانه و هفتگی در بازار مشتقه برق

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی درخصوص گشایش نمادهای معاملاتی با دوره تحویل روزانه و هفتگی در بازار مشتقه (خرده‌فروشی) ویژه مصرف‌کنندگان نهایی و سایر خریداران مجاز در تابلوی برق بورس انرژی از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه توضیح داد و گفت: در بازار برق بالای ۵ مگاوات تاکنون تنها امکان معاملات با دوره تحویل ماهانه مقدور بود اما به جهت توسعه مشارکت مصرف‌کنندگان این حوزه، امکان معامله نمادهای معاملاتی روزانه و هفتگی هم فراهم شد.مدیرعامل بورس انرژی افزود: این اقدام که با هدف فراهم آوردن شرایط مشارکت حداکثری این دسته از فعالان و به درخواست آنها پیگیری و صورت پذیرفته است امکان جدیدی را هم برای مصرف‌کنندگان و هم خرده فروشی‌ها ایجاد می‌کند. نقوی ادامه داد: با این اقدام، تنوع دوره‌های عرضه بیشتر شد و اگرچه در گذشته تنها دوره‌های تحویل ماهانه را داشتیم اما اکنون شرایط برای دوره‌های تحویل روزانه و هفتگی هم فراهم شده و قطعا امکان معاملات بیشتری برای فعالان حوزه برق ایجاد خواهد شد و فروشندگان نیزراحت‌تر می‌توانند به مشتریان خود در شرایط مختلف پاسخگو باشند. مدیرعامل بورس انرژی یکی از رویدادهای مهم این بورس را در سال گذشته انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت صادراتی عنوان کرد و گفت: اواخر سال ۹۹ بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این اوراق منتشر شد و در حال حاضر معاملات ثانویه آن در بازار انجام می‌شود. نقوی با بیان اینکه بورس انرژی پتانسیل قابل توجهی در تامین مالی صنعت نفت و برق دارد اظهار داشت: توسعه معاملات بازار فیزیکی را با جدیت دنبال می‌کنیم و خوشبختانه حجم و ارزش معاملات فروردین ماه گواه آن است که رشد قابل توجهی در هر دو بخش اتفاق افتاده و عرضه‌کنندگان بیشتری تمایل به عرضه فرآورده‌های خود از طریق بورس انرژی دارند.

نحوه دریافت کد بورسی ایرانیان خارج‌نشین

مژگان صفری، مدیر مرکز تماس ۱۵۶۹ درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه مقدم از در دسترس بودن سایت سجام برای ایرانیان مقیم خارج از کشور خبر داد و گفت: سامانه سجام به تازگی در کشورهای دیگر نیز قابل دسترسی است و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند در سجام ثبت‌نام کنند. البته پیش شرط سجامی شدن، کارت ملی هوشمند است. زیرا این فرآیند باید به صورت الکترونیکی انجام شود. وی افزود: بعد از اینکه فرآیند احراز هویت الکترونیک سجام با کارت ملی هوشمند انجام شد، کد بورسی برای افراد پیامک می‌شود. برای معامله هم که باید از طریق کارگزاری اقدام کنند. برخی کارگزاری‌ها در کشورهای دیگر شعبه دارند. البته این قسمت در حیطه کار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیست. مدیر مرکز تماس ۱۵۶۹ درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه ادامه داد: هزینه ثبت‌نام در سجام ۱۰هزار تومان است. اگر فرد حساب ایرانی دارد می‌تواند تراکنش را انجام دهد. اگر هم بخواهد می‌تواند در لینک‌های رایگان سجام ثبت‌نام کند.

۱۰ میلیون وارث سهام عدالت فعلا صبر کنند

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه تمام صاحبان سهام‌داران عدالت چه گروه روش مستقیم و چه گروه روش غیر مستقیم، سهام‌دار شرکت سرمایه‌گذاری امید ایرانیان خواهند شد، اظهار داشت: تمام جمعیت ۵۰ میلیون نفری دارندگان سهام عدالت سهام‌دار شرکت سرمایه‌گذاری امید ایرانیان می‌شوند. این شرکت شامل ۱۳ شرکت غیر بورسی و غیر فرابورسی است.وی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری امید ایرانیان یک شرکت سرمایه‌گذار از ترکیب سهام چند شرکت است و هر دارنده سهام عدالت بر اساس ارزش اسمی سهامی که دارد (برگه‌های یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی) از این شرکت سهم خواهد داشت. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی همچنین درباره رفع مشکل عدم فروش سهام عدالت در بازار گفت: برای خرید عمده سهام عدالت در بورس، صندوقی در حال تشکیل است که مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارد و این صندوق توسط چند موسسه در بازار شروع به کار خواهد کرد. فهیمی همچنین درباره زمان واگذاری سهام عدالت متوفیان اظهار داشت: شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم پذیرای مراجعه فیزیکی وراث سهام عدالت باشیم بنابراین بستری در حال ایجاد است که تمام مراحل واگذاری سهام عدالت آنلاین و برخط باشد. وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم در حال حاضر جمعیت وراث سهام عدالت به ۱۰ میلیون نفر رسیده است، افزود: در این شرایط سخت شیوع بیماری کرونا، این جمعیت ۱۰ میلیون نفری نمی‌توانند برای انتقال سهام عدالت اموات خود حضور فیزیکی داشته باشند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم این افراد و متقاضیان برای انتقال سهام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند اما نمی‌خواهیم جمعیت ۱۰ میلیون نفری در شرایط سخت نسبت به این حق قانونی خود اقدام کنند. بنابراین بهتر است صبر کنند تا زیرساخت‌های انتقال انلاین سهام با لینک تمام نهادهای مربوطه آماده شود.

 

ارسال نظر