افت ادامه‌دار شاخص کل بورس

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۸۶۹
افت ادامه‌دار شاخص کل بورس

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته یعنی یکشنبه، ۵ اردیبهشت‌ماه۱۱ ‌هزار و ۵۲۰ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۸۷ هزار واحد رسید. برپایه معاملات امروز بیش از سه میلیارد و ۲۰۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۴۳ واحد کاهش به ۴۲۸ هزار و ۱۲۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۱۵ واحد افت به ۲۷۸ هزار و ۶۹۱ واحد رسید. شاخص بازار اول ۹ هزار و ۶۰۴ واحد و شاخص بازار دوم ۱۹ هزار و ۲۴۴ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌ها در دومین روز کاری هفته حدود ۵۱۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هزار و ۳۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی۵۶درصد یعنی۷۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان۳۸درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازارسهام در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «استخراج نفت، گاز و خدمات جانبی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین «تاصیکو» با ۱۴۷ واحد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش «افق» با ۱۲۶ واحد، بانک کارآفرین «وکار» با ۹۸ واحد، ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس «زپارس» با ۲۴ واحد، صنایع سیمان دشتستان «سدشت» با ۱۸ واحد، نورد آلومینیوم «فنوال» با ۱۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران «وساخت» با ۱۶ واحد، بانک پاسارگاد «وپاسار» با ۱۶ واحد و پدیده شیمی قرن «قرن» با ۱۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل ملی صنایع مس ایران «فملی» با یک‌هزار و ۵۰۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد» با یک هزار و ۲۵۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس «فارس» با یک‌هزار و ۱۴۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» با یک هزار و ۱۰۱ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» با۷۹۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر «وغدیر» با ۵۲۲ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین «تاپیکو» با ۴۸۹ واحد، فولاد خوزستان «فخوز»با ۴۸۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر «کگل» با ۳۷۵ واحد و پتروشیی نوری «نوری» با ۳۵۸ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.  همچنین نماد گروه دارویی برکت «برکت»، ملی صنایع مس ایران «فملی»، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا»، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد»، بانک تجارت «وتجارت»، بانک ملت «وبملت» و فرآوری معدنی اپال کانی پارس «اپال» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۴۲ میلیون و ۲۴۲ میلیون برگه سهم به ارزش دو هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

در روز مذکور شاخص فرابورس نیز بیش از ۹۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۵۹۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۳۷۹ میلیون و ۹۸۶ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۹۱۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

طی روز یکشنبه تنها نماد تولید نیروی برق دماوند «دماوند» تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشت و در مقابل پلیمر آریا ساسول «آریا»م، پتروشیمی مارون «مارون»، پتروشیمی تندگویان «شگویا»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی «سمگا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین «صبا»، پتروشیمی زاگرس «زاگرس»، سنگ آهن گهرزمین «کگهر»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان «ومهان»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان «ذوب»، شرکت آهن و فولاد ارفع «ارفع» و فولاد هرمزگان جنوب «هرمز» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   کاهش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز گذشته بازارسرمایه، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۵درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۸۴۱هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۴۲۳هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۵۰۴هزار تومان رسیده است.

    بسته شدن یک ایستگاه کارگزاری

و ۲۶مورد دسترسی سهامداران برخط

مدیریت نظارت بر بازار شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور ارتقای سلامت بازار سرمایه و در راستای صیانت از حقوق سهامداران و با توجه به ماده ۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران و ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مدیریت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل ملاحظه برخی اقدامات معامله‌گران بر روند معاملات اقدام به مسدود کردن یک ایستگاه معاملاتی و ۲۶مورد دسترسی برخط سهامداران از ۲۸فروردین تا یکم اردیبهشت ماه کرده است. شایان ذکر است مصداق بندهای ماده ۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران، مواردی از جمله ورود سفارش خریدیا فروش و اقدام معامله در سمت دیگر، حذف نامتعارف سفارش، سفارش‌های متعدد کم حجم و معامله متفاوت با جریان بازار (رنج منفی) از دلایل این اقدامات بوده و در برخی موارد نیز به کارگزاران مربوطه تذکر داده شده است.

 

ارسال نظر