رویداد

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۵۴

سود فروش سهام عدالت  چقدر  است؟

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس گفت: سود سهام عدالت(۵۰۰ هزار تومانی) برای کسانی که سهام عدالت خود را نفروخته‌اند حدود ۲۰۰ هزار تومان است.اما اگر فردی قبل از برگزاری مجمع سهام عدالت خود را فروخته باشد، سود به سهامدار عدالت اختصاص نمی‌یابد، بلکه سود سهام متعلق به مالک جدید آن است. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی(سمات) در حال بررسی این موضوع است که به کسانی که سهام عدالت خود را فروخته‌اند چقدر سود اختصاص می‌یابد.کسی که ۳۰ درصد سهام خود را فروخته است ممکن است بیشتریا کمتر از ۳۰ درصد از سود سهامش کم ‌شود.

سقوط آزاد بورس های جهان

آمارهای منتشرشده از درآمد سه ماهه نخست شرکت های بزرگ بورسی نشان می دهد که اگرچه این درآمدها نسبت به سال قبل بهبود محسوسی داشته اما کماکان نسبت به چیزی که قبل از امسال انتظارش می رفت فاصله زیادی باقی مانده است. در نتیجه شیوع موج جدید همه گیری، کماکان بیشترکشورها تا بازگشت به زندگی عادی فاصله زیادی دارند. احتمالا کار تکمیل واکسیناسیون عمومی در بخش قابل توجهی از جهان امسال به پایان نخواهد رسید و به سال آینده کشیده می شود.  

دومین اقتصاد جهان موفق شد در اتفاقی  خیره کننده به رشد تقریبا سه برابری نسبت به پایان سال قبل دست یابد به گونه ای که اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ رشد ۱۸.۳ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۱۱.۸ درصد بیشتر شده است.

 این رشد اقتصادی هم چنین ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است و بهترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو سال اخیر محسوب می شود.  

در آماری امیدوارکننده برای اقتصاد آمریکا، رشد بخش خرده فروشی در ماه مارس ۹.۸ درصد بوده که این رشد ۱۲.۵ درصد بیشتر از رشد این بخش در ماه قبل و بالاترین رقم ماهانه ثبت شده از ماه می سال قبل تاکنون بوده است.

 با توجه به نقش بالای این بخش در رشد اقتصادی آمریکاانتظار می رود این آمار روی رشد فصلی تاثیر به سزایی داشته باشد. به‌گفته دفتر سرشماری آمریکا، پوشاک با رشد ۱۸.۳ درصدی و خدمات غذایی با رشد ۱۳.۴ درصدی، نقش زیادی در ثبت این رشد داشته اند.  

در ادامه روند صعودی نرخ تورم آمریکا در ماه های اخیر در نتیجه مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به مارس با ۰.۹ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۲.۶ درصد رسید که این نرخ تورم، ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۲۶ ماهه اخیر بوده است. فعالان اقتصادی کماکان نسبت به حفظ تورم در محدوده دو درصدی امیدوار باقی مانده اند.

دریک هالپینی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشیگفت: به طور کلی هنوز ریسک های  زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آن که هنوز نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که واکسن های موجود در برابر گونه های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده اند. اینکه تنش های ژئوپلتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند هم مهم است.

در بورس آمریکا و وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۷۷۸.۱۸ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۹۲ درصد ریزش تا سطح ۴۱۲۷.۲۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکایعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۱۱ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۷۶۹.۹۷ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۲.۰ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۸۵۹.۸۷ واحد بسته شد.  شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۱.۵۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۲۹.۵۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۲.۰۹ درصدی در سطح ۶۱۶۵.۱۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۲.۸۹ درصد پایین رفت و به ۸۴۵۹.۴۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۹۷ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۱۰۰.۳۸ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۱۳۵.۷۳ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای  کامپوزیت» کاهش ۰.۰۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۸۳.۳۷ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص «اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۸ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۰۱۷.۷۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر