بازارسهام

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۱۰

از سرگیری عرضه‌های اولیه در بورس

علی صحرایی، مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران، در مورد اینکه چه زمانی عرضه‌های اولیه در بورس آغاز می‌شود، گفت: ‌با توجه به اینکه شرایط بنیادی بازار خوب شده‌اند و از نظر بنیادی اوضاع خوبی وجود دارد، به زودی عرضه‌های اولیه شرکت‌ها در بورس از سر گرفته می‌شود. وی در مورد اینکه چه شرکت‌هایی ابتدا عرضه اولیه می‌شوند، گفت: تا زمان قطعی شدن، نمی‌توانیم اعلام کنیم. مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مورد اینکه آیا بازار بهتر می‌شود، گفت: الان ابهاماتی وجود دارد. اگر شرکت‌های حقوقی پای کار بیایند و کمک کنند، وضع بازار بهتر می‌شود.وی در مورد اینکه چه زمانی کارگزاران هم می‌توانند به خرید سهام اقدام کنند، گفت: باید مصوبه شورای عالی بورس در این زمینه صادر شود. صحرایی همچنین گفت: طبق مصوبه جدید بورس، از فردا اول اردیبهشت دامنه نوسان جدید نمادها در محدوده مثبت 6 درصد و منفی 3 درصد اجرا می‌شود. امیدواریم باعث آثار مثبت در بازار شود. در حال حاضر بازار نیاز به افزایش نقدینگی دارد و باید حقوقی‌ها و صندوق‌ها پای کار بیایند.

جلسه سران سه قوه برای بررسی وضعیت بورس برگزار نشد!

در حالی که حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه سه روز پیش مجلس از برگزاری جلسه سران سه قوه با محوریت بررسی شرایط بورس در روز دوشنبه خبر داده بود و محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز قول پیگیری مطالبات سهامداران را داده بود، این جلسه برگزار نشد.قالیباف در این رابطه گفته بود از آنجا که بورس موضوع مهمی است، با اولویت در دستور اولین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا است. بنابراین به همه همکاران و مردم اطمینان می‌دهم همه سعی و تلاش را به‌کار‌گیریم تا بتوانیم با تصمیماتی به بورس کمک کرده و نگرانی سهامداران را برطرف کنیم.این در حالی است که روز دوشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در آستانه برگزاری جلسه روز دوشنبه سران سه قوه درباره بورس، پیشنهادات گروهی از مدیران و فعالان خبره از طریق تماس تلفنی و پیام به دو نفر از نزدیکان سران قوا ارایه شد که محور خواسته‌های فعالان خبره و پیشکسوت و قدیمی بازار سرمایه شامل مواردی چون تزریق نقدینگی، کاهش نرخ سود بانکی، ارایه مشوق‌ها مالیاتی به شرکت‌ها، بازگشت بخشی از درآمد 52 هزار میلیارد تومانی سال گذشته دولت از بورس، تعیین تکلیف سهام عدالت و مشخص کردن قیمت تقریبی ارز و نرخ تسعیر ارز، استقلال بازار سرمایه و حضور رییس سازمان بورس در هیات دولت، عمل به وعده سال گذشته تزریق منابعی از صندوق توسعه ملی، آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا و قیمت خودرو، فروش اوراق در بازار توسط دولت با هدف خرید سهام، اصلاح قانون تجارت و ... بوده است.

واگذاری ۱۲۷هزار میلیارد تومان اموال و دارایی‌ دولت  در سال گذشته

فرهاد دژپسند در نشست علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز مبنی بر اینکه علت واگذاری شرکت ایران ایرتور، ضمن اشاره به عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته، گفت: سال 99 یکی از سال‌های متمایز در بحث واگذاری در تامین منابع بودجه دولت و هم در اجرای بند «و» تبصره 5 قانون بودجه بود.وی افزود: در سال گذشته موفق شدیم تا 35 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم از محل واگذاری‌ها به خزانه واریز کنیم، از این مبلغ 32 هزار میلیارد تومان بودجه حاصل از واگذاری به صورت ETF و شناور بوده که تمامی این موارد به صورت شفاف در بازار سرمایه عرضه شده است.دژپسند اظهار کرد: از سوی دیگر تقریبا حدود 2 هزار میلیارد تومان از محل اقساط وصول شده است، همچنین 14 هزار و 500 میلیارد تومان سهام واگذار شده، ولی منابع آن به جای خزانه به سازمان هدفمندی واریز شده تا برای اجرای قانون معیشت مجلس و ستاد کرونا به مردم پرداخت شود.وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: در مجموع با تهاتر در سال 99، حدود 127 هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده که براین اساس ما طی سال گذشته متمایزترین سال را از این نظر داشته‌ایم.

متقاضیان عضویت در هیات‌‌مدیره شرکت‌های سهام‌عدالت چند نفرند؟

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از ثبت‌نام بیش از دو هزار نفر برای کاندیداتوری اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت خبر داد و افزود: تعداد متقاضیان در همه استان‌ها به حد نصب رسیده است و روند بررسی صلاحیت این افراد ادامه دارد. وی ادامه داد: تعداد متقاضیان زیاد است و باید صلاحیت عمومی و حرفه‌ای و تخصصی آنها بررسی شود. صلاحیت عمومی توسط بخش حراست سازمان بورس و صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی توسط بخش نظارت بر نهادهای مالی بررسی می‌شود. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برگزاری نخستین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در ۱۸ اردیبهشت ماه گفت: اسامی افرادی که در هر استان تایید صلاحیت شده‌اند، از چند روز قبل از برگزاری مجمع آن استان در اختیار مدیران کل اقتصاد و دارایی استان قرار می‌گیرد و آنها به مردم اعلام می‌کنند. همچنین اطلاعات افراد تایید صلاحیت‌شده در سامانه دیما قرار خواهد گرفت تا مشمولان بتوانند از سوابق این افراد آگاه شوند.

 

ارسال نظر