رویداد

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۰۹

 

احتمال بازگشت امریکا به برجام؛ عامل بهبود بازار سرمایه

حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس در نشست آنلاین در مورد  اثر بازگشت احتمالی امریکا به برجام اظهار داشت: رشد نقدینگی، عاملی برای تعیین قیمت‌ها در بازارهای مالی مانند طلا، مسکن و ... است. رشد بخش واقعی اقتصاد در سال ۱۴۰۰ به منابع و درآمدهای نفتی بستگی دارد. وی اضافه کرد: در سال جاری نمی‌توان انتظار داشت که بهره‌وری، قیمت‌ها را در بازار سهام افزایش دهد و شاخص را صعودی کند. راهکارهای مالیاتی، بانکی، پولی و ... تاکنون نتوانسته‌اند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند. احتمال صادرات ۵۰ میلیارد دلار فرآورده‌های نفتی وجود دارد. عضو سابق شورای عالی بورس تصریح کرد: سه تا ۶ ماه ابتدایی پس از توافق ایران و امریکا، قیمت دلار افزایش نخواهد یافت و با توجه به رشد شدید نقدینگی در سال‌های اخیر، انتظارات تورمی در سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد. احتمال بازگشت امریکا به برجام، عامل مثبتی در کوتاه‌مدت برای بازار سرمایه نیست، اما اگر این اتفاق صورت گیرد، فضا را برای تولید و قیمت‌ها بهتر می‌کند و عده‌ای را به سمت بورس می‌کشاند. عبده تبریزی خاطرنشان کرد: بعید است که بانک مرکزی، نرخ‌های بهره را کاهش یا افزایش دهد. زیرا هر تغییری در نرخ‌ها به غیر از تحولات نرخ دلار و برجام، بر بازار سرمایه تاثیر بیشتری می‌گذارد. پس از افت یک میلیون واحدی در بورس، شاخص باید به سمت میانگین‌های تاریخی خود برگردد. عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه بازار سهام به وضعیت تعادلی خود رسیده است، گفت: بورس در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۴۰درصد رشد کرد، اما به دلیل حضور بسیاری از فعالان نا آگاه و غیرحرفه‌ای، این رشد به ضرر آن تمام شد. سرمایه‌گذاران آگاه در سال گذشته، وظایفی داشتند که به آن عمل نکردند و موجب شدند کاهش‌ها و افزایش‌های زیادی در بازار رخ دهد.

طرح جایگزین عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

سید امیر احمدی عضو انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور با اشاره به طرح ساماندهی قیمت خودرو که یکشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس مطرح شد، گفت: عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص آخرین وضعیت این طرح اعلام کرد که، ۲ بند جدید در ماده ۴، که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا بود، نسبت به جدید بودن موضوعات این طرح به کمیسیون ارجاع و ۲۹ فروردین این موضوع در کمیسیون مطرح و نقطه‌نظرات نمایندگان بررسی شد و اصلاحاتی صورت گرفته است.دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور بیان کرد: اعلام شده است که پس تعطیلات ۲ هفته‌ای مجلس در صحن علنی طرح جایگزینی خودرو مطرح خواهد شد. این طرح همان طرح قبلی مجلس است که در صنف اسقاط با عنوان ماده 8 مکرر شناخته می‌شود. بر اساس این ماده شماره‌گذاری هر خودرو تولید داخل منوط به اسقاط ۲۰ خودرو فرسوده است که عملا به طرح جایگزینی خودرو نیز معروف است.احمدی ادامه داد: اگر در سال با توجه به آمار تولیدی و توان داخلی که وزارت صمت آن را یک میلیون خودرو اعلام کرده، تولید شود، باید ۲۰ درصد آن یعنی ۲۰۰ هزار خودرو اسقاط شود. امیدواریم مجلس بعد از تعطیلات ۲ هفته‌ای، این طرح را هر چه سریعتر در صحن مطرح و شورای نگهبان هم تصویب کند.دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور بیان کرد: نگرانی‌ها این است که مجدد شورای نگهبان این طرح را به مجلس برگرداند، ضمن اینکه لازم است که قبلا ماده ۴ طرح مربوط به واردات خودرو که با سیاست‌ها منافات داشت و مجلس بحث عرضه خودرو در بورس را جایگزین این موضوع کرد.او در پایان ضمن اشاره به اجرایی شدن طرح عرضه خودرو در بورس، گفت: دولت مکلف است در مدت ۳ ماه آیین‌نامه‌های اجرایی را تنظیم کند و این آیین نامه هرچه سریعتر اجرایی شود تا دولت در کارنامه کاری خود برگه زرینی داشته باشد. در طرح جایگزینی خودرو باید بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ گواهی اسقاط صادر شود.

ابعاد تأثیرگذاری تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان بر بازار سرمایه

محمدابراهیم سماوی، مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیرطی گفت‌وگو با سنا در خصوص عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه اظهار داشت: از منظر تکانه­‌های قیمتی، علی­رغم اینکه شاهد اصلاح­‌های قیمتی قابل توجهی بودیم اما جو محافظه ­کاری و ترس به دلیل ریزش شدید ماه‌های اخیر بر بازار مستولی گشته که از عواقب آن می­ توان به کم واکنشی به اخبار مثبت و بیش واکنشی به اخبار منفی اشاره کرد. وی در ادامه با اشاره به اثربخشی این اوراق در بازار سرمایه ادامه داد: این رویداد از چند بعد می‌­تواند اثر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد، در یک بعد تزریق این حجم از نقدینگی به بازار شرایط بازار را بهبود می­ بخشد و موجب کاهش ترس و در ادامه موجب تقلیل کم واکنشی به اخبار مثبت و بیش واکنشی به اخبار منفی خواهد شد. از بعد دیگر این رویداد باعث کمرنگ شدن بی‌اعتمادی چیره شده بر بازار سرمایه می‌شود، زیرا سهامداران حمایت مستقیم و درون زای سیاست­ گذاران سازمان را لمس می‌کنند و اطمینان خاطر نسبی برایشان ایجاد می‌شود. سماوی اینگونه ادامه داد که: با انتشار این اوراق، سهامداران شرکت­‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها مبلغ قابل توجهی از طریق تامین مالی به نسبت ارزان (نسبت به بازار پول) به دست می‌آورند. از طرف دیگر، این وجوه تامین شده، توسط تیم­‌های حرفه ­ای سرمایه­‌گذاری این شرکت‌ها در سهام ارزنده سرمایه‌گذاری خواهد شد، و در نهایت در آینده از بازدهی آن منتفع خواهند شد. در مجموع در صورت کاهش ابهامات فعلی در بازار که مستلزم سپری شدن زمان و تعیین تکلیف متغیرهای اسمی است، اثربخشی این تصمیم بر همگان آشکار خواهد شد.

 

ارسال نظر