افزایش امیدها در بورس

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۰۷

برپایه معاملات روز سه شنبه بیش از پنج میلیارد و ۶۱۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۵ هزار و ۴۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۹ واحد کاهش به ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۴ واحد افت به ۲۸۱ هزار و ۱۰ واحد رسید.شاخص بازار اول سه هزار و ۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۲ هزار و ۳۴۱ واحد افزایش داشتند.

حقوقی‌هادر این روز حدود ۲۶۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۷۶۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی۲۶درصد یعنی۷۲۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان۱۰درصد از کل معاملات شد.بیشترین تزریق پول حقوقی به بازارسهام در سه گروه «مواد و محصولات دارویی»، «فرآورده‌های نفتی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «سیمان‌، آهک و گچ» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.درچهارمین روز هفته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۰نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۳۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۶۰میلیارد تومان بود.آخرین قیمت۴۰نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۴۶۰نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با یک هزار و ۵۱۳ واحد، «بانک ملت» با یک هزار و ۷۷ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با ۶۹۳ واحد، «پتروشیمی پردیس» با ۶۴۳ واحد، «بانک تجارت» با ۵۵۴ واحد، «بانک پارسیان» با ۵۰۳ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با ۳۶۲ واحد، «فولاد خوزستان» با ۳۵۹ واحد، «بانک صادرات ایران» با ۳۰۴ واحد و «بانک پاسارگاد» با ۲۹۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۵۶۹ واحد، «گسترش نفت و گاز پارسیان» با ۳۸۱ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۳۲۰ واحد، «گروه مپنا» با ۳۱۷ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۲۹۸ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۲۹۷ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۲۴۲ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر» با ۱۹۶ واحد، «سایپا» با ۱۹۳ واحد و «ایران خودرو» با ۱۴۹ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در روز مذکور نماد «گروه دارویی برکت»، «ایران خودرو»، «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «بانک تجارت»، «سایپا»، «پالایش نفت اصفهان» و «بانک ملت» در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۹۶۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۶‌ هزار و ۷۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

روز سه شنبه شاخص فرابورس نیز حدود پنج واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۸۴ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار ۷۹۵ میلیون و ۵۵ هزار برگه سهم به ارزش ۵۰ هزار و ۱۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

تنها نماد «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «پلیمر آریا ساسول»، «بیمه پاسارگاد»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «نفت ایرانول» و «گروه توسعه مالی مهر آیندگان» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. در مقابل سهامی«ذوب‌آهن اصفهان»، «پتروشیمی تندگویان»، «پتروشیمی زاگرس»، «توسعه مولد نیروگاهی جهرم»، «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه»، «توسعه مسیر برق گیلان»، «پتروشیمی مارون»، «برق و انرژی پیوند گستر پارس»، «بیمه اتکایی ایرانیان»، «شرکت آهن و فولاد ارفع» و «صنایع ماشین‌های اداری ایران» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات چهارمین روز کاری هفته بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۳درصد معادل با ۳۲هزار تومان افزایش‌یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۲۶۴هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۲۱۸هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۷۵۸هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر