اعتراف به بحران شفافیت و نقدشوندگی در بورس

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۸۷
اعتراف به  بحران شفافیت و نقدشوندگی در بورس

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار جمعه شب در کلاب هاوس گفت: سال گذشته بازار سرمایه به رغم همه فراز و نشیب‌ها جایگاه جدیدی را در اقتصاد کشور به نام خود ثبت کرد و امروز نام بورس به عنوان یک نهاد مهم اقتصادی در کشور مطرح است.به واسطه آزادسازی سهام عدالت، خانواده بازار سرمایه به مرز ۵۷ میلیون نفر رسیده و بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور با این نهاد مهم اقتصادی در ارتباط هستند. با توجه به این فراگیری نقش جدیدی برای جایگاه مهم بازار سرمایه در اقتصاد تعریف شد. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بی‌نظیری همچون نهادهای مالی و ابزارهای مالی درون بازار سرمایه وجود دارد، ادامه داد: حذف موانع و قوانین دست و پاگیر پیش روی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها، اولین گام بود و باید از ظرفیت نهادهای مالی بازار برای توسعه استفاده کنیم که نمونه آن را در اسفندماه شاهد بودیم. رییس سازمان بورس افزود: توسعه ابزارها و بهره‌برداری حداکثری از آنها از جمله ریپو نیز در دستور کار قرار دارد. دستور العمل قرارداد ریپو در حال بررسی است و شرکت‌ها می‌توانند با این ابزار از منابع مالی مازاد یکدیگر بهره‌برداری کنند. این مساله افزایش کارایی شرکت‌ها و افزایش دارایی پورتفوی آنها را به همراه دارد. ضمن اینکه بازار بدهی نیز به کمک بازار سرمایه می‌آید.

     انتشار ۲۴ هزار میلیاردتومان اوراق 

در گام نخست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حجم انتشار اوراق در سال گذشته و برنامه‌های سال جاری گفت: سال گذشته ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه منتشر شد که از این میزان۱۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی بود و مابقی به اوراق شرکت‌ها تعلق داشت. بیش از ۴۰۰ درصد رشد انتشار اوراق خصوصی را در این سال شاهد بودیم و هم‌اکنون راه برای حضور گسترده شرکتها در بازار سرمایه هموار است. این درحالی است که در اولین گام شرکت‌ها برای انتشار ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق اعلام آمادگی کردند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه موانع انتشار اوراق برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های بزرگ برداشته شده است، ابراز داشت: البته طبیعی است که شرکت‌ها بر اساس منافع خود عمل کنند و سهام شرکت‌های مدنظر خود را مورد حمایت قرار دهند. اما سازمان بورس و اوراق بهادار به‌طور جد بر این موضوع نظارت دارد که منابع حاصل از انتشار این اوراق در بازار سرمایه و خرید سهام صرف شود. دهقان دهنوی ابراز امیدواری کرد که حجم این اوراق از ۲۴ هزار میلیارد تومان فراتر رود و با بیان اینکه دولت حجم بالایی تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام داده، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که انتشار اوراق شرکتی در سال گذشته به ۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده که ۴ برابر سال پیش از آن است.وی با اشاره به افزایش سرمایه۲۰۶ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها، ادامه داد: از برنامه‌های سازمان بورس، انجام عرضه‌های اولیه از طریق صرف سهام است.دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات جدید سازمان بورس در مسیر افزایش نقدشوندگی و شفافیت گفت: بازار باید از همه پارامترها و زیرساخت‌های لازم برای شفافیت و نقدشوندگی برخوردار باشد. هیچکس ادعا نمی‌کند که بازار سرمایه در حال حاضر از لحاظ این زیرساخت‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. باید و حتما برای اجرای مطلوب و پایدار بازارگردانی برنامه‌های مشخصی داشته باشیم. توسعه فرهنگ سهامداری و آموزش مدیریت ریسک نیز بازطراحی و عملیاتی می‌شود. برای دستیابی به این چشم‌انداز باید تصمیمات درست و دقیق داشته باشیم.

      تسریع در فرایند افزایش سرمایه‌ها

رییس سازمان بورس با بیان اینکه یکی از فرآیندهایی که باید بررسی و بازنگری شود، موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها است، خاطرنشان کرد: به منظور تسریع کارها می‌توان نظارت پیشین را به نظارت پسین تبدیل کرد.دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه مانع زدایی برنامه اصلی سازمان بورس در همه جوانب است، افزود: انتشار پیش بینی سود نیزیکی از مواردی است که به شفافیت کمک می‌کند. در همین راستا الگویی مناسب نیز برای شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و شرکت‌ها تحلیلی ارایه خواهد شد تا هر چه بیشتر شاهد حاکمیت تحلیل در بازار سرمایه باشیم. وی تصریح کرد: تحلیل سناریویEPS باید بر اساس متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر شرکتها باشد، از همین رو، به زودی الگویی مناسب در این زمینه ارایه خواهد شد.

    اهمیت بالای فضای مجازی

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اهمیت اخبار و اطلاعات در بازار سرمایه گفت: در دنیای جدید فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و سازمان بورس باید از این ابزارها استفاده بیشتری کند. البته تخلفاتی نیز در فضای مجازی وجود دارد که از فضای مشاوره خارج شده و به سمت هدفمند به یک یا چند سهم منتهی می‌شود. باید رفتار مفید از مخرب تفکیک شود.می توان با صدور مجوز، فعالیت‌های سالم و مخرب را تفکیک کرد و اگر کسانی تخلف داشتند، موضوع به قوه قضا ارجاع شود.

     دامنه نوسان فعلی موقتی است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مقابل پرسش دیگری مبنی بر اصلاح دامنه نوسان پاسخ داد: در خصوص دامنه نوسان بحث زیادی در میان فعالان بازار سرمایه وجود دارد. شخصا معتقدم که محدود کردن دامنه نوسان در بلندمدت نه کار مناسبی است نه مفید و ما هم محدودیت فعلی را برای زمان کوتاهی اعمال کردیم. فضای نا اطمینانی به اقتصاد رو به کاهش است و فعالان اقتصادی در فضای مناسبتری فعالیت می‌کنند. بنابراین دامنه نوسان به صورت تدریجی مانند گذشته و متقارن می‌شود. همچنین اگر فضای کلی بازار سرمایه مناسب باشد به سمت افزایش دامنه نوسان حرکت می‌کنیم.

    آزادسازی فروش سهام عدالت، 

منوط به شرایط بازار

دبیر شورای عالی بورس به موضوع سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: قانون رفع موانع تولید، محدودیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها درنظر گرفته است و در این مسیر باید بحث بنگاه داری و سرمایه‌گذاری بانک‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد. ایجاد شرکتها و صندوق‌های پروژه‌ای از جمله مواردی است که می‌تواند به تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه کمک شایانی کند.سخنگوی سازمان بورس در ادامه به سهام عدالت نیز اشاره کرد و گفت: فروش سهام عدالت منوط به ثبات بازار و توسعه ظرفیت‌های لازم است. پیشنهادهای خوبی در این زمینه ارایه شده که یکی از این موارد ایجاد صندوق‌های خاص برای فروش سهام عدالت است. راهکار دیگر افزایش جذابیت این سهام است تا افراد به نگهداری آن ترغیب شوند. در نهایت باید راهکاری ارایه شود که فشاری به بازار سرمایه وارد نکند و در عین حال، دارایی مردم و حقوق سهامداران حفظ شود.

    توسعه اقتصاد به دنبال توسعه بازار سرمایه

 وی با بیان اینکه بازار سرمایه بازاری متصل به اقتصاد کشور است افزود: باید فضای مناسب و ابزارهای مناسب برای جوابگویی به افراد با درجه ریسک‌پذیری گوناگون ایجاد شود. توسعه هر چه بیشتر بازار، تمرکز دارایی‌ها در بخش مولد اقتصاد و در نهایت رشد اقتصادی را به دنبال دارد. روش ما در سازمان مبتنی بر تعامل، همکاری و انتقادپذیری است. تلاش ما بر این است که مجموعه بازار سرمایه به عنوان یک خانواده در کنار هم باشند زیان برخی سهامداران در سال گذشته، مسوولیت سازمان بورس را سنگین‌تر می‌کند و تلاش زیادتری را می‌طلبد تا آینده روشن‌تری را شاهد باشیم.

 

ارسال نظر