اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۰۹

عرضه اموال مازاد دستگاه‌های دولتی در بورس کالا

علی صالح‌آبادی، رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: التزام به قواعد بورس کالا که قیمت‌ها در این بازار به صورت شفاف و رقابتی تعیین می‌شود می‌تواند نقش مفیدی را در تحقق شعار سال و حمایت از تولید کشور داشته باشد و زمینه گستردگی رقابت در بازار را با شفافیت فراهم خواهد کرد. وی به کمک ابزارهای مالی بورس کالا در شفافیت اقتصاد تاکید کرد و گفت: هر یک از ابزارهای مالی بورس کالا نقش متفاوت و مثبتی را برای صنایع کشور ایفا می‌کنند و می‌توان از طریق این ابزارها شاهد بهبود روند معاملات بازارها، تامین مالی تولید و پوشش ریسک‌های قیمتی باشیم. اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا به عنوان ابزاری برای تامین مالی به شمار می‌رود و اوراق بهاداری است که شرکت‌ها با انتشار آن، مسیری هموار را برای تامین منابع مالی بخش تولید انتخاب می‌کنند. صالح آبادی ادامه داد: اوراق خرید دین دیگر ابزار تامین مالی در بورس است که تولیدکنندگان با وجود فروش نسیه محصولاتشان به نفع خریداران اما امکان تامین مالی خود را با انتشار اوراق خرید دین مهیا می‌کنند. قراردادهای آتی ایفا‌کننده دو نقش مهم در بازار است، نخستین نقش آن کشف بهینه قیمت و نقش دیگر آن پوشش ریسک قیمتی در آینده است. رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازارهای مختلفی مانند بورس کالا و بورس اوراق بهادار از ظرفیت‌های خوبی برای گسترش برخوردارند و می‌توان ابزارهای مختلف را در این بازارها با نگاه‌های مختلف طراحی و راه‌اندازی کرد و عمق بخشید. با وجود این حجم نقدینگی در کشور، امکان جذب بیشتر نقدینگی به ابزارهای مالی بازار سرمایه در جهت رشد تولید وجود دارد و این دست اقدامات از الزامات توسعه اقتصادی کشور است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه اکنون دستگاه‌های دولتی در کشور اموال مازاد زیادی را تحت اختیار خود دارند، گفت: با توجه به شرایط فعلی در بحث فروش نفت، دولت با کسری منابع مواجه است و در این میان یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن حرکت جهادی انجام داد، مزایده اموال یا املاک دولت در بورس کالا به شیوه‌ای شفاف است. وی ادامه داد: اموال دولتی باید به دور از تشریفات زاید اداری که در کشور وجود دارد و با مکانیزمی سهل و آسان وارد بورس کالا شوند، در نهایت در این بازار به مزایده گذاشته شود و به فروش برسد.صالح آبادی با اشاره به اینکه اگر این اتفاق رخ دهد بخش مهمی از کسری بودجه دولت از طریق این اموال جبران می‌شود، افزود: این موضوع به دلیل وجود شفافیت در قیمت و معاملات در بورس کالا فقط از طریق این بازار امکان پذیر است. تامین بودجه، موضوع مهمی برای دولت است و عرضه املاک دولت و نهادهای مرتبط در بورس کالا می‌تواند گزینه‌ای مناسب در این حوزه باشد.

نرخ ارز پارامتر کلیدی بازار سرمایه

یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا گفت: تغییرات جدید در بازار سرمایه، به‌شدت به تغییرات قیمتی ارز -به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی - حساسیت نشان می‌دهد ولی در مجموع بازار خوبی را در سال جاری پیش بینی می‌کنیم .

شریعت با بیان اینکه بازار سرمایه در بسیاری از گروه‌ها در محدوده ارزندگی قرار دارد، گفت: اگر چه در نیمه اول ۱۴۰۰ رشدهای عجیب و شارپی دور از انتظار است ولی در کل به نظر می‌رسد بازدهی شاخص بیشتر از اوراق با درآمد ثابت خواهد بود. وی توضیح داد: البته تغییرات جدید در بازار سرمایه، بسیار به تغییرات قیمتی ارز به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی وابسته است ولی درمجموع بازار خوبی را در سال جاری پیش بینی می‌کنیم.این کارشناس بازار سرمایه، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری را در شرایطی که بازارها روند صعودی یا نزولی اکید ندارند، خرید و نگهداری سهم‌هایی با P/E پایین و با سود تقسیمی بالا دانست و گفت: اقتصاد ما در صنایع معدنی فلزی و همچنین صنایع پتروشیمی و شیمیایی دارای مزیت رقابتی است و بسیاری از این شرکت‌ها محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند که در بازارهای جهانی حرف برای گفتن دارند.

بسته شدن ۳۵ مورد دسترسی سهامداران برخط

مدیریت نظارت بر بازار شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور ارتقای سلامت بازار سرمایه و در راستای صیانت از حقوق سهامداران و با توجه به ماده 7 دستورالعمل انضباطی کارگزاران و ماده 12 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مدیریت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل ملاحظه برخی اقدامات معامله‌گران بر روند معاملات اقدام به مسدود کردن یک ایستگاه معاملاتی و 35مورد دسترسی برخط سهامداران از 14 تا 18 فروردین ماه کرده است.شایان ذکر است مصداق بندهای ماده 7 دستورالعمل انضباطی کارگزاران، مواردی از جمله ورود سفارش خرید یا فروش و اقدام معامله در سمت دیگر، حذف نامتعارف سفارش، سفارش‌های متعدد کم حجم و معامله متفاوت با جریان بازار (رنج منفی) از دلایل این اقدامات بوده و در برخی موارد نیز به کارگزاران مربوطه تذکر داده شده است.

وی افزود: طبیعتا این وضعیت، می‌تواند حاشیه امنی برای کسب سود معقول در یک بازار متعادل با شیب صعودی ملایم باشد. با این همه، برای اینکه بازار حرفه‌ای شود، تمام اجزا و فعالان آن باید حرفه‌ای عمل کنند و تصمیم‌گیری‌ها منطقی و همراه با تحلیل و به دور از هیجان باشد .

 

ارسال نظر