اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۰۱

باید زیان سرمایه‌گذاران خرد  در بورس جبران شود

آرش زره‌تن لهونی، عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در نشست روز گذشته این کمیسیون با حضور دژپسند، وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تاکید براینکه در سالی که گذشت بازار بورس با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود، گفت: سرمایه‌گذاران خُرد بیشترین ضرر را در این میان متحمل شده و آسیب دیده‌اند و باید فکری برای جبران ضرر آنها داشته باشیم. وی تاکید کرد: ارزش سهام دولت در شرکت‌های دولتی ۳۸۵هزار میلیارد تومان اعلام شده و در سال ۱۴۰۰ قرار است مبلغ ۹۵۰۰۰ میلیارد آن واگذار شود. بر این اساس پیشنهاد می‌کنم مبلغ ۱۰هزار میلیارد تومان دیگر به منظور جبران زیان سرمایه‌‌گذاران خرد از سهام دولت واگذار گردد و به ۹۵۰۰۰ میلیارد دیگر اضافه شده و در اصلاحیه بودجه لحاظ شود تا بخشی از مشکلات زیان‌دیدگان رفع گردد. زره‌تن لهونی تصریح کرد: پیشنهاد دیگر این است که ۱۰هزار میلیارد تومان از درآمد مالیاتی سال گذشته دولت از بازار بورس را برای جبران زیان سرمایه‌گذاران خُرد اختصاص دهد. به هر صورت باید به نحوی زیان سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه جبران شود.

حضور شرکت‌های هوایی  با تشکیل کنسرسیوم در بورس

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه «آیا در سال جدید، امکان حضور و عرضه سهام صنعت حمل‌و‌نقل هوایی، همچون راه آهن، در بازار سرمایه وجود دارد؟» اظهار کرد: استفاده از بازار سرمایه در صنعت هوایی در حقیقت الگویی است که می‌تواند انجام شود. وی گفت: از شرکت‌های کوچکی که وجود دارد، می‌توانیم به صورت کنسرسیوم استفاده کنیم و لازم است آنها بتوانند کنسرسیوم را شکل بدهند و ظرفیت بزرگ‌تری را به وجود آورند.

اسلامی عنوان کرد: با تشکیل کنسرسیوم، اصلاحات مالی و حقوقی در ساختارشان شکل می‌گیرد و می‌توانند در بازار سرمایه بلوکشان را عرضه کنند و با عرضه بلوک سهام در بازار سرمایه ‌می‌توانند تأمین منابع برای گسترش فعالیت‌هایشان انجام دهند.وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آنچه حائز اهمیت است که مردم در بازار سرمایه منابع خودشان را می‌آورند و استفاده می‌کنند و انتظار بازگشت سرمایه و سود مناسب را دارند. ما جایی از بازار سرمایه استفاده می‌کنیم که با تنظیمات دولت بتوانیم بازگشت سرمایه را با سود مناسب تضمین کنیم. مثل آزادراه‌ها یا پروژه‌های ریلی که اخیراً در آنها سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ را در سال جدید (۱۴۰۰) ادامه خواهیم داد.

 

ارسال نظر