بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۰۶

عرضه صکوک مرابحه  برای ایران خودرو

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: صکوک مرابحه شرکت ایران خودرو به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال جهت خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودرو از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود. این اوراق ۴ ساله و با نرخ ۱۸ درصد است که اقساط آن هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود. وی در خصوص ارکان انتشار این اوراق توضیح داد: بانک سپه ضامن این اوراق بوده و پذیره نویسی و بازارگردانی آن بر عهده شرکت‌های تامین سرمایه تمدن و امید هر یک به مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال است. شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات عامل فروش، شرکت واسط مالی شهریور یکم ناشر و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عامل پرداخت این اوراق‌اند. ابوترابی تصریح کرد: در این اوراق، شرکت واسط مالی شهریور یکم (ناشر) به وکالت از طرف خریداران اوراق، با منابع حاصل از انتشار صکوک مرابحه، مواد اولیه مورد نیاز (قطعات خودرو) شرکت ایران خودرو (بانی) را نقداً خریداری خواهد کرد سپس این مواد اولیه را به صورت اقساطی به بانی خواهد فروخت و بانی متعهد می‌شود که در سررسیدهای سه ماهه، اقساط مربوطه را از طریق شرکت ناشر و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به دارندگان اوراق پرداخت کند.

حل دغدغه‌های تولید  از مسیر بورس کالا

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت‌وگو با کالا خبر به موضوع مخالفت‌های صورت گرفته طی سال ۹۹ با رویکرد قیمت‌گذاری دستوری در حوزه فولاد اشاره کرد و گفت: سال گذشته اوج التهاب و چالش در حوزه تنظیم بازار فولاد به موضوع قیمت گذاری 

اختصاص داشت که این رویکرد معاملات بازار سهام و سهام شرکت‌های فولادی را نیز تحت تاثیر قرار دارد. یکی از اتفاق‌هایی که در اقتصاد کشور، فساد و رانت را جایگزین عدالت و توسعه می‌کند، همین قیمت گذاری دستوری است که خوشبختانه وزارت صمت نیز در ماه‌های گذشته بر لزوم واقعی سازی قیمت فولاد و کنار گذاشتن قیمت گذاری تاکید کرد.  عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در ادامه به عرضه کالاها و مواد اولیه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌هایی که در حوزه بازار کالاها با آن روبه رو هستیم، آن است که فقط بخشی از کالاهای مهم در بورس کالا عرضه و معامله می‌شود و دارای شفافیت آمار است؛ اما بخش دیگر معاملات که به شکل سنتی انجام می‌شود، دارای شفافیت حداقلی داده‌ها هستیم و امکان تنظیم مناسب این بخش نیز وجود ندارد. پیگیری عرضه فقط بخشی از کالاها از سوی متولیان باعث شده تا تولیدکنندگان از همه ظرفیت‌های بازار سرمایه و بورس کالا استفاده نکنند که به نظر می‌رسد با ورود کل زنجیره‌های تولید به این حوزه، شاهد حل بسیاری از مشکلات دغدغه‌های فعلی در بخش تولید باشیم؛ در این زمینه براساس تاکیدهای صورت گرفته امسال شاهد عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا خواهیم بود. به گفته این نماینده مجلس، بورس کالا دارای ظرفیت به مراتب بیشتری از حجم معاملات فعلی است و باید با فراهم کردن مقدمات عرضه کل محصولات مهم و مواد اولیه در این بازار، شاهد گسترش فعالیت‌ها و ارایه خدمات متنوع مالی به صنایع و تولید کشور باشیم.

افتتاح سامانه پس از معاملات توسط سمات درسال جاری

حسین فهیمی، مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تحولات سال گذشته بازار سرمایه اشاره کرد و با بیان اینکه عملیاتی شدن پروژه ETF یکی از دستاوردهای مهم بود، اظهار داشت: ورود میلیونی مردم به بازار سرمایه و فراهم کردن و ارتقای سریع زیرساخت‌های متناسب یکی از بزرگ‌ترین رویدادهایی بود که با استفاده از تلاش دسته جمعی در سال گذشته به ثمر نشست. وی در ادامه گفت: ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص آزادسازی سهام عدالت در سال گذشته، ماموریت تاریخی و بی‌سابقه‌ای را به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه محول کرد؛ پروژه‌ای که بیش از ۱۰ سال نهادها و سازمان‌های زیادی برای عملیاتی کردن آن تلاش کرده بودند و به سرانجام نرسیده بود و بالاخره بعد از محول شدن آن به بازار سرمایه، این آزادسازی صورت گرفت. این مهم یک اتفاق تاریخی و بزرگ را رقم زد که شاید در هر ۵۰ سال یک بار صورت بگیرد و اجرای آن در شرایط شیوع کرونا وضعیت پیچیده‌ای را رقم زد که با همت دسته جمعی به عنوان یکی از مدرن‌ترین پروژه‌های تاریخی بازار سرمایه در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی محقق شد. فهمیی افزود: در روز آزادسازی سهام عدالت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سهام عدالت به فروش رسید و در روزهای بعد نیز بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سهام عدالت خود را فروختند که بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان پول با درصد خطای بسیار کم و نزدیک به صفر به حساب مشمولین واریز شد که یک موفقیت عظیم را برای شرکت سپرده گذاری مرکزی رقم زد. وی درباره سایر تحولات بنیادی سال گذشته در حوزه «سمات»، اعلام کرد: در آذر ماه سال گذشته دو سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار «سامانه جامع توزیع سود و درگاه یکپارچه مجامع الکترونیکی» متعلق به بازار سرمایه، توسط رییس‌جمهور مورد بهره‌برداری و افتتاح قرار گرفت که یک روز طلایی را برای شرکت رقم زد. مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۴۰ مجمع الکترونیکی برگزار شد، گفت: با استفاده از سامانه جامع توزیع سود، سود سهام بیش از ۱۳۰ شرکت برای سهامداران واریز شد که بالغ بر ۲۵ میلیون تراکنش بانکی را شامل شد.

 

ارسال نظر