بازارسهام

۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۵۵

 «پایداری کسب و کار، عملکرد، گزارشگری و اطمینان‌بخشی»

کتاب «پایداری کسب و کار در ایران، عملکرد، گزارشگری و اطمینان‌بخشی» به قلم پرفسور ذبیح‌الله رضایی و سیدمحمود میریزدی به رشته تحریر درآمده است.پایداری کسب‌وکار، توجه قابل ملاحظه‌ای را از سوی سیاست‌گذاران، قانونگذاران، سرمایه‌گذاران و سازمان‌های کسب‌وکار به خود جلب کرده است. در محیط کسب‌وکار امروزی، شرکت‌های سهامی عام با موشکافی‌های روزافزون و فشار عمیق از سوی قانونگذاران، تنظیم‌کنندگان قواعد، جامعه سرمایه‌گذاری و ذی‌نفعان خود برای تمرکز بر ابعاد چندگانه اساسی عملکرد اقتصادی مالی، حاکمیت شرکتی، اجتماعی، اخلاقی و زیست‌محیطی خود روبرو هستند.پایداری کسب‌وکار، از حفظ حسن شهرت و طرف‌داری از حفظ محیط زیست به یک ضرورت راهبردی برای یکپارچه شدن در فرهنگ شرکتی، محیط کسب‌وکار، برنامه‌های مدیریتی و تصمیمات سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. با توجه به این سطح پذیرش و مقبولیت پایداری، امروزه سازمان‌های کسب‌وکار سراسر جهان با چالش پذیرش راهبردها و فعالیت‌های مناسب مدیریتی برای پاسخ‌گویی موثر به مسائل اجتماعی، اخلاقی، زیست‌محیطی و حاکمیت شرکتی در خلق عملکرد پایدار روبرو شده‌اند. درگذشته، سازمان‌های کسب‌وکار، عملکرد خود را در زمینه تراکنش‌های اقتصادی گزارش می‌کردند که با مرور زمان مشخص شد نتایج مالی ارتباط کمتری با عصر پیشرفت‌های فنی داشته و حرکت به سمت توجه به اثرات اجتماعی و زیست‌محیطی عملیات شرکت‌ها آغاز شد.

راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران پوشال با سررسید شهریور۱۴۰۰

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران رشته‌ای با سررسید شهریور ماه ۱۴۰۰ خبر داد.براساس اطلاعیه صادره از سوی بورس کالا، زمان آغاز راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران پوشال با سررسید شهریور ماه ۱۴۰۰ در روز شنبه ۲۳ اسفند ماه جاری بوده و تا ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ قابل معامله خواهد بود.گفتنی است، قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی رای ساعت 3۰: 1۰ به دوره عادی معاملاتی و اعمال نوسان قیمت روزانه ادامه مییابند. قیمت پایه قرارداد آتی نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک‌قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

۸ ایستگاه معاملاتی و ۶۵ مورد دسترسی برخط مسدود شد

شاه‌نظری مدیر نظارت بازار با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در هفته منتهی به ۲۰ اسفند ماه برخی ایستگاه‌های معاملاتی و همچنین دسترسی برخط تعدادی از سهامداران مسدود و به تعدادی از کارگزاران مربوط در هفته جاری تذکر داده شد. به منظور ارتقای سلامت بازار سرمایه و در راستای صیانت از حقوق سهامداران و با توجه به ماده ۷دستورالعمل انضباطی کارگزاران و ماده ۱۲دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مدیریت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل ملاحظه برخی اقدامات معامله‌گران بر روند معاملات، اقدام به مسدود نمودن ۸ایستگاه معاملاتی و ۶۵مورد دسترسی برخط سهامداران طی هفته گذشته از تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ الی۱۳۹۹/۱۲/۲۰ نموده است که مواردی از جمله ورود سفارش خریدیا فروش و اقدام معامله در سمت دیگر، حذف نامتعارف سفارش، سفارش‌های متعدد کم حجم و معامله متفاوت با جریان بازار از دلایل این اقدامات بوده و در برخی موارد نیز به کارگزاران مربوطه تذکر داده شده است.

بورس‌های جهانی  روی دور صعودی

آرتور هوگان، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه نشنال سکیوریتیز کورپوریشن گفت: اکنون زمان آن رسیده است که توجه معامله گران و فعالان بازار به شاخص‌های بنیادی جلب شود. اخبار مربوط به ویروس امیدوارکننده‌تر از قبل هستند اگرچه هنوز تا خلاصی از آن فاصله زیادی داریم اما می‌توانیم رد پای بهبود تدریجی در بخش‌های مختلف را مشاهده کنیم. با توجه به حضور خوب و نیرومند سیاست‌گذاران پولی، بازارها کمتر نسبت به کافی نبودن سیاست‌های پولی و مالی برای حمایت از رشد اقتصادی نگران‌اند. در بورس امریکا و وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا‌تری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۵۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۲ هزار و ۳۲۵.۳۱ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی۵۰۰» با ۰.۸۳ درصد جهش تا سطح ۳۹۰۷.۵۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکایعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۸ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۹۰.۷۹ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی۱۰۰»بورس لندن با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۲۵.۶۰ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش۰.۷۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۵۴۰.۲۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک۴۰» بورس پاریس با پیشروی۱.۱۱ درصدی در سطح ۵۹۹۰.۲۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس۳۵» ۰.۳۴ درصد بالا رفت و به ۸۵۲۵.۲۰ واحد رسید. 

 

ارسال نظر