بورس

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۶۰

رد  فرضیه سیگنال‌دهی بازار آتی به بازار نقدی

احمد بیات، مدیر کالایی کارگزاری نهایت نگر درگفت‌وگو با سنا با اشاره به سابقه معاملات آتی در بورس کالا، عنوان کرد: چند سال پیش معاملات آتی در بورس کالا با شمش و سکه طلا بسیار رونق داشت به‌طوریکه حجم و ارزش قابل توجهی را به خود اختصاص داده بود؛ اما این معاملات در سال ۹۷ بنابر نوسانات نرخ ارز و به دنبال فشارهای غیرمنطقی که در این خصوص به بورس کالا وارد شد، به اجبار متوقف شد. 

بیات، دلایل این اقدام را از زبان منتقدان سیگنال‌دهی این بازار به بازار نقدی طلا عنوان کرد و گفت: این در حالی بود که با متوقف شدن معاملات آتی سکه، همچنان نوسانات قیمت طلا در بازار نقدی ادامه داشت و در واقع فرضیه جهت‌دهی بازار آتی به بازار نقدی زیر سوال رفت. وی در ادامه افزود: در حال حاضر معاملات آتی با چند محصول کشاورزی از جمله زیره، پسته و زعفران در حال انجام است، هرچند که هنوز حجم و ارزش هیچ کدام به پای معاملات آتی سکه نرسید.

مدیر کالایی کارگزاری نهایت نگر با قابل توجه دانستن حجم معاملات آتی نقره در نخستین روز آغاز این معاملات گفت: این موضوع نشان‌دهنده جذاب بودن این ابزار (معاملات آتی) برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری است که می‌تواند کارکرد خود را در بازار نشان دهد و به تدریج تمرکز بیشتری بر دارایی‌هایی که از نظر اقتصادی ارزشمندتر هستند، داشته باشد. 

وی تصریح کرد: براین اساس نقش بورس کالا برای تصمیم‌گیران اثبات می‌شود که بازار آتی سیگنال‌دهنده بر بازار نقدی نیست، بلکه ابزاری برای پوشش ریسک و کمک کننده در بازار کالا محسوب می‌شود و کارکردهای مثبتی در اقتصاد دارد.

احمد بیات با اشاره به هدف بازارهای کالایی در پوشش ریسک بیان کرد: این موضوع به خصوص در بازارهای کالایی برای پوشش نوسانات قیمتی امری مهم برای صنایع و تولیدکننده‌های درگیر برای تامین مواد اولیه به شمار می‌رود. به نظر من توسعه این بازار برای کالاهای صنعتی هم ضروری است، تا از این طریق کالاهای مرتبط بیشتری در زمره بازار معاملات آتی قرار بگیرند؛ به این ترتیب فعالان و تولیدکنندگان بیشتری می‌توانند برای پوشش ریسک مواد اولیه خود از مزایای آن بهره‌مند شوند.

بازدهی بالاتر از سایر بازارها  با پرتفوی قوی

کوروش شمس، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به رخدادهایی که بورس در سال جاری تجربه کرد، گفت: بازار سهام بازاری است که قیمت سهام می‌تواند برای مدتی گران شود و گران بماند، مانند اتفاقی که تا مرداد ماه در بورس شاهد بودیم، یا می‌تواند ارزان شود و ارزان‌تر از شرایط عادی معامله شود مانند اتفاقی که طی دو ماه اخیر در بازار دیدیم، بنابراین سرمایه‌گذاران باید ریسک معاملات را متناسب با شرایط بدانند. وی افزود: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متفاوت از دیگر بازارها است به‌طوری که سهامداران متناسب با ارزندگی سهم باید پورتفوی خود را تشکیل دهند تا در شرایط متفاوت پرتفوی قوی با پوشش ریسک مناسبی داشته باشند، از طرفی باید بدانند که فروش سهم در قیمت پایین‌تر از ارزش ذاتی فقط زیان‌آور است همانطور که خرید سهم بالاتر از ارزش ذاتی هم مناسب نیست. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: امسال سالی پر نوسان بود، سالی که بازار با اتفاق‌ها، فراز و نشیب‌های بسیاری همراه شد و سهامداران در موقعیت‌های مختلفی قرار گرفتند به همین منظور باید معاملات خود را بر مبنای ارزش گذاری انجام دهند و اگر بر این موضوع واقف نیستند از طریق روش‌های غیر مستقیم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این بازار ورود پیدا کنند.

مدیر عامل سبدگران پاداش سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امسال به علت حمایت دولت از بورس، هجمه‌های سنگینی به دولت وارد شد، آیا علت ریزش‌های اخیر بورس ورود دولت به این بازار است؟ گفت: به عقیده بنده هجوم بی‌سابقه سهامداران به بورس تنها به علت حمایت دولت از بورس نبود و شاید نیمی از آن به‌دلیل تورمی بود که در فضای کلی اقتصادی ایجاد شد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مردم متوجه شده بودند که بازار سرمایه محل امن و درستی برای سرمایه‌گذاری است اما زمانی که دولت وارد عمل شد اعتماد مضاعفی هم شکل گرفت. 

مدیر عامل سبدگران پاداش سرمایه درباره آینده بازار گفت: به نظر می‌رسد، جهش بی سابقه‌ای که بورس در سال جاری به خود دید تا مدت‌های طولانی اتفاق نمی‌افتد اما ریزشی که بازار داشته باعث شده اکثر سهم‌های بنیادی در شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار بگیرند، از طرفی بازار با ابهاماتی مانند نرخ تورم، نرخ ارز، انتخابات ریاست‌جمهوری و ... روبه‌رو است که باید هر کدام از آنها به ثبات برسد تا بازار واکنشی نسبت به آنها داشته باشد. 

در مجموع با بررسی بازار سهام به این نتیجه می‌رسیم که قیمت‌ها به حدی ارزان است که اگر سرمایه‌گذار سهم درست بخرد و سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشد قطعا بازدهی بالاتری از دیگر بازار‌ها خواهد داشت.

 

ارسال نظر