اعتماد از دست رفته بورس

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۳۹
اعتماد از دست رفته بورس

گروه بورس|

چندماهی می شود که بازارسرمایه وضعیت مطلوبی ندارد و در سال جاری سه مدیر جدید به خود دید. این موضوع باعث شد که هر مدیر یک راهکار برای نجات بازار در نظر بگیرد و درنهایت سهامداران به بن بست بخورند. سیاست گذاری و تصمیم گیری های نادراست همچنان در بورس ادامه دار ست و مسوولین توجه ای به اثرات بعدی تصمیم های خلق‌الساعه خود ندارند. تصمیم‌گیری‌ها در بازار سرمایه همچنان ادامه‌دار است، بدون آنکه توجهی به اثرات بعدی تصمیمات خلق‌الساعه این مدیران شده باشد. در طول هفته‌های اخیر تصمیمات مختلفی همچوم دامنه نوسان نامتقارن، افزایش نصاب صندوق‌های با درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاری در سهام و جدیدتر هم طرح حمایت از سرمایه‌گذاران خرد بازار اخذ شده است. شواهد حاکی است که تمام این اقدامات سبب شده تا اعتماد  سرمایه‌گذاران و سهامداران بورسی تا حد زیادی کاهش پیدا کند و علت این موضوع نیز درمعاملات روزانه بازارسهام پیداست. همانگونه که گفته شد بازارسرمایه ماه‌ها تصمیمات و مصوبات متعددی به خود دید و هر یک به نوعی باعث شدند که اعتماد سرمایه‌گذاران و سهامداران بورسی نسب به گذشته کمتر شود و از تداوم سرمایه گذاری و حضور در این بازار کاسته شود. این موضوع در حالی رخ می دهد که اعتماد سهامداران به تازگی نسبت به بازار جلب شده بود و همین اعتماد مهم ترین رکن سرمایه گذاری در بورس است. اعتماد و انگیزه مهم ترین رکن برای انجام سرمایه‌گذاری و معاملات در بازارسهام است.  طی هفته های اخیر مسوولین بورسی از افزایش کف نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بازار خبر دادند. آنطور که کارشناسان می‌گویند این تغییر و اجبار در نهایت چیزی در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق‌ها را به نفع حمایت از بازار سهام آزاد می‌کند که اگر آن را با ارزش معاملات در روزهای سبز بازار در همین یک ماه اخیر مقایسه کنیم، این مبلغ نهایتا ظرف یک یا دو روز جذب خواهد شد. با این حال گفته می‌شود که این پول ناچیز نیز به تدریج (هر فصل ۳ درصد از کل منابع) وارد بازار خواهد شد و از این بابت چندان محتمل نیست که شاهد تغییری چشمگیر در جریان معاملات یا بازگشت رونقی پایدار به بازار سرمایه باشیم. البته باید توجه داشت که ابلاغیه روز گذشته سازمان بورس مبنی بر لزوم خرید سهام صندوق‌ها در غالب معاملات خرد، گامی مثبت در این زمینه است که می‌تواند اثر مفیدتری از تقاضای سهام در معاملات بلوکی داشته باشد. یکی دیگر از مشکلات بازارسرمایه دامنه نوسان نامتقارن است و این مشکل همچنان ادامه دارد اما یک نکته مهم وجود دارد اینکه رییس سازمان بورس یعنی دهقان دهنوی در روزهای گذشته اعلام کرد که سازمان در نظر دارد از سرمایه‌گذاران خرد بازار حمایت کند. براساس کلیات خبر بسیار مطلوب به نظر می آید اما نظر کارشناسان بازار این است که طرح مذکور هیچ دردی را دوا نمی کند و بالعکس اعتماد سهامداران را نسبت به بازار کمتر از گذشته می کند.  درنهایت مشخص شد مسوولین سازمان بورس بازهم می خواهند هزینه سیاست های پوپولیستی خود را از جیب  سهامداران و فعالان بازار پرداخت کنند البته تا همین جا هزینه های زیادی بابت این نوع از سیاست‌ها پرداخت شده و میزان اعتماد سهامداران به پایان ترین حد خود رسیده است.

  پیش بینی ها راجع به بورس چه می‌گویند؟

سهیل کلاهچی، کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: بازار سهام از لحاظ تکنیکالی و بنیادی در شرایط خوبی قرار دارد اما با وجود نقاط مثبت و اقداماتی که سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرار داده است همچنان این بازار در موقعیت نزولی قرار دارد و این امر بر افزایش ترس و نگرانی سهامداران در بازار تاثیرگذار بوده است. اسفند ماه همیشه بازاری منفی برای بورس بوده است، دلیل آن به شرکت‌هایی بر می‌گردد که به دلیل کسب نقدینگی به دنبال نقد کردن سهام خود در بازار هستند و این موضوع به شدت بر روند اصلاحی بازار تاثیرگذار است. کلاهچی به انتشار اوراق اختیار تبعی در بورس اشاره کرد و اظهار داشت: تا چند وقت گذشته بسیاری از شرکت‌ها اقدام به انتشار اوراق اختیار تبعی برای سهام خود می کردند. اکنون با قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد همه افرادی که از این اوراق برخوردارند اقدام به استفاده از آن می‌کنند زیرا در وضعیت فعلی قیمت‌ها حدود ٣٠ تا ۵٠ درصد کمتر از قیمتی است که برای زمان سررسید اعمال شده است.به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به اینکه سررسید اکثر این اوراق ۱۰ تا ۱۵ اسفند ماه است؛ بنابراین افراد اکنون از این اوراق استفاده می‌کنند تا بتوانند سهامشان را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند. وی ادامه داد: در ماه های آینده، بازار ریزش سنگینی را نخواهد داشت اما نمی توان در انتظار ورود شاخص بورس به مدار صعودی بود. اکنون حقوقی‌های بزرگ با انجام برخی از اقدامات زمینه بهم ریختگی بازار را فراهم کرده‌اند و باعث اصلاح شدید شاخص بورس در بازار شده اند. بازار اکنون در شرایط بسیار خوبی برای رشد قرار دارد و می‌توان امیدوار به روزهای مثبت در بورس و بهبود وضعیت این بازار بود. این تحلیلگر بازارسرمایه به اقداماتی که باید سهامداران برای کسب سود بیشتر در این بازار انجام دهند اشاره و اضافه کرد: اگر فردی در بازار اقدام به خرید سهامی کند که در بازار با موقعیتی مناسب همراه است و به مدت ٦ ماه سهام را در اختیار بگیرد به طور حتم می‌تواند سود معقولی را از این بازار کسب کند زیرا اکنون شرایط بازار مثبت است و سهام حاضر در بورس می‌توانند رشد خوبی را داشته باشند. سهامدارانی که نوسان‌گیر هستند و با دید میان‌مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند شکی نیست که در این بازار با ضرر و زیان مواجه می‌شوند و نباید چندان به سرمایه‌گذاری در این بازار امیدوار باشند.

کلاهچی با بیان اینکه سهامداران با توجه به ریزشی که شاخص بورس از مرداد ماه در این بازار داشته و ضرر و زیان‌های سنگینی را متحمل شده‌اند نباید اقدام به فعالیت های هیجانی در این بازار کنند، گفت: سهامداران بهتر است با آموزش و استفاده از کارشناسان خبره اقدام به سرمایه‌گذاری و انتخاب سهام در بازار کنند همچنین می توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه گذاری و سود معقولی را به دست آورند. در شرایط فعلی سهامی که کامودیتی محور هستند با دید میان‌مدت به عنوان سهامی بسیار خوب برای خرید محسوب می‌شوند و می‌توان نسبت به آینده آنها در بازار امیدوار بود، همچنین به محض ورود روند صعودی در بازار این گروه‌ها می‌توانند در بازار پیشتاز باشند.

وی تاکید کرد: از الان تا ۶ ماه آینده بازار با نوسان و روند متعادلی همراه است اما سهامداران نباید منتظر رشد پرشتاب شاخص بورس تا آن زمان باشند و با توجه به موقعیت فعلی، نمی‌توان از الان بازار را برای بعد از ۶ ماه پیش‌بینی کرد اگر بازار سال ٩٢ را در نظر بگیریم، در آن زمان بازار رشدی را تجربه کرد و بعد وارد مدار نزولی شد در این زمان سهامدارانی برنده این بازار بودند که بعد از ریزش شاخص بورس در این بازار ماندند و توانستند سود معقولی را از این بازار کسب کنند و افرادی جزو بازندگان اصلی در این بازار بودند که به محض ایجاد کوچکترین اصلاحی در بازار اقدام به خروج از بازار سهام کردند. بازار سهام با دید بلندمدت همیشه بازاری مثبت بوده است و توانسته سرمایه معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.


 

ارسال نظر