بازارسهام

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۱۵

تامین مالی ۵۰ هزار میلیارد ریالی شرکت ملی نفت ایران

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: بنا به درخواست شرکت ملی نفت ایران در خصوص تامین مالی از طریق انتشار صکوک منفعت، شرکت واسط مالی بهمن یکم (با مسوولیت محدود) به عنوان ناشر این اوراق تخصیص داده شد. ابوترابی با اشاره به این موضوع که این اولین تامین مالی مستقیم شرکت ملی نفت ایران از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه است توضیح داد: بر اساس بند «ی»  تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کشور، به وزارت نفت اجازه داده شد که از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی ربط تا سقف معادل سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی/ارزی) با تصویب هیات وزیران منتشر کند. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه افزود: اوراق موضوع بند یاد شده برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی/ریالی سررسید شده تسهیلات بانکی و تضامین سررسید شده و همچنین بازپرداخت بدهی‌های سررسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالادستی نفت تعلق می‌گیرد و شرکت‌های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشر‌شده را حداکثر تا پنج سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند. اوراق فروش نرفته این بند با تایید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور قابل واگذاری به پیمانکاران/طلبکاران طرح‌ها است. وی تصریح کرد: انتشار این اوراق به استناد قانون بودجه کل کشور صورت می‌پذیرد و مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح اخذ شده است؛ از این رو مشمول مفاد ماده ۲۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران بوده و معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. ابوترابی در خصوص طرح تامین مالی شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: در این اوراق، بخشی از درآمدهای حاصل از میدان گاز پارس جنوبی (شامل ۲۰ حلقه چاه نفت، تاسیسات دریایی، تاسیسات پالایشگاهی موجود در خشکی و ...) به عنوان منافع مبنای انتشار صکوک مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی ادامه داد: نرخ سود علی الحساب این اوراق ۱۸.۵ درصد است که هر شش ماه یک بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت به حساب دارندگان این اوراق واریز می‌شود و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است. شایان ذکر است که دوره عمر این اوراق، ۴ ساله بوده و از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی روزهای آتی منتشر می‌شود. ابوترابی اظهار داشت: بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی این اوراق بر عهده کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های تامین سرمایه سپهر به حجم ۳۰ هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه امین و تامین سرمایه کاردان هر یک به حجم ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

تاثیر نرخ بهره بانکی در بازارهای موازی

مجید شاکری، کارشناس صنعت بانکی در گفت‌وگو با سنا اظهار داشت: نرخ بهره بین بانکی طبق چارچوب سیاستی بانک مرکزی در حال افت و خیز است و به‌طور کلی کاهش نرخ سود بین بانکی در کشور اگرچه اثر فوری بر متغیرهای اقتصادی ندارد، ولی قطعا در بلندمدت بر روند بازارهای موازی موثر است. این کارشناس صنعت بانکی با اشاره به اینکه چسبندگی‌هایی بین اثر نرخ سود بین بانکی و نرخ تسهیلات وجود دارد که ارتباط مستقیمی بر سایر بازارها می‌گذارد، افزود: نرخ بهره بین بانکی طبق چارچوب‌های سیاستی در مواقع مختلف تغییر می‌کند. به گفته شاکری، تقریبا یک ماه گذشته نرخ بهره در حال خروج از کریدور بانکی بود، اما بانک مرکزی وارد عملیات بازار باز شد و با تزریق پایه پولی، نرخ را تا حدی کاهش داد. این کارشناس بازار بانکی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد، گفت با کاهش همزمان این متغیر، به‌طور قطع شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود. اما در صورتی که نرخ سود بانکی بالا بماند، نقدینگی راهی بانک‌ها می‌شود. هر چند که در هر دو حالت، بازارها تلاش می‌کنند تا شرایط ایده آلی را برای سرمایه‌گذارانشان مدنظر داشته باشند. این کارشناس صنعت بانکداری خاطرنشان کرد: با توجه به رکود بازارهای مسکن، خودرو و دیگر بازارهای موازی، کاهش نرخ بهره بین بانکی، به‌طور مستقیم بر روند معاملات بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود.

راه‌اندازی معاملات آتی نقره و حراج باز سنگ آهن

یکشنبه هفته آینده ۱۷ اسفند ماه ۹۹ آیین راه‌اندازی معاملات آتی نقره و حراج باز سنگ آهن با حضور محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در بورس کالای ایران برگزار می‌شود. راه‌اندازی معاملات آتی نقره در راستای توسعه دارایی‌های پایه بازار مشتقه و آغاز به کار تالار حراج باز سنگ آهن به منظور توسعه روش‌های نوین معاملاتی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران انجام می‌شود. جزییات قرارداد آتی نقره بیانگر آن است که هر قرارداد معادل ۱۰۰ گرم و استاندارد کالا، ساچمه نقره مطابق استاندارد ۹۹۹ است. حد نوسان قیمت این قرارداد، مثبت و منفی ۵ درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل بوده و قیمت تسویه در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سنا است؛ سقف موقعیت‌های باز برای اشخاص حقیقی و حقوقی نیز ۵۰۰ موقعیت در هر کد معاملاتی در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر