بازارسرمایه از رونق افتاد

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۱۲
بازارسرمایه از رونق افتاد

رقیه ندایی|

چندماه پیش بود که سرمایه‌های سرگردان موجود در بازار، وارد بازارسهام شد که در نهایت با مشکلات پیش آمده بسیاری از سهامداران ضرر و زیان کردند، این روزها اغلب سرمایه‌هایی که ابتدای سال وارد بورس شده از این بازار خارج و وارد بازار رمز ارزها و ارزهای دیجیتال می‌شود.

واقعیت آن است که افزایش تورم در اقتصاد ایران منجر به کاهش ارزش پول ملی شده که در کنار اجرای برخی از سیاست‌های دولت و بانک‌ها در حوزه خلق پول، سیل عظیمی از نقدینگی را رقم زده است که در آخرین آمارهای بانک مرکزی، رقمی بالغ بر ۳,۰۰۰ هزار میلیارد تومان برای نقدینگی در سال جاری به ثبت رسیده است. به همین دلیل است که این نقدینگی اگر به سمت تولید مولد و واحدهای صنعتی هدایت نشود، عملاً به سمت کارهای واسطه‌گری سوق پیدا کرده یک وضعیت بسیار ناگوارتر از سال جاری بر سر اقتصاد آوار خواهد شد.

رشد بورس در سال جاری و تشویق‌های بی حد واندازه دولت به ورود سرمایه‌های خرد و کلان مردم به این بازار در ماه‌های نخست سال سبب شد تا بسیاری از سرمایه‌های سرگردان راه بورس را در پیش گیرند و به سمت این بازار هدایت شوند؛ هر چند که در برخی ماه‌ها جابه‌جایی منابع از بازار بورس به سمت برخی بازارهای موازی نقدشونده از جمله ملک و املاک و ارز و طلا را نیز شاهد بودیم؛ اما در مجموع بخش عمده‌ای از نقدینگی متمرکز بر بازار سرمایه شده بود که البته ثمره اصلی آن برای دولت، تأمین کسری بودجه خود از محل فروش دارایی‌ها و سهام شرکت‌های دولتی در این بازار جذاب برای عامه مردم بود اما از ماه مرداد به بعد که روند رو به رشد شاخص بورس متوقف شده و بسیاری از سهام شرکت‌ها با صف‌های فروش مواجه شدند؛ بخشی از سرمایه‌ها از بازار سرمایه خارج شده و باز هم راه بازارهای نقدشونده دیگر را در پیش گرفتند که اکنون، صحبت از ورود بخشی از این سرمایه‌ها به بازار ارزهای دیجیتال است؛ اما از آنجا که افراد و مردم عادی تخصصی در این حوزه ندارند، عمدتاً با برخی چالش‌ها و مشکلاتی برای سرمایه‌های خود مواجه می‌شوند و بخش عمده‌ای از سرمایه‌ای را که به طمع سود بیشتر وارد این بازار نمودند از دست دادند. حال خبرها و اسناد حکایت از تلاش برخی سودجویان برای معامله ارزهای دیجیتال با عناوین مشابه با ارزهای دیجیتال معروف دنیا دارد که در بارزترین آنها، برخی مالباختگان خبر از خرید «بیت‌کورن» به جای «بیت کوین» می‌دهند که خود ارزی دیجیتال اما به مراتب کم ارزش‌تر از بیت کوین است و به نوعی افراد با ضرر هنگفتی آن هم به دلیل ناآگاهی در چنین بازارهایی مواجه می‌شوند.

    مردم وارد حوزه رمز ارزها نشوند

وضعیت مهاجرت از بورس به بازار رمز ارزها به گونه‌ای است که محمدرضا پورابراهیمی؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین خصوص می‌گوید: مجلس از دو سال پیش به موضوع رمز ارزها وارد شد و نشست‌هایی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نیرو برگزار کرده است. وی افزود: موضوع رمز ارزها در مجلس یازدهم نیز در دستور کار قرار گرفته و گزارش جمع بندی نشست‌ها با دستگاه‌های مختلف در صحن علنی مجلس است و تصمیم داریم همه دستگاه‌ها با بستر شفاف و ضابطه‌مند کردن رمز ارزها آن را در اختیار اقتصاد ملی قرار دهند. پورابراهیمی گفت: اعتقاد داریم در شرایط کنونی این ظرفیت به رفع محدودیت‌های تحریمی و ارزآوری برای کشور با استفاده از ظرفیت انرژی کمک می‌کند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی اخیرا اقداماتی برای مدیریت فضای رمز ارزها انجام داده، اما از مردم می‌خواهیم به هیچ‌وجه وارد حوزه رمز ارزها نشوند. جمع بندی تصمیمات درباره رمز ارزها را به زودی در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی می‌کنیم.

     رمز ارزها عاملی برای خرابکاری‌های بزرگ

همایون دارابی، کارشناس بازارسرمایه با اشاره بازار ارز دیجیتال در کشور گفت: هم اکنون در شرایط نامناسب تحریم قرار داریم و هر گونه خروج ارز از کشور شرایط نامناسبتری را رقم می‌زند، از طرفی با توجه به اینکه ما ساختارهای پایه‌ای رمز‌ارزها را در کشور نداریم یعنی مراکز و سایت‌های نگهداری رسمی خرید و فروش رمز‌ارزها وجود ندارد به همین منظور نظارتی هم روی آنها نیست. صحبت‌های ایلان ماسک مبنی بر عدم خرید بیت‌کوین شاید به علت فشار کمیسیون اوراق بهادار امریکا باشد، چون رییس فدرال امریکا با رمز ارزها مخالف است و در انگلستان هم بانک‌های بزرگ موضع‌گیری سختی در برابر ارزهای دیجیتال کردند، البته این ارزها، ساختار مخربی برای بانکداری سنتی در دنیا دارند. این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: گسترش رمز ارزها، خرابکاری‌های بین‌المللی را افزایش می‌دهد، چون رمز ارزها جز مواردی هستند که اگر نظارت دقیقی روی عملکرد آنها نباشد می‌تواند در عملیات‌های غیر قانونی مورد استفاده قرار بگیرد. بهتر است افراد به چند مورد توجه کنند، نخست اینکه سایت‌هایی که در آن معامله می‌کنند رسمی نیستند، دوم اینکه سایت‌های بین المللی هم سابقه خوبی برای ایرانیان ندارند، چرا که چندین مرتبه حساب ایرانی‌ها را بستند و دارایی را قفل کردند چراکه معتقدند انتقال دارایی از کیف‌ها به بورس‌ها یا برعکس ممکن است گم شود، سوم اینکه خروج ارز از کشور فارغ از سود و زیانی که برای افراد دارد برای اقتصاد کشور سم است. دارابی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی ماینر رسمی در کشور داریم، به نظر می‌رسد اگر سازمان بورس در این زمینه ورود یافته و مجوزهای مربوطه برای بازار رمز ارزها را اعطا کند، سرمایه‌گذاران می‌توانند در این بازار به صورت ریالی و رسمی فعالیت کنند و شرایط نابسامان کنونی سرو سامان بگیرد. سازمان بورس در موقعیت حساسی قرار دارد، از طرفی طبق قانون، راه‌اندازی هر گونه بورس منوط به مصوبه شورای عالی بورس است، بنابراین سایت‌هایی که خودشان را به عنوان بورس ارزهای دیجیتال معرفی می‌کنند حتما باید مجوز لازم از سازمان بورس داشته باشند. وی بیان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد که صدور مجوز یک یا دو صندوق رمز ارز مشکلات را از بین می‌برد، چون وزارت صمت مجوز استخراج رسمی ارز دیجیتال در کشور را صادر کرده است، اگر آنها ارز را به صندوق‌های رسمی واگذار کنند خطر بزرگ خروج ارز از کشور برطرف می‌شود. البته نباید فراموش کرد که ارز دیجیتال نوسان قیمت زیادی دارد یک‌بار از ١٩ هزار دلار تا ٣ هزار دلار کاهش یافت، به هر حال ممکن است این شرایط مجددا تکرار شود و زیان‌های زیادی هم به بار بیاورد. این تحلیلگر بازار خاطرنشان کرد: افرادی که هم‌اکنون سرمایه خود را از بورس خارج می‌کنند و در صف‌های خرید قرار می‌گیرند، افرادی هستند که وحشت زده شدند یعنی با دیدن روند نزولی بازار همچنین صف‌های فروش نگران سرمایه خود شدند، بازار سهام هم اکنون در مرحله فروش‌های هیجانی است در صورتی که با نگهداری سهام خود طی ماه‌های آینده قطعا شاهد رشد قیمت خواهند بود.

 

ارسال نظر