بورس

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۵۱

افزایش خرید حقوقی‌ها  در بازارسهام

براساس معاملات روز شنبه بازارسهام بیش از سه میلیارد و ۲۳۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۸ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۱۰ واحد کاهش به ۴۳۳ هزار و ۳۸۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۶۰ واحد افت به ۲۸۳ هزار و ۱۱۲ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد و شاخص بازار دوم ۱۶ هزار و ۶۴۸ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌ها در روز مذکور حدود ۸۳۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۶۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۴۳درصد یعنی هزار و ۱۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۳۱درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی‌ها در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «کاشی و سرامیک» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» با ۳۷۲ واحد، «داده گستر عصر نوین‌های وب» با ۸۵ واحد، «سرمایه‌گذاری شفا دارو» با ۷۵ واحد، «داروسازی اکسیر» با ۵۲ واحد، «تجارت الکترونیک پارسیان» با ۴۰ واحد، «توسعه معدنی و صنعتی صبانور» با ۴۰ واحد و «سیمان آرتا اردبیل» با ۲۹ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. نماد «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۳۰۷ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با یک هزار و ۲۰۸ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس» با یک هزار و ۱۵۴ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۸۰۴ واحد، «معدنی و صنعتی گل‌گهر» با ۵۷۹ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۴۷۱ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۴۵۸ واحد، «بانک پاسارگاد» با ۳۹۵ واحد، «ایران‌خودرو» با ۳۷۹ واحد و «بانک ملت» با ۳۶۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند. برپایه این گزارش، در روز مذکور نماد «پتروشیمی بوعلی سینا»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین»، «تامین سرمایه امین»، «سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق»، «بانک ملت» و «سیمان آرتا اردبیل» در گروه نمادهای پر تراکنش قرار گرفتند. «گروه بانک ها» هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۲۶ میلیون و ۷۰۷ هزار برگه سهم به ارزش دو هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

در اولین روز هفته شاخص فرابورس نیز ۱۳۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۶ هزار و ۹۸۶ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار ۸۸۸ میلیون و ۶۳۲ هزار برگه سهم به ارزش ۵۷ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال داد و ستد شد. در روز مذکور نمادهای «شرکت سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز»، «هتل پارسیان کوثر اصفهان»، «توسعه و عمران استان کرمان»، «شیر پاستوریزه پگاه فارس»، «توسعه خدمات دریایی و بندری سینا» و «شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان» تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. همچنین «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «بیمه پاسارگاد»، «پلیمر آریا ساسول»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «پتروشیمی تندگویان»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «پتروشیمی زاگرس»، «موسسه اعتباری ملل»، «سنگ آهن گهرزمین» و «پتروشیمی غدیر» تاثیر منفی بر شاخص بورس گذاشتند.

چه عواملی روی بازار سرمایه تاثیر می‌گذارند؟

علی خسرو شاهی، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما، عوامل اثرگذار داخلی بر بازارسرمایه را به سه دسته اصلی تقسیم کرد و گفت: نخستین دسته تاثیرگذار بر بازار به عوامل فرابازاری بازمی‌گردد. این عوامل در تقسیمات اقتصادی در سطح کلان و بخش‌های دولتی وجود دارد و به‌شدت بر بازار اثرگذار هستند. برخی از این موارد شامل مصوبات و تصمیماتی است که در سطح صنایع مختلف گرفته می‌شود و بر شرکت‌ها و صنایع بورسی تاثیرگذار هستند. خسروشاهی دومین فاکتور داخلی موثر بر بازار سرمایه را عوامل زیرساختی بازار یا اصطلاحا مارکت میکرو استراکچرها دانست و افزود: یکی از این موارد پیش‌بینی سودهای شرکت‌ها و ناشران بورسی است که به صورت EPS‌های فصلی منتشر می‌شود. به نظر من بهتر است این کار با مشورت گرفتن از فعالان بازار انجام شود و با حوصله بیشتری فاز اجرایی آن را تجربه کنیم. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عوامل تاثیرگذار خارجی بر بازار نیز بیان کرد: گشایش‌های بین‌المللی و توافقات سیاسی که احتمال آن وجود دارد، فعلا مهم‌ترین عوامل اثرگذار خارجی در بازار سرمایه می‌توانند  باشند. بقیه عوامل نیز به بازارهای جهانی، قیمت کالاهای اساسی یا کامودیتی‌ها و روند قیمت ارز باز می‌گردد. وی با بی‌شمار دانستن تعداد صنایع ارزنده برای سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی بازار، اظهار کرد: با توجه به قیمت ارز و روند قیمتی کالاها در بازارهای بین‌الملل، اغلب صنایع ارزنده‌تر شده اند؛ ولی به نظر من باید به دنبال عواملی خارج از تحلیل‌های بازار نیز باشیم تا بتواند محرک جدیدتری برای صنایع باشند. خسروشاهی در پایان به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که پورتفوی خود را تنوع بخشیده و چیزی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن را به ابزار با درآمد ثابت اختصاص دهند. سرمایه‌گذاران در نظر داشته باشند که اگر شرایط بهتر شد و بازار اصلاح خود را انجام داد، فرصت مناسبی برای اضافه کردن به بخش سهام پورتفویشان فراهم می‌شود.

 

ارسال نظر