در تالار نقره‌ای چه اتفاقاتی رخ داد؟

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۵۰

در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادها  و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای بودیم که مهم‌ترین موضوعات به امضای تفاهمنامه‌های همکاری میان بورس کالا و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، راه‌اندازی معاملات مناقصه و اعلام راه‌اندازی معاملات آتی نقره در هفته آینده اختصاص داشت.

سعید عسکرزاده از امضای تفاهمنامه میان انجمن سنگ آهن و بورس کالای ایران در راستای عرضه تمام محصولات بالادست (سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله) و استفاده از ابزارهای بورس برای ایجاد شفافیت در معاملات بالادست خبر داد و گفت: براساس این تفاهمنامه، مقرر شد روزهای یکشنبه هر هفته این محصولات در بورس عرضه شوند. 

دبیر انجمن سنگ‌آهن معتقد است بورس یکی از بهترین ابزارهایی است که قیمت گذاری دستور ی را حذف می‌کند و تمام محصولات زنجیره فولاد در یک رقابت سالم، می‌توانند در بورس عرضه شوند و توازن و عدالت به زنجیره فولاد برگردانده شود. تفاهمنامه همکاری میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت و بورس کالای ایران در راستای تسهیل تبادل الکترونیکی اطلاعات و توسعه به‌کارگیری امضای الکترونیکی در سامانه‌های بورس کالا از سوی علی رهبری رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت و حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به امضا رسید. 

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست گفت: وجود یک زیر ساخت نظارتی و نقشه‌ای جامع از عملیات تجاری که یک بخش مهم آن به بورس کالا مرتبط است، از اهداف اقتصادی کشور به شمار می‌رود که با همکاری بورس کالا و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، ایجاد زیرساخت لازم برای نظارت یکپارچه بر چرخه تجاری کشور در دستور کار قرار گرفت.

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل فروردین ماه ۱۴۰۰ از روز سه شنبه ۱۲ اسفند ماه جاری خبر داد. ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به معاملات گواهی سپرده این محصول نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه این محصول فعلا به صورت معاملات قرارداد آتی راه‌اندازی می‌شود که استاندارد کالا به صورت ساچمه مطابق استاندارد ۹۹۹ است اما بورس کالا به‌طور همزمان موضوع راه‌اندازی گواهی سپرده نقره را پیگیری می‌کند. حد نوسان قیمت نیز مثبت و منفی ۵ درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل در نظر گرفته شده و سقف موقعیت‌های باز هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی ۵۰۰ موقعیت در هر کد معاملاتی است. نکته بسیار مهم در معاملات قرارداد آتی نقره که علیرغم امکان قانونی آن در بورس، برای نخستین بار اجرایی می‌شود در نظر گرفتن قیمت تسویه در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سنا است و انتظار ما این است این موضوع از سوی کارگزاران به مشتریان انتقال پیدا کند؛ می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای فعال در همین موضوع تسویه است.

معاملات به شیوه مناقصه در بورس کالای ایران از روز شنبه ۲ اسفند ماه با درخواست خرید ۳ هزار عدد کنتور برق از سوی شرکت توزیع نیروی برق منطقه استان آذربایجان غربی آغاز شد که در پایان این حجم کنتور با قیمت پایه مورد درخواست متقاضی یعنی سه میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به ازای هر عدد کنتور، مورد معامله قرار گرفت. 

کامران داودی معاون مدیرکل در امور برنامه‌ریزی توزیع شرکت توانیر می‌گوید که همه ساله بخش عمده‌ای از زمان و توان کارکنان صنعت برق کشور صرف تامین کالاهای اساسی برق از طریق برگزاری مناقصات و سایر روش‌های متداول می‌شود، اما با ورود به معاملات مناقصه بورس کالا می‌توان در مدیریت بهینه زمان، هزینه و منابع نقدینگی اقدام نمود و این همکاری با شرکت بورس کالای ایران با عرضه سایر محصولات توزیع برق تداوم خواهد داشت.

مروری بر آمارهای بورس کالا در ۱۱ ماهه امسال نشان می‌دهد که بیشتر رکوردهای تاریخی بورس کالا از ابتدای فعالیت (سال ۸۶) تاکنون شکسته شده و در آماری بی سابقه، ارزش معاملات ۱۱ ماهه این بورس با رشد ۱۰۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این رقم در ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۵۱ هزار میلیارد تومان بود.

 

ارسال نظر