بازار سهام

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۷۷

دولت مجاز به استفاده از ظرفیت بورس در پروژه‌های عمرانی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته سه شنبه و در چهارمین جلسه رسیدگی به جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰، با پیشنهاد «سیدشمس الدین حسینی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای الحاق به تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰موافقت کردند. بر اساس پیشنهاد شمس الدین حسینی، ‌به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تامین مالی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که اهمیت و کارکرد راهبردی آنها با پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور می‌رسد، از طریق ابزارها و روش‌های بازار سرمایه‌ای اقدام نماید. سقف منابع موضوع این بند حداکثر ۳۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه مصوب در هر فصل تعیین شده است. بر اساس این پیشنهاد دولت مکلف است به منظور حفظ جریان نقدینگی مورد نیاز، ضمن در اولویت قرار دادن تخصیص طرح‌های موضوع این بند، برای پرداخت سود و حسب مورد بازپرداخت اصل منابع مالی، پیش بینی اعتبار لازم در سال‌های بعد را به عمل آورد. آیین نامه اجرایی این بند شامل شیوه‌های اجرایی، ابزارهای مالی و مواردی همچون تعیین حداکثر سود قابل پرداخت، نرخ کارمزد، نحوه تضمین و بازپرداخت تعهدات تصویه نهایی و و نحوه تقسیم ریسک، حداکثر دو ماه بعد از ابلاغ قانون با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

تشکیل هلدینگ شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت

محمدرضا معتمد، عضو هیات‌مدیره بورس درخصوص سهام عدالت اظهار داشت: قرار است سهام شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت از طریق یک هلدینگ که به زودی تشکیل می‌شود، به همه ۴۹ میلیون سهامدار عدالت چه در روش مدیریت مستقیم یا روش مدیریت غیرمستقیم اختصاص پیدا کند. به گفته وی، مطابق آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی که در پرتفوی سهام عدالت قرار داشتند، باید به هلدینگی که به زودی تشکیل می‌شود، اختصاص پیدا کند. در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی اساسنامه هلدینگ را تهیه کرده و مدیران هیات موسس را برای بررسی صلاحیت حرفه‌ای معرفی کرده و اساسنامه را برای ثبت به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کرده است که بعد از تأیید صلاحیت علمی مدیران، ان‌شاءالله به زودی هلدینگ یاد شده تشکیل می‌شود. معاون نظارت سازمان بورس گفت: فرایند انتقال سهام ۱۳ شرکت در این هلدینگ بعد از تشکیل هلدینگ آغاز می‌شود و پس از آن افزایش سرمایه هلدینگ انجام می‌شود که سهام این هلدینگ متعلق به همه ۴۹ میلیون سهامدار عدالت خواهد بود. معتمد این را هم گفت: هلدینگ شرکت‌های غیربورسی در حال تأسیس و تأیید صلاحیت تخصصی و عمومی مدیران آن است که به زودی این کار انجام می‌شود و اساسنامه و صلاحیت مدیران نزد اداره ثبت شرکت‌ها تأیید می‌شود. وی این را هم گفت که البته از ۱۳ شرکت غیر بورسی سهام عدالت ۲ شرکت شامل پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی ارومیه تاکنون وارد بورس شده‌اند و درصدی از سهام این دو شرکت بورسی جدید هم در هلدینگ یاد شده قرار خواهد گرفت. معاون نظارت سازمان بورس گفت: آنچه در مصوبه آزادسازی سهام عدالت است قرار است این هلدینگ بعد از ثبت هلدینگ به همه سهامداران عدالت تخصیص داده شود. در حال حاضر در مرحله تأیید صلاحیت مدیران قرار دارد، بنابراین باید اول هلدینگ تأسیس، بعد از آن افزایش سرمایه و سپس تخصیص سهام به همه سهامداران عدالت صورت گیرد.

درباره کتاب «سرمایه‌گذاری و معامله‌گری برای افراد مبتدی»

کتاب «سرمایه‌گذاری و معامله‌گری برای افراد مبتدی» تالیف فریبرز کبیری توسط انتشارات فدک ایساتیس در ۱۱۹ صفحه منتشر شده است. نویسنده این کتاب در مقدمه می‌نویسد: ما در این کتاب تلاش کرده‌ایم آنچه را که باید یک فرد مبتدی بداند به او یادآور شویم. در این کتاب هر دو روش بنیادی و فنی به‌طور خلاصه اما مفید ارایه شده‌اند و در انتها یک راهبرد ساده، اما متداول که مورد استفاده افرادی چون برنارد باروچ بوده ارایه شده است. اهمیت و فواید بازارهای سرمایه امروزه بر کسی پوشیده نیست. رونق این بازارها اگر به درستی هدایت شوند منجر به کاهش نرخ بیکاری، افزایش رفاه اجتماعی و ... خواهد شد. به هنگام رکود در سایر بازارها افراد با سرمایه‌های کوچک و بزرگ به این بازارها هجوم می‌آورند؛ اگر چه این مدیریت درست در سطح کلان بازار می‌تواند سرمنشا رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار شود، اما همچنین می‌تواند برای افراد مبتدی زیان بار نیز باشد. شاید بتوان گفت فضای بازار همچون فضای مسابقات ورزشی است که در آن بازیگران، بخوبی قواعد بازی را می‌دانند. یک بازیگر شطرنج علاوه بر آگاهی از قواعد بازی راهبردهای پیروزی را نیز می‌داند و با آن راهبردها بارها و بارها برای پیروزی تمرین کرده است.

شاخص‌های آسیا رشد کرد

شاخص «آسیا پاسفیک» در خارج از ژاپن ۰.۵۵ درصد رشد کرد در حالی که بازار سهام ژاپن دیروز به علت تعطیلات رسمی بسته بود. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۱۱ درصد افت کرد در حالی که شاخص اصلی در بازار هنگ‌کنگ با جهش ۱.۱۳ درصدی روبرو شد. «ای‌اس‌اکس استرالیا» ۰.۸۶ درصد رشد کرد اما کاسپی کره‌جنوبی ۰.۳۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار ارز، دلار در مقابل ارزهای مهم آسیا به پایین‌ترین سطح در ۶ هفته گذشته رسید. نرخ برابری دلار با ین ژاپن و یوآن چین به ترتیب به ۱۰۵.۱۸ واحد و ۶.۴۶۱۳ واحد رسید. 

 

ارسال نظر