بازارسهام

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۳۳

افت ادامه‌دار معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در یازدهمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۲۰روز معاملاتی تعداد ۴۹میلیارد و ۱۹۹میلیون ورقه بهادار در ۱۵میلیون و ۱۷۳هزار نوبت به ارزش ۲۰۲۷هزار و ۵۹میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افت ۸درصدی حجم، افزایش ۳۰۶درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۲۴درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۱۰۷میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۶هزار و ۶۲۱۵میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۱۴میلیارد و ۵۹۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۵۰هزار و ۶۷میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۳میلیارد و ۹۶۳میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۱۰هزار و ۸۵۲میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۷۳درصدی حجم و رشد ۴۳۳درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۳۸درصدی حجم و رشد ۱۲درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با بهمن ماه سال ۹۸ است. این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۱۳۷۵میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۲۷۹هزار و ۶۶۴میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۹۸۶درصدی حجم و ۱۰۰۱درصدی ارزش معاملات این بازار در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.افزون بر این، بالغ بر ۷۳۰۳میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۰۷میلیارد و ۱۵۴میلیون ریال و ۲ میلیون و ۱۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۱۲۴۳میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۳۸۸درصدی حجم و رشد ۳۸۳درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت ۵۸درصدی حجم و کاهش ۴۶درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با بهمن ماه پارسال دارد. شاخص کل فرابورس نیز که معاملات بهمن ماه امسال را از ارتفاع ۱۷هزار و ۵۳۱واحد آغاز کرده بود با ثبت افزایش ۰.۳ درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۱۷هزار و ۵۹۰واحد رسید. ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۱۸هزار و ۹۳۶میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت افت یک درصدی به عدد ۱۸۷۵۳هزار و ۳۰۵میلیارد ریال رسید.

اعتماد از دست رفته سهامداران

مجید عبدالحمیدی، کارشناس ارشد بازار با تاکید بر ضرورت شفافیت سازی درباره عوامل مستقیم و غیرمستقیمی که در ایجاد چنین شرایطی بر بازار سرمایه دخیل هستند، طرح تحقیق و تفحص از بورس را اتفاقی مثبت برای عموم سرمایه‌گذاران می‌داند. وی با اشاره به وضعیت کنونی بورس می‌افزاید: آنچه که امروز باید باعث نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران و سهامداران شود، عدم اعتماد مردم به بورس است؛ به خصوص اینکه مدتی است شاهد خیل عظیمی از سهامدارانی هستیم که سرمایه آنها در بورس نصف شده و حاضر نیستند حتی به شاخص و وضعیت بورس نگاه کنند که این به معنای از دست رفتن اعتماد سهامداران در بازار بورس است. عبدالحمیدی ادامه داد: بورس مردم را دچار زیان کرده است و همه فعالان این بازار و مسوولان موظف هستند سریعاً عوامل مستقیم و غیرمستقیمی که در ایجاد چنین شرایطی در بازار سرمایه نقش داشته و به آن دامن زده‌اند را شناسایی کرده و برای کنترل آن، اقدامی مناسب در نظر بگیرند. وی اظهار داشت: در این راستا اگر ضعف و مشکلی هم وجود دارد، باید در رابطه با آن شفاف‌سازی شده و با پیگیری‌های بیشتر، جلوی ضرردهی سهامداران گرفته شود. عبدالحمیدی با بیان اینکه ما باید بازار سرمایه را به فرصتی برای جذب سرمایه در جهت توسعه و پیشرفت کشور تبدیل کنیم، اظهار داشت: رشد سریع بازار بورس در ۵ ماه ابتدای سال به خاطر تصمیم‌گیری‌های غیردلسوزانه و یکی از دلایل ریزش بورس دخالت‌هایی بود که انجام شد. وی خواستار حمایت همه‌جانبه مسوولان از دولت و مجلس گرفته تا نهادهایی مثل بانک مرکزی از بازار سهام شد و گفت: بانک مرکزی باید با کم کردن نرخ سودهای بین بانکی در بلندمدت آرامش را به بازار بر گرداند؛ این در حالی است که متأسفانه در حال حاضر پیش بینی روند شاخص تا پایان سال با این قوانین‌های عجیب و غریب که گذاشته می‌شود، مثبت نخواهد بود.

بازار مطلوب در انتظار کامودیتی‌ها

سیدسبحان سیدزاده، کارشناس بازار کامودیتی در بازارهای جهانی، بعد از ریزش سنگین که سال گذشته در اثر پاندمیک جهانی ناشی از ویروس کرونا به وجود آمد، در همه کامودیتی‌ها ریزش اساسی را تجربه کردیم. سیدزاده در خصوص روند این بازار اشاره داشت: پس از ریزش اساسی قیمت کامودیتی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، به تدریج این وضعیت بهتر شد و در تابستان با توجه به امیدواری کشف واکسن، بازار واکنش بهتری داشت. وی ادامه داد: پس از اینکه فرآیند واکسیناسیون شروع شد و کشورها روند تزریق واکسن را آغاز کردند امیدواری بیشتر شد و علی‌رغم فراز و نشیب قیمت‌های کامودیتی، تعطیلات چین، شیوع موج چهارم کرونا، قرنطینه اروپا و اتفاق اخیر امریکا مبنی بر سرمایه بیش از حد در تگزاس که موجب تلاطم قیمت نفت شد، به نظر می‌رسد وضعیت کامودیتی‌ها در روند صعودی باشد. سیدزاده در این خصوص خاطرنشان کرد: علیرغم این فراز و نشیب‌ها در پایان سال یعنی در واقع ماه مارچ میلادی وضعیت کامودیتی‌ها صعودی خواهد بود. پیش‌بینی کارشناسان جهانی مبنی بر این است که ما در آوریل شاهد پیک قیمتی خواهیم بود و بعد از آن در همین محدوده قیمت‌ها در نوسان خواهد بود. 

 

ارسال نظر