تداوم روند فرسایشی اصلاح شاخص بورس

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۳۰
تداوم روند فرسایشی اصلاح شاخص بورس

براساس معاملات روز دوشنبه بیش از دو میلیارد و ۴۸۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۵ هزار و ۹۳۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۷۵ واحد کاهش به ۴۳۶ هزار و ۹۶ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۷۰۲واحد افت به ۲۸۴ هزار و ۹۵۳ واحد رسیدند. شاخص بازار اول پنج هزار و ۸۱۷ واحد و شاخص بازار دوم ۱۶ هزار و ۸۲۸ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، «نماد ملی صنایع مس ایران» با ۵۰۱ واحد، «تامین سرمایه امید» با ۹۷ واحد، «بیمه پارسیان» با ۶۲ واحد، «گلتاش» با ۳۴ واحد، «سیمان هرمزگان» با ۳۰ واحد، «صنایع کاشی و سرامیک سینا» با ۲۷ واحد، «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۲۳ واحد، «توسعه شهری توس گستر» با ۲۲ واحد و «سیمان شمال» با ۱۹ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. نماد «فولاد مبارکه اصفهان» با یک هزار و ۱۵۳ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۸۴۳ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۵۷۶ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با ۴۲۹ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی» با ۳۸۸ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۳۵۹ واحد، «توسعه معادن و فلزات» با ۲۸۹ واحد و «پتروشیمی پارس» با ۲۸۳ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. برپایه این گزارش روزگذشته نماد «ملی صنایع مس ایران»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین»، «تامین سرمایه امین»، «لعابیران »، «سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت» و «کاشی سعدی» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۵۶ میلیون و ۵۵۰ هزار برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۱۲۳ میلیارد ریال داد و ستد شد. شاخص فرابورس نیز ۱۴۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۲۵۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۷۹۱ میلیون و ۲۱۰ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲۶ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز مذکور نمادهای «پتروشیمی مارون»، «شیر پگاه آذربایجان شرقی»، «مبین وان کیش» و «صنایع بهداشتی ساینا» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. همچنین «بانک دی»، «پلیمر آریا ساسول»، «پتروشیمی زاگرس»، «پتروشیمی تندگویان»، «سنگ آهن گهرزمین»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «موسسه اعتباری ملل»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «شرکت آهن و فولاد ارفع» با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه بودند.

    حمایت بر باد رفته

در پایان معاملات بازارسرمایه در روز مذکور سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان با افت دو درصدی مواجه شد و بین نمادهای پرتراکنش امروز قرار گرفت. سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در آخرین معاملات خود، عدد ۱۱,۶۵۰ریال را ثبت کرد که نسبت به روز گذشته حدود دو درصد کاهش یافته است. همچنین با جابه‌جایی بیش از ۱۳۰میلیون برگه سهم، روز بعدی معاملاتی خود را با ۱۱,۶۴۰ریال آغاز خواهد کرد.ارزش معاملات امروز فولاد از رقم ۱۵۰میلیارد تومان عبور کرد. همچنین ۵۷درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان را حقیقی‌ها و ۴۳درصد را حقوقی‌ها خریداری کردند. از طرف دیگر، بیش از ۱۰۴میلیون برگه سهم معادل ۸۰درصد را اشخاص حقیقی و تعداد ۲۷میلیون برگه سهم برابر با ۲۰درصد را کدهای حقوقی به فروش رساندند. گفتنی است فولاد با ثبت زیان دو درصدی در معاملات امروزش برای ششمین روز متوالی سرخپوش شد و تلاش‌ها برای خارج شدن از صف فروش تنها چند دقیقه به طول انجامید و در نهایت سهامداران مجددا در صف فروش منتظر ماندند.

    ارزش سهام عدالت افت کرد

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۶درصد معادل با ۶۶هزار تومان کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۶۱هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۸۳۴هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۳۶هزار تومان رسیده است.

    افزایش ۱۸۳ درصدی ارزش بازار

درماه بهمن

براساس گزارش منتشر شده توسط مدیریت آمار و اطلاعات، طی ۲۰ روز کاری بهمن ماه ۹۹، ارزش معاملات در مقایسه با پایان دی ماه ۹۹، معادل ۸ درصد کاهش یافت و از ۲۲۳۹۹۳۲ میلیارد ریال به ۲۰۵۷۹۵۱ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۱۹۶۲۴۶میلیون سهم به ۲۱۵۰۵۵میلیون سهم معادل ۱۰درصد افزایش یافت.   براساس این گزارش، از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازارسهام (اول و دوم) به ترتیب برابر با ۲۰۹۳۴۷۹ میلیون سهم و ۲۳۵۲۸۶۹۸ میلیارد ریال بوده است. در بهمن ماه ۹۹، دفعات معاملات سهام برابر با ۳۰ درصد در مقایسه با پایان دی ۹۹ کاهش یافت و از ۳۱۱۲۲۶۷۱ هزار دفعه به ۲۱۶۸۶۳۷۴ هزار دفعه بالغ شد. ارزش بازار در پایان بهمن ماه ۹۹ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به میزان ۳۱۸۴۵۹۷۲ میلیارد ریال برابر با ۱۸۳ درصد افزایش یافت و از ۱۷۴۰۲۹۹۵ میلیارد ریال به ۴۹۲۴۸۹۶۷ میلیارد ریال رسید. درصد گردش معاملات از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه ۹۹، به رقم ۶ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۴ درصد کاهش داشته است. میزان بازده کل بورس از ابتدای سال تا کنون ۹۹ درصد بوده است. نسبت قیمت به درآمد ۱۲ ماه گذشته، به رقم ۹ . ۱۳ رسید.

   کلاهبرداری به روش سرمایه‌گذاری

در بورس‌های خارجی

سرهنگ مرتضی ابوطالبی، رییس پلیس فتا استان یزد با بیان اینکه ۹۹ درصد تبلیغات در مورد سرمایه‌گذاری در بورس‌های خارجی و دریافت سود خارج از عرف، کلاهبرداری است اظهار داشت: مجرمان سایبری با ترفند اغوا کننده و تبلیغات در فضای مجازی و روزنامه، شهروندان را وسوسه کرده و آنها را به سرمایه‌گذاری در بورس‌های خارجی تحریک کرده و در دام خود گرفتار می‌کنند. وی افزود: کلاهبرداران که معمولا خارج از کشور می‌باشند با راه‌اندازی سایت‌ و تبلیغ در شبکه‌های مجازی مخاطب جذب می‌کنند پس از مدتی برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، به آنها سود پرداخت کرده تا مبالغ بیشتری را در این سایت سرمایه‌گذاری کنند. کلاهبردار با وعده سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، بورس، مسکن، ارزهای خارجی، طرح‌های تحقیقاتی و هر نوع دیگری که به فکرشان برسد، پول‌های قربانیان را دریافت کرده و به آنها وعده سودهای بزرگ‌تر می‌دهند. ابوطالبی عنوان کرد: این سرمایه کاربران است که در دست آنها است و هیچ سرمایه‌گذاری واقعی وجود ندارد، بدین صورت که گردانندگان سایت بخشی از همان مبلغی که کاربران جدید در سایت سرمایه‌گذاری می‌کنند را به عنوان سود به افراد قدیمی پرداخت می‌کنند اما پس از جمع‌آوری پول‌های کلان دیگر سودی پرداخت نمی‌شود و کلاهبرداران سایت خود را از دسترس خارج می‌کنند. این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: کاربران فریب وب‌‌سایت‌هایی که خود را با ظاهری معتبر معرفی می‌کنند و سودهای کلان و غیرعادی را تبلیغ می‌کنند نخورند، هر وب سایت معتبری قابل جعل می‌باشد حتی فعال‌سازی تراکنش‌های ارزی در پنل کاربری یا کیف‌های پول مجازی برای سوءاستفاده از سرمایه شهروندان به صورت جعلی قابل پیاده‌سازی است. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۳۶هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر