بورس

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۰۴

بازار سرمایه ایران تاریخ ساز خواهد شد

محمد علی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  در کنفرانس بین‌المللی تأمین مالی که با «رویکرد علمی برای رویارویی با مسائل اقتصادی» برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ایران در حال حاضر قدرتی است که در سطح ملی و بین المللی باید شناخته شود و ما به عنوان میزبان اعلام می‌کنیم که هر کاری لازم باشد برای بین المللی شدن این بازار انجام می‌دهیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه کشور در حال تاریخ سازی است، افزود: امروز ایران به عنوان عضو آیسکو بخشی از بدنه اصلی تصمیم‌گیری‌هاست و با رعایت استانداردهای نظارتی بین المللی، در شکل‌گیری بازاری شفاف و مقاوم در برابر خطرات گام برمی‌دارد . دهقان دهنوی همچنین با اشاره به همکاری‌های دو جانبه با کشورهای عضو آیسکو خاطرنشان کرد: ما بر تعمیق و توسعه همکاری‌های سازنده تاکید و با کشورهای آلمان، یونان، عمان و هند در این زمینه رگولاتوری داشته ایم . وی با برشمردن دیگر تلاش‌ها و اقدامات ایران در بین المللی شدن بازار سرمایه کشور افزود: عضویت ما در IFC نیز نمونه‌ای از همکاری ما در زمینه رگولاتوری است. همچنین همکاری‌ها با OIC نمونه‌ای از این اقدامات است . رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه کشور در سال گذشته با ۱۰ میلیون بازیگر در اقتصاد ملی ایفای نقش می‌کرد، افزود: این در حالی است که الان این رقم به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیده است. دهقان دهنوی همچنین اظهار داشت: در حالی که سال قبل ارزش تجارت روزانه این بازار حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود، در سال جاری این میزان به حدود ۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. وی شانس اول موفقیت در بازار سرمایه را از آن سهامدارانی دانست که علاوه بر اینکه صبوری پیشه می‌کنند و دید بلندمدت دارند. 

رشد تامین مالی از بازارسرمایه به رغم تحریم‌ها

حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس کنفرانس بین المللی تامین مالی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند بازارسرمایه در حوزه تامین مالی، گفت: بازار سرمایه ایران در بیست سال گذشته با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها پیشرفت ویژه‌ای داشته است. در دو سال اخیر حضور گسترده مردم در بازار سرمایه موجب افزایش ضریب نفوذ بازار شده است، هرچند که حضور انبوه مردم در بازار دشواری‌ها و کاستی‌هایی نیز به همراه داشته است. بورس در زمینه تامین مالی دستاوردهای خوبی داشته است، به‌طور مثال بازار بدهی بسیار گسترش پیدا کرده است. وی در ادامه گفت: مشکلات نظام بانکی در سال‌های اخیر شرکت‌ها را برای تامین مالی به سمت بازار سرمایه سوق داده است. نظام بانکی به دلیل قرار گرفتن در تنگنای مالی و مشکلات نتوانست شرکت‌ها را تامین مالی کند. بر همین اساس شرکت‌های بزرگ به سمت بازار سرمایه حرکت کردند و در این بازار فعال شدند. از طرف دیگر نسبت به سال‌های گذشته نظام مالیاتی سخت‌گیرتری داشتیم. این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: شرکت‌هایی که از ورود به بورس هراس داشتند و به شفافیت در بورس تمایل نداشتند هنگامی که ریسک پولشویی و مالیات‌ها تهدیدشان کرد، به شفافیت و تبدیل شدن به شرکت‌های سهامی عام تمایل پیدا کردند. دلیل عمده ورود این شرکت‌ها به بورس تامین مالی عملیات خود است و تصمیم آنها فرصت خوبی برای بازار سرمایه است که درصد بالایی از بازار بدهی را شامل می‌شود. عبده تبریزی اظهار کرد: خوشبختانه متوسط سن اغلب فعالان بازار پایین است و این جمعیت جوان از متوسط سن سایر حرفه‌ها در ایران بسیار پایین‌تر است. این جوان بودن به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود اما همه‌چیز نیست و بازار سرمایه به دانش نیاز دارد. در بازار سرمایه فارغ‌التحصیل رشته‌های غیرمرتبط یا فارغ التحصیلان ضعیف وجود دارند که باید آمورش ببینند و فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه‌های معتبر با رشته مرتبط نیز باید در دوره‌های حرفه‌ای مالی شرکت کنند. وی در پایان گفت: برای توسعه بازار در راستای تامین مالی باید با این جوانان همکاری کرد و آموزش داد. امیدواریم بازار سرمایه در قبال تامین مالی بنگاه‌ها مسوولیت پذیر باشد و آن را خوب پیش ببرد. مسوولیتی که به تولید بیشتر در ایران می‌انجامد و اشتغال به‌شدت به آن نیاز دارد.

اصلاح بودجه به نفع بازارسرمایه است

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه درگفت‌وگو با سنا با اشاره به اصلاح امروز بازارسرمایه گفت: نباید توقع داشته باشیم که بازار هر روز صعودی باشد، زیرا ذات بازارسرمایه همراه با نوسان است. دلبری افزود: در این میان اما وجود برخی ابهامات بودجه در خصوص بازار سرمایه به سخت شدن تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاران منجر شده است. افزایش هزینه‌های انرژی که سبب ایجاد هزینه‌های چندبرابری در برخی صنایع می‌شود، همچنین حذف معافیت صادراتی و افزایش مالیات از نکاتی ضروری است که در بودجه باید مورد بازبینی قرار بگیرد. به نظر من کمک همه نهادها در تصویب بودجه به نفع سهامداران ضروری است. وی در کنار این ابهامات مسائلی مانند نوسانات نرخ دلار را عواملی دانست که در مجموع سرمایه‌گذاران را مجاب به احتیاط بیشتر در فضای بازارسرمایه می‌کند و اضافه کرد: در نظر داشته باشید فشار فروش در اوراق خزانه از طرف دولت زیاد است و در چند روز اخیر با افزایش ۲ تا ۳ درصدی نرخ اوراق خزانه مواجه بودیم. به لحاظ علمی هم رشد نرخ سود بانکی در کوتاه‌مدت اثر منفی در بازارهای دیگر مانند بورس دارد. براین اساس امیدوارم دولت در بودجه و در فروش اوراق، با انعطاف بیشتری اقدام کند تا فشار فروش اوراق کمتر شود. 

 

ارسال نظر