ورود سنگین حقیقی‌ها به بازار

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۱۲

در معاملات روز شنبه بیش از هفت میلیارد و ۹۶۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳۴ هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۱۲ هزار و ۵۵۵ واحد افزایش به ۴۳۵ هزار و ۶۱۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با هشت هزار و ۲۱۱ واحد رشد به ۲۸۴ هزار و ۸۹۱ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۳۹ هزار و ۶۹۳ واحد و شاخص بازار دوم ۸۰ هزار و ۱۴۹ واحد افزایش داشتند. در بورس روز گذشته حقیقی‌ها حدود هزار و ۴۲۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۰هزار و ۷۳۰میلیارد تومان بود، گروه حقیقی‌ها ۹۱درصد معادل با ۹هزار و ۷۸۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۳درصد از کل معاملات شد. همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۰۴نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول هزار و ۶۴۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۴۰میلیارد تومان بود. بیشترین ورود پول حقیقی به بازار سرمایه در گروه‌های «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «استخراج کانه‌های فلزی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «تجارت عمده فروشی»به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، «نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با سه هزار و ۷۵۲ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با سه هزار و ۷۳۱ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با سه هزار و ۲۶۸ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با دو هزار و ۹۲ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با یک هزار و ۴۱۳ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با یک هزار و ۳۹۵ واحد و «سرمایه‌گذاری غدیر» با یک هزار و ۲۸۵ واحد، «ایران خودرو» با یک هزار و ۲۱۳ واحد، «گسترش نفت و گاز پارسیان» با یک هزار و ۶۹ واحد و «بانک ملت» با یک هزار و ۴۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

برپایه این گزارش روز گذشته نماد «سیمان اصفهان» با ۳۵ واحد، «به پرداخت ملت» با ۳۳ واحد، «کاشی الوند» با ۱۰ واحد و «فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش» با ۹ واحد هم تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند. «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «صنعتی زر ماکارون»، «توسعه و عمران امید»، «لیزینگ پارسیان»، «بانک تجارت»، «گروه دارویی برکت» و «سرمایه‌گذاری سیمان تامین» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. «گروه خودرو» هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز حدود ۳۳۴ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۸۷۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۷۰۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۸۶ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز گذشته نمادهای «پلیمر آریاساسول»، «پتروشیمی زاگرس»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «سهامی ذوب آهن اصفهان» و «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «پتروشیمی تندگویان»، «شرکت آهن و فولاد ارفع»، «گروه توسعه ملی مهر آیندگان» و «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. روز مذکور نمادهای «بیمه پاسارگاد»، «سنگ آهن گهرزمین»، «بیمه اتکایی ایرانیان»، «صنعتی مینو»، «فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال» و «قاسم ایران» تاثیر منفی بر شاخص این بازار داشتند.

    افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز شنبه در بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز سه‌شنبه (۲۱ بهمن)، ۴.۶درصد (۵۰۷هزار تومان) افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۵۷۶هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۸۰۲هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۱هزار تومان رسیده است.

    آغاز روند صعودی بازار

محمد اقبال نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی بورس مبنی بر اجرای دامنه نوسان نامتقارن بیان کرد: بازار سهام به اعلام این مصوبه واکنش مثبت نشان داد و این پیام را به سهامداران مخابره کرد که دیگر نمی‌توانند به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها سهم خود را بفروشند تا در قیمت پایین‌تر دوباره خرید کنند، چراکه دیگر امکان چنین جایگزینی وجود ندارد و ممکن است حتی با ۶ درصد بالاتر مجبور به خرید همان سهم شوند. وی افزود: از آنجایی که بازار حالت فرسایشی پیدا کرده بود، نیاز به شوکی برای احیا داشت که این تصمیم را می‌توان شوک لازم به بازار دانست. البته این ابزار موقتی است اما اگر اخبار اقتصادی، اظهارنظرهای مسوولان، نوسانات بازار ارز و ... سیگنال‌های نگران‌کننده به بازار مخابره نکنند، بازار به لحاظ شرایط بنیادی در نقطه مناسبی قرار دارد و می‌تواند وارد فاز صعودی شود. این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: اینگونه ابزارها در بازه‌های زمانی کوتاه به کمک بازار می‌آیند تا حمایتی در جهت متعادل‌سازی باشد. از طرفی بنا بر صحبت مدیران سازمان بورس، دامنه نامتقارن پس از مدتی مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد و ممکن است ابزار ماندگاری در بازار نباشد. رییس هیات‌مدیره سبدگردان آسمان ادامه داد: رویکرد مناسب در بلندمدت این است که ترجیحا دامنه نوسان را بزرگ‌تر کنند. در شرایط موجود هم‌چنین تصمیمی اتفاق خوشایندی است که بازار به استقبال آن رفته است. وی تاکید کرد: اگر در روزهای آتی، حقوقی‌ها عرضه غیر متعارف سهام نداشته باشند و مسوولان در دولت، مجلس و بانک مرکزی در اظهارنظر‌های خود مسوولانه و بدون مقاصد سیاسی عمل کنند؛ بازار سرمایه به روال طبیعی خود برمی‌گردد و بخشی از افت‌های قبلی خود را جبران می‌کند.

 

ارسال نظر